Why has Analytic Philosophy Almost Completely Failed to Exert any Influence on German Historical Writing and Reflections on Methodology? / ¿Por qué la filosofía analítica ha fracasado casi por completo en la historiografía alemana y en las reflexiones metodológicas?

Autores/as

  • Georg G. Iggers State University of New York (Buffalo)

DOI:

https://doi.org/10.26754/ojs_historiografias/hrht.201592401

Resumen

Este artículo es una respuesta a la pregunta de por qué la filosofía analítica, que ha dominado las Facultades de Filosofía en el mundo angloparlante, no ha ejercido practicamente ninguna influencia en el pensamiento histórico y en la historiografía alemanas. Se examinan las principales corrientes historiográficas alemanas desde los comienzos de la Historia como disciplina académica en el siglo XIX hasta la actualidad: la tradición antidemocrática y nacionalista, centrada en la política y la diplomacia, asociada al Historicismo (Historismus), que dominó la historiografía germana hasta después de la Segunda Guerra Mundial; la “historia-ciencia social”, orientada social y democráticamente (Historische Sozialwissennschaft), de las décadas de los sesenta y setenta del siglo XX, comprometida con el análisis de las estructuras sociales y los procesos históricos; y la “historia de los cotidiano” (Alltagsgeschichte) dirigida a la “historia desde abajo”. Sin embargo, lo que hizo inaceptable la filosofía analítica a todas estas corrientes fue el hecho de que aquella procedía de uno modo lógico-abstracto, desatendiendo el contexto concreto en el que tienen lugar las explicaciones históricas.

Palabras clave

Ranke, Droysen, Meinecke, Abusch, Wehler, Historicismo, Historia-ciencia social, historia de lo cotidiano.

 

Abstract

The paper is a response to the question why analytic philosophy, which dominated philosophical Faculties in the English-speaking world, exerted virtually no influence on historical thought and writing in Germany. It examines major historiographical trends in Germany from the beginnings of history as an academic discipline in the nineteenth century to the present: the anti-democratic, nationalist tradition with its focus on politics and diplomacy associated with Historismus, which dominated German historical writing until after World War II, the democratically and socially oriented “historical social science” (Historische Sozialwissennschaft) of the 1960s and 1970s, committed to the analysis of social structures and historical processes, and the “history of everyday life” (Alltagsgeschichte) which aimed at a “history from below”. Yet what made analytic philosophy unacceptable to all these trends was that it proceeded in an abstract logical manner which neglected the concrete context in which historical explanation takes place.

Key Words

Ranke, Droysen, Meinecke, Abusch, Wehler, Historismus, Historische Sozialgeschichte, Alltagsgeschichte.

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Biografía del autor/a

Georg G. Iggers, State University of New York (Buffalo)

Georg Iggers is a Distinguished Professor of History emeritus at the State University of New York. He was born in 1926 in Hamburg, Germany, and in October 1938 fled from Germany to escape Nazi persecution as a Jew. He spent the rest of his youth in Richmond, Virginia (USA), and became very early involved in the civil rights struggle against racial discrimination in the American South. He did his doctorate in the interdisciplinary Committee on the History of Culture (Chicago) with a focus on comparative European intellectual and social history in the nineteenth century. He very soon became interested in the theory and history of historiography and in 1968 published The German Conception of History. The National Tradition of Historical Thought From Herder to the Present (Middletown: Wesleyan University Press), followed by several books and editions on historiography from a transnational perspective. During the Cold War he engaged in establishing contacts between historians on both sides of the ideological divide. In 1980 he was one of the founders of the International Commission for the Theory and History of Historiography. Together with the Chinese historian, Q. Edward Wang, and the Indian historian, Supriya Mukherjee, he published A Global History of Modern Historiography (Harlow, New York: Pearson Longman, 2008).

Georg Iggers es Distinguished Professor of History emérito en la Universidad estatal de Nueva York. Nacido en 1926 en Hamburgo (Alemania), en octubre de 1938 huyó de Alemania de la persecución nazi contra los judíos. Pasó el resto de su juventud en Richmond (Virginia, USA), donde se implicó tempranamente en la lucha por los derechos civiles contra la discriminación racial en el Sur. Hizo su doctorado en el interdisciplinario Comité de Historia de la Cultura (Chicago) centrándose en la historia intelectual europea comparada y en la historia social del siglo XX. Enseguida se interesó por la teoría e historia de la historiografía, y en 1968 publicó The German Conception of History. The National Tradition of Historical Thought From Herder to the Present (Middletown, Wesleyan University Press), seguido de varios libros y ediciones de historiografía desde una perspectiva transnacional. Durante la Guerra Fría se ocupó de establecer contactos entre los historiadores de ambos lados de la división ideológica. En 1980 fue uno de los fundadores de la Comisión Internacional de Teoría e Historia de la Historiografía. Junto al historiador chino Q. Edward Wang y el historiador indio Supriya Mukherjee, ha publicado A Global History of Modern Historiography (Harlow, New York: Pearson Longman, 2008).

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Publicado

2017-12-28

Cómo citar

Iggers, G. G. (2017). Why has Analytic Philosophy Almost Completely Failed to Exert any Influence on German Historical Writing and Reflections on Methodology? / ¿Por qué la filosofía analítica ha fracasado casi por completo en la historiografía alemana y en las reflexiones metodológicas?. Historiografías, (9), 17–30. https://doi.org/10.26754/ojs_historiografias/hrht.201592401

Número

Sección

Historia y Teoría