Workplace violence in social education: a systematic review
DOI:
https://doi.org/10.26754/ojs_ais/accionesinvestigsoc.2023448637Keywords:
EsAbstract
here are highly complex work contexts, where the relationship between users and professionals can lead to violent behaviour towards the professional. The professional environments of social education are scenarios where workplace violence can become evident, given the diversity and complexity of contexts and problems addressed. The aim of this research is to analyse the phenomenon of type II workplace violence towards social education professionals in Spain. To this end, a qualitative systematic review of the scientific literature was carried out in the databases Web of Science, Scopus, ÍnDICE CSIC, APA PycNet and Dialnet plus. The results show violent action towards social education professionals on the part of the users who intervene; although the scarcity of studies does not allow us to establish conclusive results on the object of study. In conclusion, although workplace violence is present among social education professionals, the study shows the need to study the phenomenon in greater depth in order to determine its impact and design prevention strategies.
Downloads
References
Almagro, M. (25 de julio de 2017). Una educadora social de Rota tras la agresión de una menor: «Los niños se creen intocables». La Voz de Cádiz. https://www.lavozdigital.es/cadiz/provincia/lvdi-educadora-social-rota-tras-agresion-menor-ninos-creen-intocables-201707242135_noticia.html
Al-Qadi, M. M. (2021). Workplace violence in nursing: A concept analysis. Journal of Occupational Health, 63, e12226. https://doi.org/10.1002/1348-9585.12226
Bernaldo-de-Quirós, M., Labrador, F. J., Piccini, A. T., Gómez, M., & Cerdeira, J. C. (2014). Violencia laboral en urgencias extrahospitalarias: una revisión sistemática y líneas de intervención psicológica. Clínica y Salud, 25(1), 11-18. https://doi.org/10.5093/cl2014a2
BOE (1991). Real Decreto 1420/1991, de 30 de agosto, por el que se establece el título universitario oficial de Diplomado en Educación Social y las directrices generales propias de los planes de estudios conducentes a la obtención de aquél. Número, 243, 32891-32892. https://www.boe.es/eli/es/rd/1991/08/30/1420
BOE (2004). Real Decreto 168/2004, de 30 de enero, por el que se regulan las condiciones para la declaración de la equivalencia entre determinados títulos en materia de educación social y el título oficial de Diplomado en Educación Social establecido por el Real Decreto 1420/1991, de 30 de agosto. Número 38, 6657-6658. https://www.boe.es/eli/es/rd/2004/01/30/168
Cal/OSHA (1995). Guidelines for Workplace Security. Preventing Violence in the Workplace: A Second Conference on Workplace Security. OSHA.
Caride, J. A. (2017). Cruzando límites: sobre los desafíos de la Educación Social en tiempos de incertidumbre. Revista de Educación Social, 25, 8-29.
Chappell, D., & Di Martino, V. (2006). Violence at work. 3rd ed. Geneve: International Labour Organization. https://doi.org/10.1136/emj.10.2.79
Choi, K., Maas, E. T., Koehoorn, M., & McLeod, C. B. (2020). Time to return to work following workplace violence among direct healthcare and social workers. Occupational and environmental medicine, 77(3), 160-167. http://doi.org/10.1136/oemed-2019-106211
Cobos, M. V. (2019). La agresión: no es inherente en el personal de los Centros de Servicios Sociales Comunitarios. Documentos de trabajo social: Revista de trabajo y acción social, 62, 124-156.
Col·legi Oficial de Metges de Barcelona (COMB). (2004). La violencia en el lloc de treball. L’experiencia dels metges a Barcelona. Col·legi de Metges de Barcelona.
