Performative methodology in the teaching of Prehistory
DOI:
https://doi.org/10.26754/ojs_clio/clio.2022487192Keywords:
Understanding, teaching prehistory, methodology, historical thinking, performative practiceAbstract
Faced with the need to overcome a deficit model in the teaching of Prehistory, this study presents a methodology defined as a performative practice for the teaching of Prehistory, composed and articulated by resources and strategies such as the motor story, dramatic play, didactics of the object and simulations.
The objective of the research is to develop a poly-articulated methodology for teaching Prehistory based on understanding. We start from the socio-critical paradigm and with a mixed qualitative-quantitative approach we analyze the incidence of this methodology in a sample of 176 students of Primary Education.
The results show that the performative practice for the teaching of Prehistory offers optimal levels of understanding of remote temporality, in a context of collective construction of knowledge, dialogue and motivation. At the same time, the results invite us to reflect on the importance of involving the body and movement in traditionally relegated contexts such as Social Science classes.
Downloads
References
Abril, D. y Cuenca, J. M. (2016). Prehistoria y Arquelogía en 1º de ESO: análisis documen¬tal y propuesta didáctica para la explicación de la organización social pasada y actual. CLIO. History and History teaching, 42, 9-42. http://clio.rediris.es/n42/articulos/abril2016.pdf
Barberá, Ó., Sanchís, J.M., Sendra, C. (2011). La evolución biológica en los libros de texto españoles de educación secundaria y bachillerato. Situación actual. Revista de educación en biología, 14(1). https://revistas.unc.edu.ar/index.php/revistaadbia/article/view/22320
Bardavio, A. y Mañé, S. (2017). La arqueología en la enseñanza obligatoria. El ejemplo del campo de aprendizaje de la Noguera. Revista Otarq, 2, 331-345. http://doi.org/10.23914/otarq.v0i2.127
Bisquerra, R. (2004). Metodología de la investigación educativa. La Muralla.
Bruner, J. (1990). La educación, puerta de la cultura. Visor.
Bruner, J. (1998). Acción, pensamiento y lenguaje. Alianza.
Fals, O. (1999). Orígenes universales y retos actuales de la IAP (Investigación Acción Participativa). Análisis Político, 38, 71-78. https://revistas.unal.edu.co/index.php/anpol/article/view/79283
Fernández-Martínez, E. y Andrés, J. L. (1998). Pon un fósil en tu vida ¡y sácale partido! (propuesta de recurso para el aprovechamiento didáctico de los fósiles). Enseñanza de las Ciencias de la Tierra, 6(2), 138-144.
Fischer, E. (2011). Estética de lo performativo. Abada Editores.
Freire, P. (1970). Pedagogía del oprimido. SigloXXI.
Gardner, H. (2001). La inteligencia reformulada. Paidos.
Gallo, L.E. (2017). Una didáctica performativa para educar (desde) el cuerpo. Revista brasileira de cîencias do sporte, 39(2), 199-205. http://doi.org/10.1016/j.rbce.2016.09.002
González, P. (2011). La dimensión educativa de la arqueología. Junta de Andalucía (Ed.). I Congreso de prehistoria de Andalucía: la tutela del patrimonio prehistórico (497-506). Antequera.
González,L. y Meinardi, E. (2015). Obstáculos para el aprendizaje del modelo de evolución por selección natural, en estudiantes de escuela secundaria de Argentina. Ciência & Educação (Bauru), 21(1), 101-122. https://doi.org/10.1590/1516-731320150010007
González, M. y Palacios, J. (1990). La Zona de Desarrollo Próximo como tarea de construcción, Revista de Estudios de Educación y Desarrollo, 13:51-52, 99-122, https://doi.org/10.1080/02103702.1990.10822274
Gould, S.J. (1991). La vida maravillosa. Editorial Critica.
Grau, R., y de Manuel, J. (2002). Enseñar y aprender evolución: una apasionante carrera de obstáculos. Alambique. Didáctica de las Ciencias Experimentales, 32, 56-64.
Gutiérrez, A. (2009). La evolución humana, demasiado humana. Alambique Didáctica de las Ciencias Experimentales, 62, 63-74.
