Civic education and teaching the Spanish civil war: controversial issues in secondary education
DOI:
https://doi.org/10.26754/ojs_clio/clio.2021475856Keywords:
Secondary education, History teaching, Controversial issues, Civic education, Spanish civil warAbstract
The Spanish Civil War is one of the fundamental periods of Spain's recent history, and its study and teaching are essential to understand our country today. However, and even though time has passed, it still is a controversial topic and permanently alluded to in the political debate. Its educational treatment raises doubts about the fulfillment of one of the main objectives of Secondary Education: to train educated, critical and democratically committed citizens. In this research this hypothesis will be examined by analyzing the opinions of teachers and students of the fourth grade of Compulsory Secondary Education about its teaching, with the final purpose of proposing possible changes and improvements for students to understand the present of our country.
Downloads
References
Aguilar, P. (1996). Memoria y olvido de la guerra civil española. Alianza Editorial.
Aguilar, P., Balcells, L. y Cebolla, H. (2011). Las actitudes de los españoles ante las medidas de justicia transicional relativas a la Guerra Civil y al franquismo. Revista Internacional de Sociología, 69(1), 59-90. http://dx.doi.org/10.3989/ris.2009.06.30
Álvarez, M. y Villa, R. (2018). 1936: fraude y violencia en las elecciones del Frente Popular. Booket.
Álvarez, J. A., Cal, I., Haro, J. y González, M. C. (2000). La guerra que aprendieron los españoles. República y Guerra Civil en los textos de bachillerato (1938-1983). Los libros de la Catarata.
Arias, L., Egea, A., Sánchez, R., Domínguez, J., García F. J. y Miralles, P. (2019). ¿Historia olvidada o historia no enseñada? El alumnado de Secundaria español y su conocimiento sobre la Guerra Civil. Revista Complutense de Educación, 30(2), 461-478. http://dx.doi.org/10.5209/RCED.57625
Aróstegui, J. (2004). La historia vivida. Sobre la historia del presente. Alianza Editorial.
Barton, K. C. (2010). Investigación sobre las ideas de los estudiantes acerca de la historia. Enseñanza de las Ciencias Sociales: Revista de investigación, 9, 97-114. https://www.raco.cat/index.php/EnsenanzaCS/article/view/191362/257209
Bel, J. C. (2016). El papel de las mujeres en la historia según las imágenes de los libros de texto. Comparación de manuales editados durante la LOE y la LOMCE. Aula: Revista de Pedagogía de la Universidad de Salamanca, (22), 219-233. http://campus.usal.es/~revistas_trabajo/index.php/0214-3402/article/view/aula201622219233/17879
Bel, J. C. y Colomer, J. C. (2017). Guerra Civil y franquismo en los libros de texto actuales de Educación Primaria: análisis de contenido y orientación didáctica en el marco de la LOMCE. Cabás, 17, 1-17. http://revista.muesca.es/articulos17/392-juan-carlos-bel-martinez-y-juan-carlos-colomer-rubio
Blanco, N. (1994). Contexto institucional y práctica docente. Estudio de un caso (I). Revista de Educación, 303, 329-350. https://sede.educacion.gob.es/publiventa/detalle.action?cod=491
Blas, P. de, González, J. M., Rodríguez, J., Zaera, M. J. y Torres, J. (1993). Lo que saben de Historia nuestros alumnos de Bachillerato. Revista de Educación, 300, 279-308. http://www.educacionyfp.gob.es/dam/jcr:5ee392a7-0d92-4a21-8e9a-0460f05e8aeb/re3001100488-pdf.pdf
Boyd, C. P. (2000). Historia Patria. Política, historia e identidad nacional en España: 1875-1975. Pomares-Corredor.
Boyd, C. P. (2006). De la memoria oficial a la memoria histórica: la Guerra Civil y la Dictadura en los textos escolares de 1939 al presente. En S. Juliá (Dir.), Memoria de la guerra y del franquismo (pp. 79-99). Taurus.
Boyd, C. P. (2013). Los textos escolares. En Álvarez, J. (Coord.), Historia de España. Las historias de España. Visiones del pasado y construcción de identidad (Vol. 12) (pp. 441-561). Crítica-Marcial Pons.
Canal, M., Costa, D. y Santisteban, A. (2012). El alumnado ante problemas sociales relevantes: ¿Cómo los interpreta? ¿Cómo piensa la participación? En N. de Alba, F. F. García y A. Santisteban (Eds), Educar para la participación ciudadana en la enseñanza de las ciencias sociales (Vol. 1, pp. 527-536). Asociación Universitaria de Profesores de Didáctica de las Ciencias Sociales-Diada Editora.http://www.didactica-ciencias-sociales.org/publicaciones_archivos/2012-sevilla-XXIII-Simposio-DCS_I.pdf
Creswell. J. W. (2014). Research Design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches.Sage Publications.
