Real Fictions. Collage, fotomanipulación e imagen arquitectónica en la era digital | Real Fictions: Collage, Photo Manipulation, and Architectural Image in the Digital Era

  • Luis Miguel Lus Arana Universidad de Zaragoza (España)

Resumen

Desde la aparición de los primeros daguerrotipos en la primera mitad del siglo XIX, la manipulación de la imagen fotográfica ha sido una compañera inalienable del desarrollo del medio. Introducidos para suplir las carencias de la técnica, la fotomanipulación, el collage, o los trucajes visuales pronto comenzaron a ser explotados como privilegiados generadores de imagen que permitían crear fantasías imbuidas del aura de lo real. A lo largo del siglo XX, fotografía, collage y manipulación han acompañado la evolución de ciudad y arquitectura, tanto para retratarlas como para jugar con su imagen fotografiada, creando ficciones alumbradas en el lienzo del papel fotográfico. Con la llegada de la era digital, las posibilidades de tratamiento de la imagen han crecido exponencialmente, alejando aún más a la imagen fotográfica de su supuesta objetividad innata, pero multiplicando también su poder para engendrar nueva y subyugante imaginería. ‘Real Fictions’ ofrece una visión del imaginario arquitectónico al que el procesamiento digital de la imagen está dando lugar, desde los trabajos de autores en contacto directo con lo disciplinar como Philipp Schaerer o Filip Dujardin a las ficciones arquitectónicas generadas por una heterogénea multitud de artistas y profesionales, planteando sus posibles aportes a la disciplina y su contribución a reivindicar el papel de la fotografía en un mundo de construcción digital.

PALABRAS CLAVE: Fotografía, fotomontaje, fotocollage, ficción, surrealismo.

 

Since the earliest daguerreotypes appeared in the second half of the 19th century, the manipulation of photographic image has been an inseparable companion of the development of the medium. Firstly introduced as a way to make up for the limitations of technique, soon they started being used as privileged imagery generators that allowed to produce fantasies imbued with the aura of reality. Throughout the 20th century, photography, collage and photo-manipulation have accompanied the evolution of both the modern city and architecture, both portraying them and playing with their photographic image, creating fictions conceived in the canvas of the photographic paper. With the advent of the digital era, the possibilities to manipulate images have grown exponentially, taking photography further away from its alleged built-in objectivity, but also multiplying its ability to engender novel, captivating images. ‘Real Fictions’ presents an overview of the architectural imagery that the digital processing of images is producing, from the work of authors with a close relationship with disciplinary architecture such as Philipp Schaerer or Filip Dujardin to the architectural fictions generated by a heterogeneous multitude of artists and professionals, in order to discuss their potential contributions both to the discipline and to the claim for the role of photography in the age of digital image production.

KEYWORDS: Photography, photomontage, photo-collage, fiction, surrealism.

Biografía del autor/a

Luis Miguel Lus Arana, Universidad de Zaragoza (España)

Luis Miguel Lus Arana es arquitecto urbanista por la Universidad de Navarra (ETSAUN, 2001), Master in Design Studies (Harvard GSD, 2008) y doctor arquitecto (ETSAUN, 2013), realizando estudios complementarios en el Istituto di Architettura di Venezia (2000), y estancias docentes y de investigación en la Universidad Nacional de San Juan (Argentina, 2001), la Harvard Graduate School of Arts and Sciences (2008-2009), o la Escola de Arquitectura de la Universidade do Minho (2016). Ha sido becario de Obra Social La Caixa (2006-2008) y Fundación Caja Madrid (2008 y 2009), y su obra ha sido expuesta en Barcelona, Cambridge, Nápoles, Chicago o Londres. Desde 2012 es profesor de Composición Arquitectónica en la Universidad de Zaragoza.

Citas

Beitin, Andreas; Eiermann, Wolf. 2017. Mies van der Rohe: Montage / Collage. Colonia: Walther König.

Belt, Angela Faris. 2008. The Elements of Photography: Understanding and Creating Sophisticated Images. Burlington, Mass.: Focal Press/Elsevier.

Berger, John. 1980. Uses of Photography. For Susan Sontag. En About Looking, 48-63. Nueva York: Pantheon.

De Wolfe, Ivor y Browne, Kenneth. 1971. Civilia: the end of sub urban man: a challenge to Semidetsia. Londres: Architectural Press.

Dujardin, Filip. Impossible Reality (conferencia). AA School of Architecture, Londres, 8 de diciembre de 2016.

Elwall, Robert. 2004. Building with Light: The International History of Architectural Photography. Londres, New York: Merrell.

Fineman, Mia. 2012. Faking it: Manipulated Photography before Photoshop. New Haven: Yale University Press.

Forde, Gerard. 1993. Paul Citroen & Erwin Blumenfeld, 1919-1939. Londres: Photographers' Gallery.

Germen, Murat. 2013. Photography as a tool of alienation: Aura. En Electronic Visualisation in Arts and Culture, eds. Jonathan P. Bowen, Suzanne Keene y Kia Ng., 91-104. Londres: Springer-Verlag.

Grahn, Frida. 2016. Die Macht des Bildes. Archithese (blog), Zurich (20 Abril). English Version.

