Social Sciences Education through video games: Research and experimentation of the game Assassin’s Creed Origins, for possible didactic proposal on the teaching of heritage and culture of the ancient Egypt
DOI:
https://doi.org/10.26754/ojs_clio/clio.2018448670Keywords:
Social Sciences Education, Ancient History, Ancient Egypt, teaching-learning, videogames, teaching resource, innovationAbstract
Many researchers have attributed to video games a huge potential in the use of these in teaching-learning processes. This article aims to analyze through the experimentation of the game «Assassin’s Creed Origins», if it is suitable for use as a teaching resource in the teaching, including procedural aspects and attitudes related to the Social Sciences; and more specifically to the teaching and learning of different fields or social sections, such as the economy, society, management, division or recognition of the Egyptian territory. To summarize, we decide ourselves if the game is capable of transmitting or recognize in it, fundamental elements of the culture of ancient Egypt and in particular of its heritage, whose legacy has survived up to now.
Downloads
References
Aarseth, E. (2007). Investigación sobre juegos: aproximaciones metodológicas al análisis de juegos. Artnodes, 7, 4-14.
Aarseth, E. (1997). Cybertext: perspectives on ergodic literatura. Baltimore: The Johns Hopkins University Press.
Andréu, J. (2002). Las técnicas de análisis de contenido: una revisión actualizada. Sevilla: Fundación Centro de Estudios Andaluces.
Bedman, T. (2003). Reinas de Egipto: el secreto del poder. Madrid: Oberón.
Brufal, J. (2016). Un reto de la historia, integrar la tecnología. En Historia y videojuegos: El impacto de los nuevos medios de ocio sobre el conocimiento histórico. Colección Historia y Videojuegos, 2, 123- 133.
Bunge, M. (2000). La investigación científica: su estrategia y su filosofía. Barcelona: Ariel.
Cano, D. (2016). Uso de la saga de videojuegos Assassin’s Creed en la enseñanza de las Ciencias Sociales: Historia y Geografía (Trabajo fin de Grado). Universidad de La Rioja.
Cordón, J.R. (2014). La educación puede ser un juego: los videojuegos como recurso didáctico para las Ciencias Sociales (Trabajo Final de Máster). Universidad de La Rioja.
Cuenca, J.M. (2006). La enseñanza de contenidos sociohistóricos y patrimoniales a través de los juegos de simulación. VIè Seminari Arqueologia i Enseyament. Treballs d´Arqueología. Barcelona, 111-126
Cuenca, J.M., Martín, M. (2010). La resolución de problemas en la enseñanza de las Ciencias Sociales a través de los videojuegos. Revista Íber, 63, 32-42.
Cuenca, J.M., Martín, M. Y Estepa, J. (2011). Historia y videojuegos. Revista Íber, 69, 64-73.
Cuenca, J.M. (2012a). ¿Qué se aprende de la historia y el paisaje medieval en los videojuegos? En Tendencias emergentes en Educación con TIC. Barcelona: Espiral. Cuenca, J.M. (2012b). ¿Se aprende geografía e historia a través de los videojuegos?. En: Actas I congreso internacional videojuegos y educación. Alicante, 50-57
Eguia, J.L., Contreras-Espinosa R.S. y Solano-Albajes, L. (2013). Videojuegos: conceptos, historia y su potencial como herramientas para la educación. Revista de investigación 3 Ciencias, 4.
Estepa, J. (2017). Otra didáctica de la Historia para otra escuela. Huelva: Servicio de Publicaciones Universidad de Huelva.
Fernández, N. (1991). Así Vivían los egipcios. Madrid: Anaya.
Fernández, E. (2001) Educar en tiempos inciertos. Madrid: Morata.
Frasca, G. (2001). Videogames of the Oppressed: Videogames as a Means for Critical Thinking and Debate. Georgia: Institute of Technology.
Eguia, J.L., Contreras-Espinosa, R.S., Solano-Albajes, L. (2013). Videojuegos: conceptos, historia y su potencial como herramientas para la educación. Revista de investigación 3Ciencias, 4.