De las Heras (4 de enero de 2021). Educadores denuncian continuas agresiones de menores conflictivos en el centro de Loiu. El correo. https://www.elcorreo.com/bizkaia/educadores-denuncian-continuas-20210104210642-nt.html
Dillon, B. L. (2012). Workplace violence: impact, causes, and prevention. Work, 42(1), 15-20. https://doi.org/10.3233/WOR-2012-1322
Eitb (24 de mayo de 2013). Detenido por una agresión sexual a una educadora social en Bilbao. Eitb. https://www.eitb.eus/es/noticias/sociedad/detalle/1351646/agresion-sexual-bilbao--agreden-educadora-social/
El Diario Vasco (26 de julio 2017). Impactante vídeo de una educadora social agredida. El Diario Vasco https://www.diariovasco.com/sociedad/impactante-video-educadora-20170727131458-nt.html
El Mundo (22 de febrero de 2021). Nuevas agresiones a educadores y detenciones de 'menas' en el polémico centro de la Casa de Campo. El Mundo. https://www.elmundo.es/madrid/2021/02/22/6032beb821efa02a658b462f.html
ElDiario.es (6 abril de 2023). Educadores sociales lamentan una nueva agresión en un centro de menores de Extremadura.ElDiario.es https://www.eldiario.es/extremadura/sociedad/educadores-sociales-lamentan-nueva-agresion-centro-menores-extremadura_1_10101887.html
Enosh, G., & Tzafrir, S. S. (2015). The scope of client aggression toward social workers in Israel. Journal of Aggression, Maltreatment & Trauma, 24(9), 971-985. https://doi.org/10.1080/10926771.2015.1070233
Europa Press (17 abril de 2019). Un 'mena' agrede a una trabajadora del centro de menores de Hortaleza mientras mediaba en una pelea. Europa Press. https://www.europapress.es/madrid/noticia-mena-agrede-trabajadora-centro-menores-hortaleza-mientras-mediaba-pelea-20190417161538.html
European Foundation for the Improvement of Living and Working Conditions (Eurofound). (2015). Sixth European Working Conditions Survey. Eurofound. https://www.eurofound.europa.eu/surveys/european-working-conditions-surveys/sixth-european-working-conditions-survey-2015
Fernández del Valle, J., López, M., & Bravo, A. (2007). Job stress and burnout in residential child care workers in Spain. Psycothema, 19(4), 610-615.
Gadegaard, C. A., Andersen, L. P., & Hogh, A. (2018). Effects of violence prevention behavior on exposure to workplace violence and threats: a follow-up study. Journal of interpersonal violence, 33(7), 1096-1117. https://doi.org/10.1177/0886260515614558
Galtung, J. (2016). La violencia: cultural, estructural y directa. Cuadernos de estrategia, 183, 147-168.
García, M. (2019). Violencia extrema en el lugar de trabajo: marco conceptual y caracterización jurídica. Revista Internacional y Comparada de Relaciones Laborales y Derecho del Empleo, 7(2), 97-120.
Gates, D., Fitzwater, E., Telintelo, S., Succop, P., & Sommers, M. (2002). Preventing Assaults by Nursing Home Residents: Nursing Assistants’ Knowledge and Confidence–A Pilot Study. JAMDA, 365‐370.
Gómez, C. A. (2014). Factores asociados a la violencia: revisión y posibilidades de abordaje. Revista Iberoamericana de Psicología, 7(1), 115-124. https://doi.org/10.33881/2027-1786.rip.7110
Heliz, J., Navarro, I., Tortosa, N., & Jodra, P. (2015). Análisis de factores de riesgo de la profesión de educador en diferentes contextos residenciales de la provincia de Alicante. Revista sobre la infancia y la adolescencia, 9, 47-59. https://doi.org/10.4995/reinad.2015.3877
La Vanguardia (22 de febrero de 2017). La DGAIA admite 130 agresiones de menores a educadores en sus centros en 2016. La Vanguardia. https://www.lavanguardia.com/politica/20170222/42229405282/la-dgaia-admite-130-agresiones-de-menores-a-educadores-en-sus-centros-en-2016.html
La Vanguardia (29 de marzo de 2022). Padre de alumno agrede a dos profesoras y un educador de instituto de Toledo. La Vanguardia. https://www.lavanguardia.com/vida/20220329/8161185/padre-alumno-agrede-dos-profesoras-educador-instituto-toledo.html
Lamothe, J., Couvrette, A., Lebrun, G., Yale-Soulière, G., Roy, C., Guay, S., & Geoffrion, S. (2018). Violence against child protection workers: A study of workers’ experiences, attributions, and coping strategies. Child abuse & neglect, 81, 308-321.
