Reflective impotence in contemporary juvenile dystopia
Conformity as a lesson
DOI:
https://doi.org/10.26754/ojs_arif/arif.202318559Abstract
The recent boom of the dystopian genre in today's audiovisual industry closely echoes the cycle of social protests initiated by social movements like Occupy in the United States or the Spanish 15M —movements led mainly by young people. This is not fortuitous: dystopia has been traditionally associated with a form of denunciation, focused on promoting critical and trasnformative reflection about reality. However, a closer look into some of the most popular dystopian films among young audiences reveals that contemporary dystopias tend to reproduce that which Fisher (2018: 49) called the “reflexive impotence” —impotence that characterizes our time. The narrative structure of these dystopias invites young viewers to a sobering interpretation about the limits of reality, appealing to their conformity with them.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Ana Clara Rey Segovia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Los autores que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos: los autores conservan los derechos de autor y garantizan a la revista el derecho de ser la primera publicación del trabajo al igual que licenciado bajo una Creative Commons Reconocimiento-No Comercial-Sin Obra Derivada 4.0 (CC BY-NC-ND) que permite a otros compartir el trabajo con un reconocimiento de la autoría del trabajo y la publicación inicial en esta revista. Los autores pueden establecer por separado acuerdos adicionales para la distribución no exclusiva de la versión de la obra publicada en la revista (por ejemplo, situarlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro), con un reconocimiento de su publicación inicial en esta revista.