Gálvez, M.C. (2016). Aplicaciones de los videojuegos de contenido histórico en el aula. Revista de comunicación y nuevas tecnologías, 7.
García Fernández, F. (2005). Videojuegos: un análisis desde el punto de vista educativo. Grupo civertice.
Gee, J.P. (2004). Lo que nos enseñan los videojuegos sobre el aprendizaje y el alfabetismo. Málaga: Ediciones Aljibe.
Griffin, J. (2010). Rebuilding Rome for a game. The Irish Times. http://www.irishtimes.com/newspaper/features/2010/1122/1224283825811.html.
Gros Salvat, B. (2009). Certezas e interrogantes acerca del uso de los videojuegos para el aprendizaje. Universidad de Sevilla: Comunicación, 7, 251-264.
Iturriaga, D. (2015). Enseñar Historia haciendo visible lo invisible a través de los videojuegos de historia en secundaria. En: Una enseñanza de las ciencias sociales para el futuro: recursos para trabajar la invisibilidad de personas, lugares y temáticas. Cáceres: Universidad de Extremadura, 217-222.
Jiménez, R. y Cuenca, J.M. (2015). El uso didáctico de los videojuegos. Concepciones e ideas de futuros docentes de Ciencias Sociales. CLIO History and History teaching, 41
López, C. (2016). El videojuego como herramienta educativa. Posibilidades y problemáticas acerca de los serious games. Revista de innovación educativa, 8, (1).
Manning, J.G. (2010). The last pharaohs: Egypt under Ptolemies, 305-30 BC. Princeton: Princeton University Press.
Morales, C. (2009). El uso de los videojuegos como recurso de aprendizaje en educación primaria y Teoría de la Comunicación. Revista diálogos de la comunicación, 78.
Martínez, J. (2011). Métodos de investigación cualitativa. Revista Silogismo. Nº 8.
Monjelat, N. y Méndez, M. (2012). Videojuegos y diversidad: construyendo una comunidad de práctica en el aula. RED. Revista de Educación a Distancia. Nº33
Rodríguez, E. (Coord.), Megías, I., Calvo, A., Sánchez, E. y Navarro, J. (2002). Jóvenes y Videojuegos: Espacio, significación y conflictos. Madrid: FAD, INJUVE.
Shaw, I. (eds.) (2010). Historia del Antiguo Egipto. Madrid: La esfera de los libros.
Shaw, I. (eds.) (2000). The Oxford history of Ancient Egypt: Oxford University. Stuart, K. (2010). Assassin’s Creed and the appropriation of history. https://www.theguardian.com/technology/gamesblog/2010/nov/19/assassin-s-creeed-brotherhood-history.
Téllez D., Iturriaga D. (2014). Videojuegos y aprendizaje de la Historia: La saga Assassin’s Creed. Revista Contexto Educativos: Universidad de La Rioja, 17, 145–155.
Toro Sánchez, F. J. y Muñoz Bandera, J. F. (2012). Los videojuegos como recurso para la Didáctica de la Geografía. En Miguel González, R. de, Lázaro y Torres, M. L. de y Marrón Gaite, M. J. (Eds.), La educación geográfica digital. (pp. 691-693) Zaragoza: Universidad de Zaragoza.
Vanoyeke, V. (2000). Los Ptolomeos, últimos faraones de Egipto: desde Alejandro hasta Cleopatra. Madrid: Alderabán.
Wolf, M. y Perron, B. (2003). The Video Game Theory Reader. Nueva York: Routledge, Taylor & Francis Group Inc.
Zyda, M. (2005). From visual simulation to virtual reality to games. En Computer, vol 38, n9, USA, 25-32. En Eguia, J.L., Contreras-Espinosa, R.S., Solano-Albajes, L. (2013). Videojuegos: conceptos, historia y su potencial como herramientas para la educación. Revista de investigación 3 Ciencias.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Domingo Luis Quintero Mora

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright remains the property of authors. Permission to reprint must be obtained from the authors and the contents of JoS cannot be copied for commercial purposes. JoS does, however, reserve the right to future reproduction of articles in hard copy, portable document format (.pdf), or HTML editions of JoS.