Cuesta, J. (1993). Historia del presente. Eudema.
Cuesta, R. (1997). Sociogénesis de una disciplina escolar: la historia. Pomares-Corredor.
Delgado, E. J. (2014). Educación para la ciudadanía en la enseñanza de las ciencias sociales y su vinculación con las dimensiones de la memoria (Tesis doctoral). Universidad de Huelva, Huelva.
Díez, E. J. (2011). Análisis de los textos escolares de historia. Estudio de caso sobre la posguerra civil española. Revista Historia de la Educación Latinoamericana, 16, 87-118. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=86922549005
Díez, E. J. (2014). La memoria histórica en los libros de texto escolares. Revista Complutense de Educación, 25(2), 393-409. https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2014.v25.n2.41613
Falaize, B. (2010). El método para el análisis de los temas sensibles de la historia. R. M. Ávila, P. Rivero y P. L. Domínguez (Coord.). Metodología de investigación en Didáctica de las Ciencias Sociales (pp. 187-205). Institución Fernando el Católico. https://ifc.dpz.es/publicaciones/ebooks/id/2971
Fernández, B. (2017). La enseñanza y didáctica de la guerra civil española en las aulas de Secundaria y Bachillerato. En Grupo de Evaluación Educativa y Orientación de la Universidad de Salamanca-Instituto Universitario de Ciencias de la Educación (Coord.), Actas del I Encuentro de Doctorandos/as e Investigadores/as Noveles de AIDIPE (pp. 141-148). Asociación Interuniversitaria de Investigación Pedagógica. https://aidipe2017.aidipe.org/files/2017/06/Actas_AIDIPE-Encuentro-doctorandos.pdf
Fernández, B. (2018). La enseñanza de la Historia del Tiempo Presente en el aula: la guerra civil española en Secundaria y Bachillerato. En A. López-García y P. Miralles (Eds.), Nuevas líneas y tendencias de investigación en educación histórica (pp. 157-169). Servicio de Publicaciones-Universidad de Murcia.
Fernández, B. (2019). La guerra civil española en las Leyes Educativas (1938-2019). En F. J. Murillo y C. Martínez-Garrido (Coord.), Actas del II Encuentro de Doctorandos/as e Investigadores/as Noveles de AIDIPE (pp. 244-248). Asociación Interuniversitaria de Investigación Pedagógica.
Fernández, B. (2021). La guerra civil española en Educación Secundaria: Análisis de un tema controvertido en la historia escolar (Tesis doctoral inédita). Universidad Autónoma de Madrid.
Fernández, B., Asunción, A. de la, Lechuga, S., Osuna, J. L. y Reyes, J. L. de los (2018). Saber historia, formar ciudadanos o aprobar la Selectividad: una investigación sobre la enseñanza de la Historia Reciente de España en 2º de bachillerato. En D. Verdú, C. Guerrero y J. L. Villa (Eds.), Pensamiento histórico y competencias sociales y cívicas en Ciencias Sociales (pp. 123-134). Servicio de Publicaciones-Universidad de Murcia. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7175236
Fuentes, C. (2002a). Concepciones de la historia como materia escolar: interés y utilidad entre el alumnado de E.S.O. (Tesis doctoral). Universidad de Barcelona.
Fuentes, C. (2002b). La visión de la historia por los adolescentes: revisión del estado de la cuestión en Estados Unidos y el Reino Unido. Enseñanza de las Ciencias Sociales. Revista de investigación, 7, 55-68. https://www.raco.cat/index.php/EnsenanzaCS/article/view/126128
Fuentes, C. (2004). Concepciones de los alumnos sobre la historia. Enseñanza de las Ciencias Sociales: Revista de investigación, 9, 75-83. https://doi.org/10.1590/0104-4060.407
Galindo, R. (1997). La enseñanza de la Historia en la Educación Secundaria. Algaida.
