Gethen as Yin Utopia: Taoism in Ursula K. Le Guin's The Left Hand of Darkness
DOI:
https://doi.org/10.26754/ojs_tropelias/tropelias.20254411707Keywords:
Ursula K. Le Guin, Taoism, Utopia, Science fiction, HainishAbstract
This article analyzes Taoism in Ursula K. Le Guin's The Left Hand of Darkness (1969) from a philosophical, ethical and ecological perspective. Based on these concepts, the author explains how she constructs a "yin utopia". This relationship between utopia, Taoism, and the possible world influences the construction of charecters, the relationships between them, and the spatiotemporal concepts proposed, with implications of gender, nature, and government that formally influence the very structure of the novel. For this analysis, I propose a methodology constructed from Taoist theories and Le Guin's writings on them, which could be applied to other works with "yin utopias", both by Le Guin and by other authors.
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Paula López Gómez

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Los artículos enviados a la revista Tropelías deben ser originales e inéditos, no publicados previamente en cualquier soporte. Únicamente se aceptará material publicado total o parcialmente con anterioridad, o que esté en proceso de evaluación en otra revista, si se hace constar la causa de tal duplicación y se facilita la fuente donde ha aparecido dicho artículo.
Las imágenes que se incluyan en los artículos estarán libres de derechos de reproducción y, en caso contrario, los autores deberán presentar los permisos para su publicación y asumir los pagos derivados de ello.
Los artículos y reseñas publicados en la revista Tropelías pueden ser incluidos en repositorios temáticos o institucionales desde el momento de su publicación, sin modificación alguna e indicando claramente su procedencia.