A controversial topic, depopulation. Perceptions of Second Year ESO students in different socio-educational contexts: Rural/urban and Segovia/Madrid

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26754/ojs_clio/clio.20245010844

Keywords:

controversial topic, depopulation, student perception, urban/rural differences, history education

Abstract

This article presents the initial phase of a research project examining depopulation as a controversial topic from an interdisciplinary perspective, emphasising the role of history in understanding this issue. This phase involves a questionnaire designed to explore the perceptions of 2nd-year secondary school students regarding the study of history, its relevance to current issues, their views on depopulation, and their opinions on stereotypes. Three questions were analysed to identify perceptual differences between urban and rural students, as well as between schools based on their geographical location. Using a mixed-methods approach, the study identifies differences in perception among students from Segovia and Madrid, as well as between the schools.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Araya, S. (2002). Las representaciones sociales: ejes teóricos para su discusión. Cuaderno de Ciencias Sociales, 127.

Bacx, K. (1988). From proletarian to peasant: rural transformation in the state of Acre, 1870-1986. Journal of Development Studies, 24(2), 141-160. https://doi.org/10.1080/00220388808422096

Bernstein, H. (2000). The peasantry in global capitalism: who, where and why. En L. Panitch y C. Leys (Eds.), Socialists register 2001: Working classes, global realities (pp. 25-50).

Cabañero, V. M. (2024). Activamos el pensamiento histórico mediante la temporalidad y la causalidad. En E. Jiménez, C. Munilla, A. Martínez, R. de la Fuente y B. Valverde (Eds.), Estudios sobre educación, patrimonio y creatividad (pp. 75-88).

Camarero, L., Cruz, F., González, M., Pino, J. A., Oliva, J. y Sampedro, R. (2009). La población rural de España: de los desequilibrios a la sostenibilidad social. Fundación “la Caixa”. https://fundacionlacaixa.org/documents/10280/240906/vol27_es.pdf

Capel, H. y Vilá Valentí, J. (1970). Campo y ciudad en la geografía española. Salvat.

Collantes, F. y Pinilla, V. (2019). ¿Lugares que no importan? La despoblación de la España rural desde 1900 hasta el presente. Prensas de la Universidad de Zaragoza.

Fontana, J. (1997). Los campesinos en la historia. Historia Social, 28(3), 3-11.

Freeman, C. y Louça, F. (2001). As Times Goes: From the Industrial Revolutions to the Information Revolution. Oxford University Press.

Gallego, J. (2003). El mundo rural en la Grecia antigua. Akal.

Gómez, J. C. y García, G. (2019). La difícil transposición didáctica. Un estudio comparativo de la construcción de estereotipos sociales desde la historiografía al aula (España-Francia). OBETS. Revista de Ciencias Sociales, 12(2), 337-367. https://doi.org/10.14198/OBETS2019.12.2.05

González, M. (2020). Del éxodo rural al éxodo interurbano de titulados universitarios: la segunda oleada de despoblación. Ager: Revista de estudios sobre despoblación y desarrollo rural, 31, 7-42. https://doi.org/10.4422/ager.2020.02

Greenwood, M. (1997). Internal migration in developed countries. En M. R. Rosenzweig y O. Stark (Eds.), Handbook of Population and Family (Vol. 1B, pp. 647-720).

Henríquez, R. y Pagès, J. (2011). Los contenidos de Conocimiento del Medio Social y Cultural. En A. Santisteban y J. Pagès (Coords.), Didáctica del Medio Social y Cultural en Educación Primaria (pp. 125-144).

Landes, D. S. (1994). What room for accident in history? Explaining big changes by small events. Economic History Review, 47, 637-656. https://doi.org/10.1111/j.1468-0289.1994.tb01391.x

Legardez, A. y Simonneaux, L. (2006). L’école à l’épreuve de l’actualité. Enseigner les qüestions vives. ESF éditeur, collection Pédagogies.

López, R. y Santidrián, V. (2011). Los “conflictos sociales candentes” en el aula. Íber. Didáctica de las Ciencias Sociales, Geografía e Historia, 69, 8-20.

Molina, I. (2020). La estrategia nacional frente al reto demográfico y el Comisionado del Gobierno español encargado de su elaboración. Práctica Urbanística, 162.

Molina, I. (2018). La despoblación en España: Un análisis de situación. Informe de comunidades autónomas, 2018, 66-87. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7701793

Moradiellos, E. (2009). Las caras de Clío. Una introducción a la Historia. Siglo XXI.