Lee, Y., Kim, S.M., Han, D. H., Yoo, S., & Kim, H. (2021). Effects of Indirect Experience of Client Violence on Social Workers. Posttraumatic Stress Disorder. Psychiatry investigation, 18(11), 1100.
Macdonald, G., & Sirotich, F. (2005). Violence in the social workplace: The Canadian experience. International Social Work, 48(6), 772-781. https://doi.org/10.1177/0020872805057087
Martín, D. (2019). Riesgos psicosociales en educadores sociales palentinos. [Trabajo de Fin de Grado. Universidad de Valladolid].
Martinell, A., y Novella, A. (2013). Identidad e identidades del educador social. Nuevos tiempos ¿nuevas formas de educar? En A. Forés y A. M. Novella (coords.), 7 retos para la educación social (pp. 71-79). Gedisa.
Mento, C., Silvestri, M. C., Bruno, A., Muscatello, M. R. A., Cedro, C., Pandolfo, G., & Zoccali, R. A. (2020). Workplace violence against healthcare professionals: A systematic review. Aggression and violent behavior, 51, 101381. https://doi.org/10.1016/j.avb.2020.101381
National Association of Social Workers (NASW) (2020). Protecting Social Workers and Health Professionals from Workplace Violence. NASW. https://www.socialworkers.org/LinkClick.aspx?fileticket=_PaNxVmrZOg%3D&portalid=0
Navarro, I., López, B., Heliz, J., & Real, M. (2018). Estrés laboral, burnout y estrategias de afrontamiento en trabajadores que intervienen con menores en riesgo de exclusión social. Aposta. Revista de Ciencias Sociales, 78, 68-96.
Occupational Safety and Health Administration (OSHA) (2015). Caring for our Caregivers; Workplace violence in healthcare. OSHA.
Occupational Safety and Health Administration (OSHA) (2016). Guidelines for Preventing Workplace Violence for Healthcare and Social Service Workers. OSHA.
OIT, CIE, OMS & ISP. (2002). Directrices marco para afrontar la violencia laboral en el sector de la salud. Programa conjunto sobre la violencia laboral en el sector de salud. Organización Internacional del Trabajo, Consejo Internacional de Enfermeras, Organización Mundial de la Salud y Internacional de Servicios Públicos.
Page, M. J., McKenzie, J. E., Bossuyt, P. M., Boutron, I., Hoffmann, T. C., Mulrow, C. D., ... & Moher, D. (2021). The PRISMA 2020 statement: an updated guideline for reporting systematic reviews. International journal of surgery, 88, 105906. https://doi.org/10.1016/j.ijsu.2021.105906
Pérez-Serrano, G. (2004). Pedagogía Social-Educación Social. Construcción científica e intervención práctica. Narcea.
Pérez-Tarrés, A. (2019). Violencia, trabajo y salud. Reproducción de la violencia en ambientes donde se trabaja para erradicarla [Tesis doctoral. Universitat Autònoma de Barcelona].
Phillips, J. P. (2016). Workplace violence against healthcare workers in the United States. New England Journal of Medicine, 374(17), 1661-1669. https://doi.org/10.1056/NEJMra1501998
Pueyo, A. A., & Redondo, S. (2007). Predicción de la violencia: entre la peligrosidad y la valoración del riesgo de violencia. Papeles del psicólogo, 28(3), 157-173.
Rubio, S. (2019). Estudio del perfil del risc psicosocial de les educadores i els educadors social. Full Informatiu, 89, 4-7.
Ruiz-Galacho, S., & Martín-Solbes, V. M. (2021). Estudio exploratorio sobre las tendencias de la práctica profesional frente a la violencia en entornos de acción socioeducativa. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 37, 129-142. https://doi.org/10.7179/PSRI_2021.37.09
Sánchez-Meca, J. (2010). Cómo realizar una revisión sistemática y un meta-análisis. Aula Abierta, 38(2), 53-64.
Serrano Vicente, M. I., Fernández Rodrigo, M. T., Satústegui Dordá, P. J., & Urcola Pardo, F. (2019). Agresiones a profesionales del sector sanitario en España, revisión sistemática. Revista Española de Salud Pública, 93(1), e1-e16.