Holl, Steven; Pallasmaa, Juhani; Pérez-Gómez, Alberto. 2006. Questions of Perception: Phenomenology of Architecture. San Francisco: William Stout Publishers.

Hollein, Hans. 1966. Transformations. Arts & Architecture vol. 83 nº 4 (mayo): 24-25.

Jameson, Fredric. 1983. Postmodernism and Consumer Society. En The Anti-Aesthetic, ed. Hal Foster. Port Townsend: Bay Press.

Kazanjian, Jim. 2014. Photo-essay. Domus (20 de mayo). http://www.domusweb.it/en/photo-essays/ 2014/05/20/jim_kazanjian.html (consultado el 4 de septiembre de 2017).

Kimura, Tsunehisa. 1979. Kimura camera: Tsunehisa Kimura’s visual scandals by photomontage. Tokio: Parco.

Kipnis, Jeffrey. 2000. Performance anxiety? 2G nº 16 (4): 4-9.

Köhler, Thomas y Müller, Ursula. 2015. Radikal modern: Planen und Bauen im Berlin der 1960er- Jahre. Berlin: Berlinische Galerie, Museum für moderne Kunst; Tubinga: Wasmuth.

Kracauer, Sigfried. 1927. Die Photographie. Frankfurter Zeitung, 28 de octubre.

Maxwell, Robert. 1976. An Eye for an I: Failure of the Townscape Tradition. Architectural Design, Vol. XLVI (septiembre): 534-537.

Metcalf, Andrew. 2016. Graphic and Explicit; Photography, punctum and Architectural Appearance. Athens Journal of Architecture, Vol. 2 nº 4 (octubre): 283-294.

Moorcraft, Colin. 1971. Spoilt-tip City by Colin Moorcraft. New Scientist vol. 52 nº 774 (diciembre): 180.

Mutter, Scott. 1992. Surrational images: photomontages. Urbana: University of Illinois Press.

Neto, Pedro Leao. 2010. Reading Fictional Structures in Digital Photography. Scopio Magazine nº1 1/3: 18-37.

Novak, Daniel A., ed. 2008. Realism, Photography and Nineteenth-Century Fiction. Cambridge, UK; Nueva York: Cambridge University Press.

Padjen, Elizabeth S. 2010. Question Beauty. Architecture Boston (invierno): 34-9.

Pereira de Sousa, João. 2011 Bildbauten: An interview with Philipp Schaerer. Archdaily (30 de noviembre). http://www.archdaily.com/187863/bildbauten-an-interview-with-philipp-schaerer-joao-pereira-de-sousa (consultado el 4 de septiembre de 2017).

Peters, Terri. 2008. Architect and visualizer: Philipp Schaerer talks about photographs, photorealism and the new ‘real’. Mark Magazine (agosto-septiembre).

Poggi, Christine. 1992. In Defiance of Painting: Cubism, Futurism, and the Invention of Collage. New Haven: Yale University Press.

Ramírez, Juan Antonio. 2009. El Objeto y el Aura: (Des)Orden Visual del Arte Moderno. Madrid: Akal.

Rapp, Alan. 2009. Interview with Philipp Schaerer. Critical Terrain (agosto).

Ruby, Andreas y Ursrpung, Philip. 2004. Images: A picture book of architecture. Munich: Prestel.

Schaerer, Philipp y Geiser, Reto, ed. 2016. Bildbauten. Basilea: Standpunkte.

Schaerer, Philipp. 2017. Built Images: on the Visual Aestheticization of Today's Architecture. Transfer, Global Architecture Platform (7 de abril). http://www.transfer-arch.com/built-images/ (consultado el 4 de septiembre de 2017).

Scott, Fred. 2008. On Altering Architecture. London; Nueva York: Routledge.

Shields, Jennifer A. E. 2017. Collage and Architecture. NuevaYork: Routledge.

Simmel, Georg. 1903. "Die Grosstädte und das Geistesleben", Die Grossstadt. Vorträge und Aufsätze zur Städteausstellung, ed. Theodore Petermann, 185-206. Dresde: Jahrbuch der Gehe-Stiftung Dresden.

Sontag, Susan. 1977. The Image World. On Photography. Nueva York: Farrar, Straus and Giroux.

_____. 1965. The Imagination of Disaster. Commentary Magazine (octubre): 42-48.

Vassallo, Jesús. 2016. Seamless: Digital Collage and Dirty Realism in Contemporary Architecture Zurich: Park Books.

VVAA. 2014. Fictional Buildings. Baunetzwoche nº 34 (enero).

Waldman, Diane. 1992. Collage, Assemblage, and the Found Object. Nueva York: Harry N. Abrams.

Weisberg, Gabriel P. y Rauzier, Jean-François. 2010. Photography as Illusionary Aid: Constructing Reality. Illusions of Reality: Naturalist Painting, Photography, Theatre and Cinema, 1875–1918, cat. Exp., 31-43. Amsterdam: Van Gogh Museum.

Williams, Richard J. 2004. The Anxious City: English Urbanism in the Late Twentieth Century. Londres-Nueva York: Routledge.

Witkovsky, Matthew S. 2007. Foto: modernity in Central Europe, 1918-1945. Nueva York-Londres: Thames & Hudson.
Publicado
2017-12-04
Número
Sección
Artículos temáticos