Gutiérrez, J. (2022). Pedagogías del performance: estrategias estético-políticas para repensar la relación masculinidad/feminicidio en la periferia urbana. Culturales, 10, e636. https://doi.org/10.22234/recu.20221001.e636
Hernàndez-Cardona, F.X. (2001). Los juegos de simulación y la didáctica de la historia. Iber: Didáctica de las ciencias sociales, geografía e historia, 30, 23-36.
Hernando, A. (2012). Teoría arqueológica y crisis social. Complutum, 23(2), 127-145. http://doi.org/10.5209/rev_CMPL.2012.v23.n2.40880
Huizinga, J. (1987). Homo Ludens. Alianza Editorial.
Jiménez, J. (2010). Desarrollo del lenguaje. En A. Muñoz (Ed.), Psicología del desarrollo en la etapa de Educación Primaria (pp.101-119). Pirámide.
Kampourakis, K. y Zogda, V. (2008). Students’ intuitive explanations of the causes of homologies and adaptations. Science & Education, Dordretch, 17, (1), 27-47. https://doi.org/10.1007/s11191-007-9075-9
López-Castilla, M. P., Terradillos-Bernal, M. y Alonso, R. A. (2019). Experimental archaeology and historical empathy: key tools for learning about our origins. Cultura y Educación, 31(1), 170-187. https://doi.org/10.1080/11356405.2018.1561109
López-Facal, R. (2010). Nacionalismo y europeismo en los libros de texto: identificación e identidad nacional. Clío & asociados: la historia enseñada, 14, 9-13. https://doi.org/10.14409/cya.v1i14.1673
Llergo, E. y Ceballos, I. (2021). Motivaciones y consecuencias de las adaptaciones del cuento tradicional en el teatro infantil contemporáneo. AILIJ (Anuario de Investigación en Literatura Infantil y Juvenil) 19, 41-62. https://doi.org/10.35869/ailij.v0i19.3545
Marín, O. (2020). La representación de las mujeres prehistóricas en los textos escolares de Historia, Geografía y Ciencias Sociales en Chile (2010-2018). Estudios Pedagógicos, 45, (1), 7-31, http://doi.org/10.4067/S071807052020000100007
Mclaren, P. (1995). La escuela como performance ritual. Hacia una economía política de los símbolos y gestos educativos. Siglo XXI.
McGimsey, C. R. (1972). Public archeology. Seminar Press.
Méndez-Giménez, A. y Fernández-Río, J. (2013). El diseño de cuentos motores en la formación inicial del profesorado asturiano. Análisis de las creencias de los estudiantes desde la perspectiva construccionista. Revista de Investigación en Educación, 11 (2),111-122. https://reined.webs4.uvigo.es/index.php/reined/article/view/178
Miralles, P. y Monteagudo-Fernández, J. (2019). Métodos, instrumentos y procedimientos para conocer cómo se evalúan las competencias históricas. Educar em Revista, 35(74), 127-144. https://doi.org/10.1590/0104-4060.64404
Montoya, F.J. y Egea, A. (2021). La arqueología experimental como estrategia educativa: realidad y posibilidades. Investigación en la Escuela, 103, 139-152. http://doi.org/10.12795/IE.2021.i103.10
Noë, A. (2010). Fuera de la cabeza. Kairós.
Onwuegbuzie, A., y Johnson, B. (2004). Mixed Methods Research: A research paradigm whose time has come. Educational Researcher, 33(7), 14-26. https://doi.org/10.3102/0013189X033007014
Ortuño, J., Ponce A. I. y Serrano F. J.. (2016). Causality in primary students’ historical explanations. Revista de Educación 371: 9–30. https://doi.org/10.4438/1988-592X-0034-8082-RE
Pagès, J. y Santisteban, A. (2010). La enseñanza y el aprendizaje del tiempo histórico en la educación primaria. Cadernos Cedes, 30(82), 281-309. https://doi.org/10.1590/S0101-32622010000300002
Palomero, I. (2020). Investigación-acción en la enseñanza de la historia: simulación arqueológica en entornos educativos formales. Psychology, Society, & Education, 3(12), 259-273. http://doi.org/10.25115/psye.v12i3.2467
Pinto, H., Silva, S., Sousa, M.J., y Teixeira, A. (2019). Experiencias de Educación Patrimonial con objetos arqueológicos en contexto formal y no formal. Ensayos, Revista de la Facultad de Educación de Albacete, 34(1). 83-89. http://www.revista.uclm.es/index.php/ensayos.