Sheppard, D. M., Newman, S., St. Louis, R. M., & Perret, M. S. (2022). Factors contributing to work-related violence: A systematic review and systems perspective. Safety Science, 154. https://doi.org/10.1016/j.ssci.2022.105859
Shier, M. L., Graham, J. R., & Nicholas, D. (2018). Interpersonal interactions, workplace violence, and occupational health outcomes among social workers. Journal of Social Work, 18(5), 525-547. https://doi.org/10.1177/146801731665608
Sicora, A., Nothdurfter, U., Rosina, B., & Sanfelici, M. (2022). Service user violence against social workers in Italy: Prevalence and characteristics of the phenomenon. Journal of Social Work, 22(1), 255-274. https://doi.org/10.1177/14680173211009188
Solanes, B., & Meneses, J. (2021). La gestión de las agresiones en el ejercicio profesional: una visión desde la práctica de la educación social. Educació social. Revista d'intervenció socioeducativa, 77, 123-147. https://doi.org/10.34810/EducacioSocialn77id371347
Solé, J. (2020). Abandonar o resistir frente a las paradojas de la educación social. En C. Sanches-Valverde & A. Montané (coords.). La educación social en los extremos: justicia social y paradojas de la práctica (pp. 145-163). Institut de Creativitat i Innovacions Educatives de la Universitat de València.
Sousa, S., Silva, I. S., Veloso, A., Tzafrir, S., & Enosh, G. (2014). Client's violence toward social workers. Tékhne, 12, 69-78. https://doi.org/10.1016/j.tekhne.2015.01.006
Timmins, F., & Timmins, B. (2021). An integrative review of waiting time, queuing, and design as contributory factors to emergency department violence. Journal of Evidence‐Based Medicine, 14(2), 139-151. https://doi.org/10.1111/jebm.12432
Truter, E., & Fouché, A. (2019). Risk-laden working lives of child protection social workers in South Africa. Social Work, 55(4), 451-467. https://doi.org/10.15270/52-2-763
Úcar, X. (2001). Cultura y educación social en el marco de la globalización. Pedagogía Social, 6-7, 331-363.
Urrútia, G., & Bonfill, X. (2010). Declaración PRISMA: una propuesta para mejorar la publicación de revisiones sistemáticas y metaanálisis. Medicina clínica, 135(11), 507-511. https://doi.org/10.1016/j.medcli.2010.01.015
Vidal-Marti, C. (2020). La violencia laboral en las residencias de mayores. ¿Cómo gestionar la agresividad de la persona usuaria? Horsori.
Vidal-Marti, C., & Pérez-Testor, C. (2015b). Patient assaults on professionals? Type II workplace violence: A known phenomenon in Barcelona nursing homes. Work, 51(4), 879-886. https://doi.org/10.3233/WOR-141948
Vidal-Marti, C., & Testor, C.P (2017). Is Chappell and Di Martino's interactive model of workplace violence valid? An article analysing workplace violence towards healthcare professionals in Spain. Aggression and Violent Behavior, 35, 83-90. https://doi.org/10.1016/j.avb.2017.05.006
Vidal-Marti, C., & Pérez-Testor, C. (2015a). Violencia laboral hacia los profesionales sanitarios en España. Revista Española de Medicina Legal, 41(3), 123-130. https://doi.org/10.1016/J.REML.2015.04.001
Zelnick, J. R., Slayter, E., Flanzbaum, B., Butler, N. G., Domingo, B., Perlstein, J., & Trust, C. (2013). Part of the job? Workplace violence in Massachusetts social service agencies. Health & Social Work, 38(2), 75-85. https://doi.org/10.1093/hsw/hlt007
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Cristina Vidal-Martí, Julio Rodríguez-Rodríguez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors publishing in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right to be the first publication of the work as well as licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 license that allows others to share the work with an acknowledgement of authorship and initial publication in this journal.
- Authors may separately establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (e.g., placing it in an institutional repository or publishing it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to disseminate their papers electronically (e.g., in institutional repositories or on their own website) before and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and higher citation of published papers (see The Effect of Open Access).
Accepted 2023-04-17
Published 2023-11-14