Fuzzy borders between poetry and theater, word and image. A reading of "Swift-footed Puppets" by Ezequiel Martínez Estrada

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26754/ojs_tropelias/tropelias.2023397387

Keywords:

Ezequiel Martínez Estrada, Títeres de pies ligeros, poetry, theater, picture

Abstract

In this paper we present a reading of Títeres de pies ligeros (1929) by Ezequiel Martínez Estrada (1895-1964), a dramatic text in verse whose first publication includes drawings by the author himself, which involves the relationship between word and image and the mixture of literary genres (De Aguiar e Silva, 1984; Lampis, 2016). In addition, we will analyze how this “theatrical poem” (Barcia, 1995) or dialogue poem (Ghiano, 1957) incorporates in a particular way the tradition of the Italian commedia dell’arte and its French version –in the representative farcesque characters–, the dramaturgy of Luigi Pirandello and some aspects of the book Lunario sentimental by Leopoldo Lugones. Our proposal stops, then, in making a careful observation of the relationship between the literary text and the drawings that represent and highlight the central elements of a play starring puppets that exhibit human vices and virtues. These drawings mark a double link with the text, since they reaffirm their antecedents in the tradition but, at the same time, point out characteristics that differentiate them because the characters are subjected to the irreversible passage of time (Burgos, 2011). To complement the analysis, we will draw on the concepts of intermediality (Wagner, 1996; Pimentel, 2003) and imagetext (Mitchell, 2009; Alberdi Soto, 2015), which characterize the complex operation of transposition (Steimberg, 2013) carried out by the author in this “dramatic experiment”.

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Author Biography

María Lourdes Gasillón, Universidad Nacional de Mar del Plata

Profesora en Letras, Magíster en Letras Hispánicas y Doctora en Letras por la Universidad Nacional de Mar del Plata. En esta unidad académica, forma parte de los proyectos de investigación “La literatura y la crítica latinoamericanas en el tránsito de la cultura escrita a la cultura visual: narrativas, historias, crónicas, testimonios, imagen-texto (1860-2021)”, dirigido por la Dra. Rosalía Baltar y co-dirigido por la Dra. María Coira, y “Aventuras semióticas: la construcción de una perspectiva crítica en torno a lo virtual”, cuya directora es la Dra. Rosalía Baltar y la co-directora es la Dra. María Clara Lucifora. Además, es integrante del proyecto de investigación “La sátira: Ezequiel Martínez Estrada y Jorge Luis Borges en contexto”, bajo la dirección de la Dra. Adriana Lamoso en el Departamento de Humanidades, Universidad Nacional del Sur, Bahía Blanca (Argentina). Es ayudante graduada en Semiótica en la carrera del Profesorado y la Licenciatura en Letras (Facultad de Humanidades, UNMDP) y en la carrera de Tecnicatura universitaria en periodismo digital (Facultad de Ciencias Económicas y Sociales, UNMDP). Ha publicado capítulos de libros y artículos en revistas académicas, y ha participado de congresos, coloquios y simposios nacionales e internacionales.

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Published

2023-01-26

How to Cite

Gasillón, M. L. (2023). Fuzzy borders between poetry and theater, word and image. A reading of "Swift-footed Puppets" by Ezequiel Martínez Estrada. Tropelías: Review of Literary Theory and Comparative Literature, (39), 125–144. https://doi.org/10.26754/ojs_tropelias/tropelias.2023397387

Issue

Section

Dossier
Received 2022-10-30
Accepted 2022-11-05
Published 2023-01-26