Piñeiro, M.R. (2001). Los juegos de simulación para el conocimiento del medio. Iber: Didáctica de las ciencias sociales, geografía e historia, 30, 46-54. https://dialnet.unirioja.es/ejemplar/17971
Ruíz, A., y B. Vázquez (2017): El Aula de formación permanente en arqueología de la UCO: Investigación, Formación y Difusión para todos los públicos, Revista Qtar, 2, 313-330. http://revistas.jasarqueologia.es/index.php/otarq/article/view/120/121
Ruíz-Zapatero, G. (2011). Evolución y educación. Temas para el debate, 196, 33-36. http://agora.edu.es/servlet/articulo?codigo=3425339
Ruiz-Zapatero, G. (2010). Los valores educati¬vos de la prehistoria en la enseñanza obli-gatoria. Marq. Arqueología y museos, (4) ,161-179. https://www.marqalicante.com/contenido/particulos/pub_70.pdf
Ruíz-Zapatero, G. (2014). Escribir como arqueología. Arqueología como escritura. Anales de prehistoria y arqueología, 30, 11-28. https://doi.org/10.6018/apa
San Martín, A. (2018). Paleocaperucita Ocre en Atapuerca. Burgos: Autor/Editor- Fundación-Caja de Burgos.
San Martín, A. (2021). La enseñanza del tiempo prehistórico a través del cuento como recurso didáctico en Educación Primaria. Revista UNES. Universidad, Escuela y Sociedad, (10), 56-73. https://doi.org/10.30827/unes.i10.16540
San Martín, A. (2021). El mono que hizo yoga. Cuerpo y motricidad en el aprendizaje de la prehistoria. En Educa (Ed.). 4º Congreso Mundial de Educación EDUCA 2021, (pp.177-189). Educa.
Sant, E., Pagès, J., Santisteban, A., González, N., y Oller, M. (2014). Narrativas y discursos: ¿cómo podemos analizar la competencia narrativa del alumnado en el aprendizaje de la Historia? Clio & asociados: La historia enseñada, 18-19, 166-182. https://doi.org/10.14409/cya.v0i18/19.4742
Santacana, J. y Llonch, N. (2012). Manual de didáctica del objeto en el museo. Ediciones Trea.
Santacana, J. y Martínez, T. (2018). El patrimonio cultural y el sistema emocional: un estado de la cuestión desde la didáctica. Arbor, 194 (788): a446. https://doi.org/10.3989/arbor.2018.788n2006
Shtulman, A., y Calabi, P. (2013). Tuition vs. intuition: Effects of instruction on naive theories of evolution. Merrill-Palmer Quarterly, 59(2), 141-167. https://doi.org/10.1353/mpq.2013.0010
Torres, C. (2014). La práctica artística como dispositivo de acción política. AusArt Journal for Research in Art, 2(2), 22-34. https://ojs.ehu.eus/index.php/ausart/issue/view/1317
Vaca, M.C. (2007). Un proyecto para una escuela con cuerpo y en movimiento. Ágora para la educación física y el deporte, 4(5), 91-110. https://redined.educacion.gob.es/xmlui/handle/11162/175827
Vidiella, J. (2009). Escenarios y acciones para una teoría de la performance. Revista Zehar, 65, 106-115. Arteleku-Diputación Foral de Gipuzkoa. ISSN 1133-844X.
Vidiella, J. (2010). Pedagogías de contacto: performance y prácticas de corporización. En Damiano, G., Pereira, L., Oliveira, W. (Eds.). Corporeidade e educaçao: tecendo sentidos. (pp. 175-202). Cultura Acadèmica Editora.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Alberto San Martín Zapatero
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright remains the property of authors. Permission to reprint must be obtained from the authors and the contents of JoS cannot be copied for commercial purposes. JoS does, however, reserve the right to future reproduction of articles in hard copy, portable document format (.pdf), or HTML editions of JoS.