Women travelers in the colonial period. The use of resigned colonial historical sources for teenagers

Authors

  • Brisa Varela Universidad Nacional de Luján (Buenos Aires, Argentina)
  • Marisa Requiere Universidad Nacional de Luján (Buenos Aires, Argentina)

DOI:

https://doi.org/10.26754/ojs_clio/clio.2019458639

Keywords:

History Instruction, History education, Gender, travellers, colonial era

Abstract

At the Conference on Population and Development, held in Cairo, in 1994, the concept of empowerment is incorporated, that is, the need for women to acquire power, strength and self-esteem, as a requirement for equitable gender development. It will be only from the 4th World Conference on Women, held in Beijing, in 1995, when that concept gains momentum as the UN member states unanimously adopted the Platform for Action. If we understand that the social space is a construction deployed in time and that it has been and is an area in which power relations are developed, the actions of women have been invisible in most geographical studies, so we consider As a political challenge, its visibility, both academically and at different levels of education, has been very scarce, in most of the Latin American countries, the incorporation of the study of women in the school curriculum, has been well incorporated as a letter but not as a concrete action.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aisenberg, B. (1994). Para qué y cómo trabajar en el aula con los conocimientos previos de los alumnos: un aporte de la psicología genética a las didáctica de estudios sociales para la escuela primaria. Didáctica de las ciencias sociales. Aportes y Reflexiones (pp. 137-162). Buenos Aires: Paidós.

Albareda Salvadó, J. (2010). La Guerra de Sucesión de España (1700-1714). Barcelona: Crítica.

Camilloni, A. (1995). De lo “cercano o inmediato” a lo “lejano” en el tiempo y el espacio. ¿Qué es “cercano”? ¿Qué es “lejano”? Revista del ICE (Facultad de Filosofía y Letras. Universidad de Buenos Aires), año IV, nº 6 , agosto, pp. 12-17.

Castorina, J & Lenzi, A. (Comp.) (2000). La formación de los conocimientos sociales en los niños. Investigaciones psicológicas y perspectivas educativas. Barcelona: Gedisa.

Clifford, J. (1997). Routes: Travel and Translation in the Late Twentieth Century. Cambridge: Harvard University Press.

Crespo Solana, A. & Klooster, W. (2015). La República Holandesa y su posición en el contexto colonial americano después de 1713. Anuario de Estudios Americanos, 72 (1), enero-junio, 125-148.

Diseño Curricular para la Educación Secundaria Ciclo Superior ES5: Geografía, de la Provincia de Buenos Aires (2011). La Plata: Dirección General de Cultura y Educación de la provincia de Buenos Aires (1ª ed.).

Espinar Ruiz E. & González Río M. (2009). Jóvenes en las redes sociales virtuales. Un análisis exploratorio de las diferencias de género. Feminismo/s, 14, 87-106. doi: 10.14198/fem.2009.14.06

Fernández, V. (2004). Las mujeres como sujeto histórico género y enseñanza de la historia. Didáctica de las Ciencias experimentales y sociales, 18. Recuperado de https://ojs.uv.es/index.php/dces/article/view/2898/2470

Fraser, N. (1997). Iustitia Interrupta. Reflexiones críticas desde la posición postsocialista. Bogotá: Siglo del Hombre editories, Universidad de los Andes.

Franco Rubio, G. (2015). Fragmentos de Cotidianeidad. Historiar lo cotidiano. Cuadernos de Historia Moderna, XIV, 11-32. Recuperado de https://revistas.ucm.es/index.php/CHMO/article/view/51177/47513

Fraschina, A. (2010). Mujeres Consagradas en el Buenos Aires Colonial. Buenos Aires: Eudeba.

García Ramón, M. (2016). Geografía del género y los espacios de encuentro colonial: una nueva mirada a las narrativas de viaje. Debate Feminista, 51, 50-62.

García Ramón & Cerarols, R. (2012). Geografías imaginarias del Marruecos español colonial español: la mirada de las viajeras. En A. Lindon & D. Hiernaux (Dirs.), Geografías imaginarias. México: UAM, Anthropos.

García Ramón, M.; Nogué, J. & Zusman, P. (Eds.) (2008). Una mirada catalana a l’Africa. Viatjers i viatjeres dels segles XIX y XX (1859-1936). Lleida: Pages Editors i IEC.

Guardia, S. (2012). Historia de las mujeres en América Latina. México: CEMHAL.

Herpoel, S. (1997). Un mar de misterios la religiosa española ante la escritura. En M. Zavala (Coord.), Breve historia feminista de la literatura española, vol. 4: La literatura escrita por mujer: desde la Edad Media hasta el siglo XVIII.

Ley de Educación Sexual Integral (2006). República Argentina. Recuperado de http://www.inet.edu.ar/wp-content/uploads/2012/10/43-08-anexo-1.pdf

Lefebvre, H. (1974). La production de l’espace. Sociologie de la connaissance marxisme et anthropologie, 31 (31-32), 15-32.

Lineamientos curriculares de Educación Sexual Integral (2006). Pcia de Bs As. Recuperado de http://www.bnm.me.gov.ar/giga1/documentos/EL001659.pdf

Marco Referencial de capacidades profesionales de la formación docente inicial (2017). Dirigir la enseñanza y gestionar la clase. Provincia de Buenos Aires. República Argentina. La Plata. Recuperado de https://ies5tellojuj.infd.edu.ar/sitio/formacioninicial/upload/Marco_referencial__Agosto_2017.pdf

Ortega Valcárcel, J. (2000). Los horizontes de la Geografía. Teoría de la Geografía. Barcelona: Ariel Geografía.

Pratts, M. L (2010). Ojos imperiales. Literatura de viajes y transculturación. México: FCE.

Sánchez, J. E. (1979). Poder y espacio. Geocrítica, 23.

Santos, M. (2000). La naturaleza del espacio: técnica y tiempo. Razón y emoción. Barcelona: Ariel Geografía.

Scott, J. (1996). Historia de las mujeres. En P. Burke (Ed.), Formas de hacer la historia (pp. 59-89). Madrid: Alianza.

Scott, J. (1990). El género una categoría útil para el análisis histórico. En J. Amelang & J. Nash (Comp.). Historia y género Las mujeres en la Europa moderna y contemporánea. Valencia: Ediciones Alfons el Magnanim.

Varela, B. (2017). Epistemología de la geografía revisiones desde la perspectiva de género e implicaciones en la enseñanza en A. Bach (Coord.), Didáctica y Género. UNSAM, Miño y Dávila.

Varela, B. & Ferro, L. (2000). Las ciencias sociales en el nivel inicial. Andamios para futuros/as ciudadanos/as. Bs As, Colihue.

Varela, B. (1999). Las Ciencias Sociales en la escuela. De la producción del conocimiento a la transposición didáctica. Bs.As, ME-Conicet. Buenos Aires: Prociencia.

Published

2019-12-20

How to Cite

Varela, B., & Requiere, M. (2019). Women travelers in the colonial period. The use of resigned colonial historical sources for teenagers. Clio. History and History Teaching, (45), 30–48. https://doi.org/10.26754/ojs_clio/clio.2019458639