Teaching Social Sciences with gender perspective
DOI:
https://doi.org/10.26754/ojs_clio/clio.2019455439Keywords:
Evolution, Gender perspective, Teaching-learning Social Sciencies, knowledge transferAbstract
The main objetive of this contribution is to carry out a 15 years (2004-2019) retrospective relative to the Didactic of Social Sciences about the evolution of work proposals, researched and teaching lines that has been developed in our context whith a gender perspective.Besides that, we reflect on the transfer of that knowledge to the compulsory education, high schools and university lessons to analyses the work done, the current context and future research lines.
Downloads
References
Ballarín Domingo, P. (2017). ¿Se enseña coeducación en la Universidad? Atlánticas. Revista Internacional de Estudios Feministas, 2(1), 7-31.
Bernárdez Rodal, A. (2015). Mujeres en medio(s) Propuestas para analizar la comunicación masiva con perspectiva de género. Madrid: Fundamentos.
Bolufer Peruga, M. (2019). Mujeres y hombres en la historia. Una propuesta historiográfica y docente. Granada: Comares.
Butler, J. (2006). Deshacer el género. Paidós: Barcelona.
Díez Bedmar, Mª C. (2015). Enseñanza de la Historia en educación preuniversitaria y su impacto en la formación de identidades de género, repercusiones en la Universidad. CLIO. History and History teaching, nº 41.
Díez Bedmar, Mª C. (2017). “Con y para la sociedad”. Análisis del discurso de género de alumnado en Trabajos Fin de Grado/ Máster de Ciencias Sociales. En R. Martínez; R. García & C. R. García (Eds.), Investigación en Didáctica de las Ciencias Sociales. Retos, preguntas y líneas de investigación (pp. 102-114). Córdoba: AUPDCS
Díez Bedmar, M.ª C. (2019). Educación histórica con perspectiva de género: Resultados de aprendizaje y competencia docente. El Futuro del Pasado, 10, 81-122. Recuperado de http://dx.doi.org/10.14516/fdp.2019.010.001.003
Domínguez Arranz, A. & Marina Sáez, R. Mª. (Eds.) (2015). Género y enseñanza de la Historia. Madrid: Sílex.
Eurydice (2010). Gender Differences in Educational Outcomes: Study on the Measures Taken and the Current Situation in Europe. Bruselas: Publications Office of the European Union.
Felices de la Fuente, M., Martínez Rodríguez, R., & Martínez Medina, R. (2018). Investigación e Innovación en Didáctica de las Ciencias Sociales. Aportes y nuevas perspectivas, REIDICS, 3, 119-138. Recuperado de https://doi.org/10.17398/2531-0968.03.119
Fernández Valencia, A. (Coord.). (2001). Las mujeres en la enseñanza de las ciencias sociales. Madrid: Síntesis.
Fernández Valencia, A. (2004a). El género como categoría de análisis en la enseñanza de las Ciencias Sociales. En I. Vera & D. Pérez (Eds.), Formación de la ciudadanía: las TICs y los nuevos problemas. (pp. 1-24). Alicante: AUPDCS.
Fernández Valencia, A. (2004b). Educación para la igualdad de oportunidades de hombres y mujeres. En A. Monclús Estella (Coord.), Educación y sistema educativo. (pp 479-495). Salamanca: ICE de la UCM.
Fernández Valencia, A. (2011). Evaluar para significar: Una perspectiva social de género. Recuperado de http://www.didactica-ciencias-sociales.org/articulos_archivos/2011-Evaluar-para-significar-Antonia-Fdez-Valencia.pdf
Fraisse, G. (2016). Los excesos del género. Concepto, imagen y desnudez. Madrid: Cátedra.
Gallego, H. & Moreno, M. (Eds.). (2017). Cómo enseñamos la Historia (de las mujeres). Barcelona: Icaria.
García Luque, A. & De la Cruz, A. (2017). Coeducación en la formación inicial del profesorado: Una estrategia de lucha contra las desigualdades de género. En R. Martínez; R. García & C. R. García (Eds.), Investigación en Didáctica de las Ciencias Sociales. Retos, preguntas y líneas de investigación (pp. 133-142). Córdoba: AUPDCS.
García Ramón, Mª D. (2008). ¿Espacios asexuados o masculinidades y feminidades espaciales?: hacia una geografía del género. En SEMATA, Ciencias Sociales y Humanidades, 20, 25-51.
Henríquez, R. & Pagès, J. (2004). La investigación en didáctica de la historia, Educación XX1, 7, 63-68. Recuperado de https://doi.org/10.5944/educxx1.7.1.330
Hidalgo, E.; Juliano, D.; Roset, M. & Caba, A. (2003). Repensar la enseñanza de la geografía y la historia. Una mirada desde el género. Barcelona: Octaedro.
López Fernández-Cao, M. (coord.) (2000). Creación artística y mujeres. Recuperar la memoria. Madrid: Narcea.
López Fernández-Cao, M., Fernández Valencia, A. & Bernárdez Rodal, A. (2012). El protagonismo de las mujeres en los Museos. Madrid: Fundamentos.
Prats, J. (2003). Líneas de investigación en Didáctica de las Ciencias Sociales. História & Ensino. Revista do Laboratório de Ensino de História/UEL, 9, 25 pp. Recuperado de http://www.ub.edu/histodidactica/images/documentos/pdf/lineas_investigacion_didactica_ciencias_sociales.pdf
Ortega Sánchez, D. (2017). Las mujeres en la enseñanza de la historia y de las ciencias sociales. Estudio de caso en formación inicial de maestros y maestras de educación primaria. Tesis doctoral. Universidad de Barcelona. Recuperado de https://www.tesisenred.net/handle/10803/457981
Rausell Guillot, H. & Talavera Ortega, M. (2019). Género y didácticas. Valencia: Tirant humanidades.
Scott, J. W. (1990). El género: una categoría útil para el análisis histórico. En J. S. Amelang & M. Nash (ed.) Historia y género: las mujeres en la Europa moderna y contemporánea (pp. 23-58). Valencia: Edicions Alfons el Magnànim, Institució Valenciana d’Estudis i Investigació.
Thébaud, F. (2013). Escribir la historia de las mujeres y del género. Oviedo: KRK eds.
UNESCO (2015). A Guide for Gender Equality in Teacher Education. Policy and Practices. Recuperado de https://www.rosadoc.be/digidocs/dd-000655_2015_Guide_for_gender_equality_in_teacher_education_policy_UNESCO.pdf
UNESCO (2018) Resumen sobre género del Informe de seguimiento de la educación en el mundo. Recuperado de https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000261945
Vera, I. & Pérez i Pérez, D. (Eds.) (2004) Las TICs y los nuevos problemas. Alicante: AUPDCS.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Mª Consuelo Díez Bedmar, Antonia Fernández Valencia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright remains the property of authors. Permission to reprint must be obtained from the authors and the contents of JoS cannot be copied for commercial purposes. JoS does, however, reserve the right to future reproduction of articles in hard copy, portable document format (.pdf), or HTML editions of JoS.