Figures of the Uncanny in "Parents" (Bob Balaban, 1989)
DOI:
https://doi.org/10.26754/ojs_tropelias/tropelias.2020344346Keywords:
figures, uncounscious fantasy, the uncanny, horror comedy, cannibalism, sexuality, consumerismAbstract
In Sigmund Freud's interpretation of the tale "The Sandman" (Der Sandmann, 1816), by E.T.A. Hoffmann, the concept of the uncanny is conceptualised linked to repression in the psychic life of the subject, which mantains in the uncounscious representations linked to the drives. These representations are repressed in the psyche for their unpleasant potential and materialize in thoughts, images, fantasies or figures.
In this article we shall analyze how the concept of the uncanny is represented in the film Parents (Bob Balaban, 1989) through different figures linked to the psychoanalitic notions of fantasy, repression and the uncounscious. At the same time, through the hybrid genre of horror comedy, the film deeply criticices the middle-class family and the consumerist lifestyle of American society, as well as the imperialism and colonialism that have characterized the history of the United States.
Downloads
References
BELL-METEREAU, R. (2001). Eating and Drinking, Men and Women. In M. POMERANCE (Ed.) Ladies and Gentlemen, Boys and Girls: Gender in Film at the End of the Twentieth Century (pp. 91-107). New York: State University New York Press.
BRONFEN, E. (1906). Night and the Uncanny. In J. COLLINS & J. JERVIS (Eds.) Uncanny Modernity. Cultural Theories and Modern Anxieties (pp. 216-228). London: Palgrave Macmillan, 2008
CHOMSKY, N. (2011). El imperialismo salvaje de los Estados Unidos. El Viejo Topo, 277, 17-23.
FREUD, S. (1905). Tres ensayos sobre teoría sexual. En Obras Completas. Vol. VII (pp. 109-222). Buenos Aires: Amorrortu Editores, 1992.
FREUD, S. (1913). Tótem y tabú. En Obras Completas. Vol. XIII (pp. 1-162). Buenos Aires: Amorrortu Editores, 1991.
FREUD, S. (1919). Lo siniestro. En Obras Completas, Tomo III (pp. 2483-2505). Biblioteca Nueva: Madrid, 1973.
JENTSCH, E. (1906). ‘On the Psychology of the Uncanny’: Ernst Jentsch. In J. COLLINS & J. JERVIS (Eds.) Uncanny Modernity. Cultural Theories and Modern Anxieties (pp. 216-228). London: Palgrave Macmillan, 2008.
JUNG, C. G. (1917). Sobre la Psicología del Inconsciente. En Dos escritos sobre psicología analítica (pp. 37-48). Madrid: Trotta, 2007.
KLEIN, M. (1946). Notas sobre algunos mecanismos esquizoides. En Obras completas, Vol. 1 (978) (pp. 258-278). Buenos Aires: Paidós-Hormé, 1978.
KRISTEVA, J., Y VERICAT, I. (1996). Freud: “heimlich/unheimlich”, la inquietante extrañeza, Debate Feminista, 13, 359-368. Recuperado de www.jstor.org/stable/42624343
LAPLANCHE, J. Y PONTALIS, J.B. (2004). Diccionario de psicoanálisis. Buenos Aires: Paidós.
MORRIS, R. C. (1996). Anthropology in the body shop: Lords of the Garden, Cannibalism, and the Consuming Desires of Televisual Anthropology, American Anthropologist, 98 (1),137-146.
QUITERIO, W. (2017). Michael, Eat Your Meat. In J.A. DOWELL & C.J. MILLER (Eds.) Horrific Humor and the Moment of Droll Grimness in Cinema: Sidesplitting sLaughter (pp. 59-72). Lanham: Lexington Books.
SIPOS, T. M. (2010). Horror Film Aesthetics. Creating the Visual Language of Fear. North Carolina: McFarland.
TRÍAS, E. (2001). Lo bello y lo siniestro. Madrid: Ariel.
VALDÉS SILVA, Y., SÁNCHEZ RAMÍREZ, E., & FUENTES ARENCIBIA, S. (2018). Malformaciones congénitas relacionadas con los agentes teratógenos, Correo Científico Médico, 22(4), 652-666. Recuperado de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1560-43812018000400011&lng=es&tlng=es
WALTON, P. L. (2004). Our Cannibals, Ourselves. Urbana & Chicago: University of Illinois Press.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Silvia Guillamón Carrasco, Jorge Belmonte Arocha
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Los artículos enviados a la revista Tropelías deben ser originales e inéditos, no publicados previamente en cualquier soporte. Únicamente se aceptará material publicado total o parcialmente con anterioridad, o que esté en proceso de evaluación en otra revista, si se hace constar la causa de tal duplicación y se facilita la fuente donde ha aparecido dicho artículo.
Las imágenes que se incluyan en los artículos estarán libres de derechos de reproducción y, en caso contrario, los autores deberán presentar los permisos para su publicación y asumir los pagos derivados de ello.
Los artículos y reseñas publicados en la revista Tropelías pueden ser incluidos en repositorios temáticos o institucionales desde el momento de su publicación, sin modificación alguna e indicando claramente su procedencia.
Accepted 2020-07-14
Published 2020-10-20