The capacity of the Spanish Parliament to promote a Policy Coherence for Development approach to the policy making processes

Authors

  • Javier Pérez-González CIECODE (Centro de Investigación y Estudios sobre Coherencia y Desarrollo)
  • Míriam Segovia-Moreno CIECODE (Centro de Investigación y Estudios sobre Coherencia y Desarrollo)

DOI:

https://doi.org/10.26754/ojs_ried/ijds.229

Keywords:

Parliament, coherence, development, Agenda 2030, SDG

Abstract

The international community has approved the 2030 Agenda for Sustainable Development as a common roadmap to face the global challenges of poverty, inequity and the sustainable management of the planet’s natural resources. For this Agenda to succeed, all countries must adopt the Policy Coherence for Development (PCD) approach as the guiding and crosscutting principle of all domestic and foreign policies during the next 15 years. National parliaments are going to be key players to urge Governments to make the ambitious and long-term commitments that the 2030 Agenda requires. Proyecto Avizor —a Spanish Parliament Monitoring Organization (PMO)— has monitored the activity of the Spanish Parliament during the 2011-2016 period, analyzing the contribution that the parliamentarian activity has had to promote the Government’s commitment in the fight against global poverty, inequality and in favor of sustainable development and human rights. With the information provided by Proyecto Avizor, this article has aimed to find if, in the current Spanish political context, the political initiatives that will be needed to fulfill the 2030 Agenda’s goals, face extra obstacles and burdens during their approval procedures compared with the rest of initiatives. The results of the analysis show that the inclusion of the PCD approach in a political initiative decreases its chances of being successfully processed at the Parliament. On the other hand, the analysis has found no evidences that a stronger presence of the PCD approach in the political mandates approved by the Parliament hampers its chances of being accomplished by the Government. Being solidarity one of the values on which the European Union is founded, the European regional framework becomes the most suitable level to increase the effectiveness of European aid, assuming responsibility for coordination and management of policy coherence.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALONSO JA, FITZGERALD V (eds.) (2003). Financiación del desarrollo y coherencia en las políticas de los donantes. Madrid: Catarata.

ASHOFF G (2005). Improving Policy Coherence for Development: Conceptual Issues, Institutional Approaches and Lessons from Comparative Evidence in the EU. En: Insecurity and Development: Regional Issues and Policies for an Interdependent World. Bonn: German Development Institute.

BARRY F, KING M, MATTHEWS A (2010). Policy Coherence for Development: Five Challenges. Irish Studies in International Affairs 21:207-223.

BOCG (2001). Proposición no de Ley sobre la reforma y cierre de los Centros de Internamiento de Extranjeros del Grupo Izquierda Plural. Congreso de los Diputados núm. D-17 de 17 de enero de 2012, p. 9. http://www.congreso.es/portal/page/portal/Congreso/Congreso/Iniciativas?_piref73_2148295_73_1335437_1335437.next_page=/wc/servidorCGI&CMD=VERLST&BASE=IW10&PIECE=IWC0&FMT=INITXD1S.fmt&FORM1=INITXLUS.fmt&DOCS=1-1&QUERY=%28I%29.ACIN1.+%26+%28162%2F000065%29 (consultado el 28 de septiembre de 2016).

BOCG (2012). Proposición no de Ley sobre el apoyo a las energías renovables del Grupo Izquierda Plural. Congreso de los Diputados núm. D-59 de 21 de marzo de 2012, p. 32. http://www.congreso.es/portal/page/portal/Congreso/Congreso/Iniciativas?_piref73_2148295_73_1335437_1335437.next_page=/wc/servidorCGI&CMD=VERLST&BASE=IW10&PIECE=IWC0&FMT=INITXD1S.fmt&FORM1=INITXLUS.fmt&DOCS=1-1&QUERY=%28I%29.ACIN1.+%26+%28161%2F000411%29 (consultado el 28 de septiembre de 2016).

BOCG (2013). Enmienda del Grupo Popular a la Proposición no de Ley sobre el control de los proyectos de cooperación con participación de las empresas privadas del Grupo Mixto. Congreso de los Diputados núm. D-248 de 2 de abril de 2013, p. 25. http://www.congreso.es/portal/page/portal/Congreso/Congreso/Iniciativas?_piref73_2148295_73_1335437_1335437.next_page=/wc/servidorCGI&CMD=VERLST&BASE=IW10&PIECE=IWC0&FMT=INITXD1S.fmt&FORM1=INITXLUS.fmt&DOCS=1-1&QUERY=%28I%29.ACIN1.+%26+%28161%2F001455%29 (consultado el 28 de septiembre de 2016).