Morales, N. (2018). Despoblación y juventud rural: elementos impulsores hacia el éxodo o la permanencia. Juventud rural y desarrollo, 122, 33-48.

Ocampo, L. y Valencia, S. (2019). Los problemas sociales interdisciplinares para la enseñanza integrada de las ciencias sociales. Revista de Investigación en Didáctica de las Ciencias Sociales, 4, 60-75.

Pinilla, V. y Sáez, L. A. (2017). La despoblación rural en España. Génesis de un problema y políticas innovadoras. https://www.age-geografia.es/site/wp-content/uploads/2017/10/La-despoblaci%C3%B3n-rural-en-Espa%C3%B1a-CEDDAR.pdf

Prats, J. y Santacana, J. (2011). Por qué y para qué enseñar Historia. En J. Prats (Coord.), Didáctica de la Geografía y la Historia (pp. 13-29).

Ramos, F. (2017). ¿Tienen que desaparecer los pequeños municipios? Para un modelo integrador de los principios de democracia y eficiencia en la organización y la planta local. Documentación social. Revista de estudios sociales y de sociología aplicada, 185, 67-102. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6318132

Santisteban, A. (2019). La enseñanza de las Ciencias Sociales a partir de problemas sociales o temas controvertidos: estado de la cuestión y resultados de una investigación. El Futuro del Pasado, 10, 57-79. https://doi.org/10.14516/fdp.2019.010.001.002

Sevillano, A. (2022). Análisis de la integración de las políticas de juventud en las estrategias contra la despoblación. En C. Navarro, A. R. Ruiz, F. Velasco y J. Castillo (Eds.), Actas del I Congreso interdisciplinar sobre despoblación: Diagnóstico, territorio y gobierno local (pp. 181-192). https://www.idluam.org/blog/wp-content/uploads/2022/12/2022_Actas_Congreso_Despoblacion.pdf

Simonneaux, J. (2011). Les configurations didactiques des questions socialement vives économiques et sociales. http://oatao.univ-toulouse.fr/5289/1/Simonneaux_5289.pdf

Souto, X. M. y Gómez, C. J. (2019). Despoblamiento y mundo rural: Rompiendo estereotipos desde una enseñanza crítica. Íber. Didáctica de las Ciencias Sociales, Geografía e Historia, 96, 4-6.

Toledo, C., Magendzo, A., Gutiérrez, V., Iglesias, R. y López, R. (2015). Enseñanza de “temas controversiales” en el curso de la historia, desde la perspectiva de los estudiantes chilenos. Revista de Estudios Sociales, 52. http://journals.openedition.org/revestudsoc/9077

Tomé, P. (2018). Las culturas “tradicionales” ante los procesos de despoblación. Práctica Urbanística, 162.

Torres-López, E., Carril-Merino, M. T. y Alonso-Neila, E. (2022). Aps con fuentes orales para hacer frente a la España vaciada en Educación Infantil. Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales, 43, 53-70. https://ojs.uv.es/index.php/dces/article/view/25270

Tutiaux-Guillon, N. (2011). Les qüestions socialment vives, un repte per a la historia i la geografía escolars. En J. Pagès y A. Santisteban (Coords.), Les qüestions socialmente vives i l’ensenyament de les ciènces socials (pp. 25-44).

Valero, J. A. (2018). La marcha de los jóvenes de Castilla y León: ¿Deseo o necesidad? Revista de Estudios de Juventud, 122, 69-82.

Vásquez, G., Villalón, G. y Montanares, E. (2022). Enseñar temas controversiales en la escuela. En G. Vásquez y E. Montanares (Coords.), Reflexiones y propuestas para la enseñanza de los temas controversiales en el aula: una aproximación desde la Historia, Geografía y Ciencias Sociales (pp. 11-30).

Velilla, J. y Marín-Yaseli, M. L. (2019). El problema de la despoblación en España y su tratamiento didáctico. Íber. Didáctica de las Ciencias Sociales, Geografía e Historia, 96, 7-16.

Wolf, S. (1971). Los campesinos. Editorial Labor.

Downloads

Published

2024-12-19

How to Cite

Cabañero Martín, V. M. (2024). A controversial topic, depopulation. Perceptions of Second Year ESO students in different socio-educational contexts: Rural/urban and Segovia/Madrid. Clio. History and History Teaching, 50, 127-149. https://doi.org/10.26754/ojs_clio/clio.20245010844

Similar Articles

1-10 of 143

You may also start an advanced similarity search for this article.