The Transition among desks. A didactic proposal to the study of the Democratic Transition in the 2nd year of Baccalaureate
DOI:
https://doi.org/10.26754/ojs_clio/clio.2022487111Keywords:
History Education, Baccalaureate, Spanish Democratic Transition, Spiral Learning, Flipped Classroom, Constructivist LearningAbstract
The Spanish Democratic Transition was a fundamental period in our recent history. This is the milestone of our current democratic system, which shows the importance of studying it in our country's high schools. This article aims to outline a didactic proposal for its study in the 2nd year of Bachillerato. Combining the ideas of spiral learning, flipped classroom and constructivist learning, an innovative didactic approach is designed to encourage reflection and critical analysis regarding a key period to understand our socio-political reality.
Downloads
References
Acaso, M. (2019). rEDUvolution: hacer la revolución en la educación. Paidós.
Aróstegui, J. (2007). La Transición a la democracia, “matriz” de nuestro tiempo reciente. En: Quirosa-Cheyrouze, R. Historia de la transición en España: los inicios del proceso democratizador. (pp. 31-43). Biblioteca Nueva.
Bueno, M. y Arcocha, E. (2020). La transición española, ¿qué sabe el alumnado de 1º de bachillerato?. Didáctica de las ciencias experimentales y sociales, 38, pp. 39-60.
Criado, A. A.; Fernández, B.; Lechuga, S. y Reyes, J. L. (2017). La historia reciente de España vista por los alumnos de segundo de bachillerato. En: Martínez, R.; García-Moris, R. y García, C. R. Investigaciones en didáctica de las ciencias sociales. Retos, preguntas y líneas de investigación (pp. 608-618). Universidad de Córdoba.
Esteban, M. (2009). Las ideas de Bruner: de la “revolución cognitiva” a la “revolución cultural”. Educere, 13 (44), pp. 235-241.
Hernández Sánchez, F. (2014). La enseñanza de la historia del presente en la España actual: entre el agujero negro y el relato intencional. Studia histórica: historia contemporánea, 32, pp. 57-74.
Hernández Sánchez, F. (2015, 26 de marzo). La Enseñanza de la Transición en las aulas. CAUM de Madrid. Disponible en: https://www.youtube.com/watch?v=wwKUXNgnJA4 [Consulta realizada en enero de 2022]
Juliá, S. (2014, 20 de julio). ¡Todavía la Transición!. El País.
Merchán, F. J. (2007). El papel de los alumnos en la clase de historia como agentes de la práctica de la enseñanza. Didáctica de las ciencias experimentales y sociales, 21, pp. 33-51.
Moradiellos, E. (2021, 27 de agosto). La enseñanza de la Historia en la educación secundaria: una necesidad cívica. El País.
Ortiz, D. (2015). El constructivismo como teoría y método de enseñanza. Sophia, Colección de Filosofía de la Educación, 19, pp. 93-110.
Pelegrín, J. (2010). La Historia alternativa como herramienta didáctica: una revisión historiográfica. Clio: History and History Teaching, 36, http://clio.rediris.es/
Pelegrín, J. (2021). ¿Qué hubiera pasado si…? Enseñanza de la historia y reflexión contrafáctica en los currículos noruegos del siglo XXI. El Futuro del pasado: revista electrónica de historia, 12, pp. 185-243.
Peñalver, T. (2015). El cine como recurso didáctico: una propuesta de programación didáctica. Edetania, 47, pp. 221-232.
Pérez, I. L., González, L. G. y Maldonado, A. L. (2017). Brainstorming como recurso docente para desarrollar competencia investigadora. Revista Iberoamericana de Educación, 74(1), pp. 133-148.
Prats. J. y Santacana, J. (2011). Enseñar a pensar históricamente: la clase como simulación de la investigación histórica. En: Prats. J. Didáctica de la Geografía y la Historia (pp. 67-87). Ministerio de Educación, Cultura y Deporte.
Prieto, A. (2017). Flipped learning. Aplicar el Modelo de Aprendizaje Inverso. Narcea.
Reyes, J. L.; Criado, A. A.; Fernández, B. y Lechuga, S. (2018). La Transición enseñada y aprendida en segundo de bachillerato. En: Dubosquet, F. y Valcárcel, C. Memoria(s) en transición: voces y miradas sobre la Transición española (pp. 97-114). Visor.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Adrián Magaldi Fernández
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright remains the property of authors. Permission to reprint must be obtained from the authors and the contents of JoS cannot be copied for commercial purposes. JoS does, however, reserve the right to future reproduction of articles in hard copy, portable document format (.pdf), or HTML editions of JoS.