Godicheau, F. (2001). La represión y la guerra civil española. Memoria y tratamiento histórico. Protohistoria: historia, políticas de la historia, 5, 103-122. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3119231
González, G. A. (2010). La transición entre teoría y campo de investigación en la Didáctica de las Ciencias Sociales. En R. M. Ávila, P. Rivero y P. L. Domínguez (Coord.), Metodología e investigación en didáctica de Ciencias Sociales (pp. 167-173). Institución Fernando el Católico. https://ifc.dpz.es/publicaciones/ebooks/id/2971
González, M. (2015). «Tiempo de Turbulencias»: La compleja representación de la guerra civil española en los libros de texto de Ciencias Sociales (1970-1990). Espacio, Tiempo y Educación, 2(1), 163-185.http://dx.doi.org/10.14516/ete.2015.002.001.009
González, M. I. (1993). La Enseñanza de la historia en el bachillerato: la visión de los alumnos. (Tesis doctoral). Universitat de Lleida.https://repositori.udl.cat/handle/10459.1/63728
González, M. y Ferraz, M. (2018). The school uses of history: the tangled portrayal of the Spanish Civil War in history textbooks (1970–98). En E. Roldán Vera and E. Fuchs (Eds.), Textbooks and War. Historical and multinacional perspectives (pp. 233-254). Palgrave Studies in Educational Media. https://doi.org/10.1007/978-3-319-98803-0_10
Greene, J. C., Caracelli, V. J. y Graham, W. F. (1989). Toward a conceptual framework for mixed-method evaluation designs. Educational Evaluation and Policy Analysis, 11(3), 255-274. http://dx.doi.org/10.3102/01623737011003255
Hernández, F. (2014). La enseñanza de la Historia del Presente en la España actual: entre el agujero negro y el relato intencional. Studia histórica. Historia Contemporánea, (32), 57-74.http://campus.usal.es/~revistas_trabajo/index.php/0213-2087/article/view/12516
Hernández, F. (2016). El bulldozer negro del general Franco: historia de España en el siglo XX para la primera generación del XXI. Pasado y Presente.
Hernández, F. (2017). Pasado indefinido, presente imperfecto: la enseñanza de la historia del corto siglo XX en las aulas. En A. Viñas y J. A. Blanco (Dir.), La guerra civil española, una visión bibliográfica (pp. 74-106). Marcial Pons Historia.
López-Facal, R. (2008). Identificación nacional y enseñanza de la historia: 1970-2008. Historia de la Educación: Revista interuniversitaria, 27, 171-193. http://campus.usal.es/~revistas_trabajo/index.php/0212-0267/article/viewFile/2010/2066
Maia, T. de A., Alvez, L. A. M., Hermeto, M. y Ribeiro, C. S. (Org.) (2016). (Re)construindo o Passado: o papel insubstituível do ensino da história. CITCEM.
Marina, M. (2012). ¿Qué guerra nos han explicado? La Guerra Civil en los libros de texto. En J. M. Aldea Celada, P. Ortega, I. Pérez y M. R. Soto (Coord.), Historia, Identidad y Alteridad. Actas del III Congreso Interdisciplinar de Jóvenes Historiadores (pp. 713-731). Hergar Ediciones Antema.https://www.academia.edu/4024980/_Que_guerra_nos_han_explicado_La_Guerra_Civil_en_los_libros_de_texto
Marina, M. (2015). De democracias, dictaduras, guerras, repúblicas y monarquías: la historia reciente española en los libros de texto. En J. C. Colomer, J. Esteve y M. Ibáñez (Coord.), Ayer y hoy: Debates, historiografía y didáctica de la Historia (pp. 52-55). Asociación de Historia Contemporánea, Universitat de València.https://doi.org/10.7203/10550.42836
Merchán, F. J. (2001). La producción del conocimiento escolar en la clase de Historia: profesores, alumnos y prácticas pedagógicas en la Educación Secundaria (Tesis doctoral). Universidad de Sevilla. https://idus.us.es/handle/11441/15010
Merchán, F. J. (2002). El estudio de la clase de historia como campo de producción del currículo. Enseñanza de las Ciencias Sociales: Revista de investigación, 1, 41-54. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=500419
Merchán, F. J. (2007). El papel de los alumnos en la clase de historia como agentes de la práctica de la enseñanza. Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales, 21, 33-51. https://idus.us.es/handle/11441/26010
Merchán, F. J. (2010). La práctica de la enseñanza de las Ciencias Sociales como objeto de investigación de la Didáctica: importancia y dificultades metodológicas. Bases para una teoría de la acción en el aula. En R. M. Ávila, P. Rivero y P. L. Domínguez (Coord.), Metodología e investigación en didáctica de Ciencias Sociales (pp. 105-113). Institución Fernando el Católico. https://ifc.dpz.es/publicaciones/ebooks/id/2971
Molpeceres, A. (2011). Conflictos: la memoria de los alumnos. Íber: Didáctica de las Ciencias Sociales, Geografía e Historia, 69, 21-28.
Naranjo, R. (2010). La memoria histórica en el aula. En R. M. Ávila, P. Rivero y P. L. Domínguez (Coord.), Metodología e investigación en didáctica de Ciencias Sociales (pp. 327-334). Institución Fernando el Católico.https://ifc.dpz.es/publicaciones/ebooks/id/2971
Pagès, J. (1994). La didáctica de las ciencias sociales, el currículum y la formación del profesorado. Signos, teoría y práctica de la educación, 13, 38-51.http://www.quadernsdigitals.net/datos_web/hemeroteca/r_3/nr_39/a_617/617.html
Pagès, J. (2005). Educación cívica, formación política y enseñanza de las ciencias sociales, de la geografía y de la historia. Íber: Didáctica de las Ciencias Sociales, Geografía e Historia, 44, 45-55.
Pagès, J. (2007). La educación para la ciudadanía y la enseñanza de la historia: cuando el futuro es la finalidad de la enseñanza del pasado. En R. M. Ávila, R, López y E. Fernández (Coord.), Las competencias profesionales para la enseñanza-aprendizaje de las Ciencias Sociales ante el reto europeo y la globalización (pp. 205-216). Asociación Universitaria de Profesores de Didáctica de las Ciencias Sociales. https://www.ehu.eus/documents/1530678/1576062/Parte20I.pdf
Parra, D. (2013). La conceptualización de la Historia escolar y sus implicaciones didácticas. Un estudio a partir del recuerdo de estudiantes de BUP. Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales, 27, 3-21. https://doi.org/10.7203/dces.27.2653
Pérez, J. S. (2008). ¿Por qué enseñamos geografía e historia? ¿Es tarea educativa la construcción de identidades? Historia de la Educación: Revista interuniversitaria, 27, 37-55. https://revistas.usal.es/index.php/0212-0267/article/view/1596
Rey, F. (2019). Retaguardia roja: violencia y revolución en la guerra civil española. Galaxia Gutenberg.
Reyes, J. L. de los, Asunción de la, A., Fernández, B. y Lechuga, S. (2018). La Transición enseñada y aprendida en segundo de bachillerato. En F. Dubosquet y C. Valcárcel (Eds), Memoria(s) en transición: voces y miradas sobre la Transición española (pp. 97-114). Visor.
Sarti, M. (2016). Enseñanza escolar de procesos conflictivos. Íber: Didáctica de las Ciencias Sociales, Geografía e Historia, 85, 34-39.
Seva, F., Soriano, M. C. y Vera-Muñoz, M. I. (2010). La práctica docente en las Ciencias Sociales un análisis cualitativo. En R. M. Ávila, P. Rivero y P. L. Domínguez (Coord.), Metodología e investigación en didáctica de Ciencias Sociales (pp. 175-183). Institución Fernando el Católico. https://ifc.dpz.es/publicaciones/ebooks/id/2971
Soley, M. (1996). If it’s controversial, why teach it? Social Education, 60(1), 9-14. https://www.socialstudies.org/sites/default/files/publications/se/6001/600101.html#:~:text=Teaching%20about%20issues%20that%20are%20controversial%20is%20a%20responsible%20and,ways%20that%20reflect%20these%20values.
Valls, R. (1984). La interpretación de la Historia de España y sus orígenes ideológicos, en el bachillerato franquista (1938-1953). I.C.E. Universidad de Valencia.
Valls, R. (2005). El currículum de la historia en la enseñanza secundaria española (1846-2005): una aproximación historiográfica y didáctica. Íber: Didáctica de las Ciencias Sociales, Geografía e Historia, 46, 9-35.
Valls, R. (2007a). Historiografía escolar española: siglos XIX-XXI. UNED.
Valls, R. (2007b). La guerra civil española y la dictadura franquista: las dificultades del tratamiento escolar de un tema potencialmente conflictivo. Enseñanza de las Ciencias Sociales: Revista de investigación, 6, 61-73. https://www.raco.cat/index.php/EnsenanzaCS/article/view/126330
Valls, R. (2009). Historia y memoria escolar: Segunda República, Guerra Civil y dictadura franquista en las aulas. Publicaciones de la Universitat de Valencia.
Valls, R., Parra, D. y Fuertes, C. (2017). Los temas históricos conflictivos y su abordaje escolar: un ejemplo español. Clío & Asociados. La Historia Enseñada, 25, 8-21. https://doi.org/10.14409/cya.v0i25.6917
WEB-E38 (2000). Las guerras del siglo XX y la didáctica de las ciencias sociales. Iber: Didáctica de las Ciencias Sociales, Geografía e Historia, 25, 7-18.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Belén Fernández Muñoz
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright remains the property of authors. Permission to reprint must be obtained from the authors and the contents of JoS cannot be copied for commercial purposes. JoS does, however, reserve the right to future reproduction of articles in hard copy, portable document format (.pdf), or HTML editions of JoS.