BOCG (2014). Proposición no de Ley relativa a la necesidad de mantener las primas a las energías renovables del Grupo Mixto. Congreso de los Diputados núm. D-405 de 17 de febrero de 2014, p. 20. http://www.congreso.es/portal/page/portal/Congreso/Congreso/Iniciativas?_piref73_2148295_73_1335437_1335437.next_page=/wc/servidorCGI&CMD=VERLST&BASE=IW10&PIECE=IWC0&FMT=INITXD1S.fmt&FORM1=INITXLUS.fmt&DOCS=1-1&QUERY=%28I%29.ACIN1.+%26+%28161%2F002396%29 (consultado el 28 de septiembre de 2016).

BOE (1998). Ley 23/1998, de 7 de julio, de Cooperación Internacional para el Desarrollo. Boletín Oficial del Estado 162, de 8 de julio, pp. 22755-22765. https://www.boe.es/buscar/act.php?id=BOE-A-1998-16303 (consultado el 31 de marzo de 2016).

CIECODE (2016). «Ámbitos temáticos» en Proyecto Avizor [en línea]. http://unmundosalvadorsoler.org/avizor/ambitospoliticos.aspx. Madrid.

CIECODE (2016). «Base de datos de Proyecto Avizor años 2011-2015» en Proyecto Avizor [en línea]. http://unmundosalvadorsoler.org/avizor/publicaciones.aspx. Madrid.

CIECODE (2016). «Metodología» en Proyecto Avizor [en línea]. http://unmundosalvadorsoler.org/avizor/faq.aspx. Madrid.

FOOD AND AGRICULTURAL ORGANIZATION (FAO) (2011). Global food losses and food waste – Extent, causes and prevention. http://www.fao.org/docrep/014/mb060e/mb060e00.pdf (consultado el 31 de marzo de 2016). Roma: FAO.

FOOD AND AGRICULTURAL ORGANIZATION (FAO), INTERNATIONAL FUND FOR AGRICULTURAL DEVELOPMENT (IFAD) Y PROGRAMA MUNDIAL DE LOS ALIMENTOS (PMA) (2015). The State of Food Insecurity in the World 2015, Meeting the 2015 international hunger targets: taking stock of uneven progress. http://www.fao.org/3/a-i4646e.pdf (consultado el 31 de marzo de 2016). Roma: FAO.

FORSTER J, STOKKE O (1999). Policy coherence in development co-operation. EADI Book Series 22. Londres: Frank Cass Publishers.

GRUPO INTERGUBERNAMENTAL DE EXPERTOS SOBRE EL CAMBIO CLIMÁTICO (IPCC) (2015). Cambio climático 2014: Informe de síntesis. IPCC, Ginebra. https://www.ipcc.ch/pdf/assessment-report/ar5/wg2/ar5_wgII_spm_es.pdf (consultado el 31 de marzo de 2016).

GUTIÉRREZ A (2013a). Impacto de la actividad parlamentaria en la lucha contra la pobreza. En: Ramos I, Gonzalo MA, Campos E (coords.). Parlamentos abiertos a la sociedad, participación y monitorización. Madrid: Friedrich Ebert Stiftung y Fundación Ideas, pp. 75-82. http://www.unmundosalvadorsoler.org/avizor/publicacion.aspx?pubid=2 (consultado el 31 de marzo de 2016).

GUTIÉRREZ A (2013b). El Congreso de los Diputados: análisis de su papel en la respuesta de España a los retos y problemas del desarrollo internacional. Cuadernos Manuel Giménez Abad 5:99-107. http://www.unmundosalvadorsoler.org/_Files/cie/5_cuadernos_junio2013.PDF (consultado el 31 de marzo de 2016).

GUTIÉRREZ A, PÉREZ J (2013). Comunicación en Segundas Jornadas sobre ciberpolítica de la UNED. Herramientas de transparencia y accountability para la ciberpolítica: el caso del Proyecto Avizor.

GUTIÉRREZ A, PÉREZ J (2014). Informe Avizor 2013: un año de seguimiento de la actividad parlamentaria en materia de desarrollo. http://unmundosalvadorsoler.org/_Files/avi/Informe_Avizor_2013.PDF (consultado el 31 de marzo de 2016).

LAKNER C Y MILANOVIC B (2013). La distribución global del ingreso desde la caída del muro de Berlín a la gran recesión. Documento de trabajo del Banco Mundial sobre investigaciones relativas a políticas de desarrollo (núm. 6719). Washington: Banco Mundial.

MARTÍNEZ I Y MARTÍNEZ P (2016). La Agenda 2030: un análisis crítico desde la perspectiva de las organizaciones sociales. Temas para el Debate 254-255 (enero-febrero):19-21.

MCGEE R Y GAVENTA J (2011). Shifting power? Assesing the impact of transparency and accountability initiatives. IDS Working paper 383 1-39. https://www.ids.ac.uk/files/dmfile/Wp383.pdf (consultado el 31 de marzo de 2016).

MESA M (coord.) (2009). Crisis y Cambio en la Sociedad Global, anuario 2009-2010, Ceipaz. Barcelona: Icaria. http://www.ceipaz.org/images/contenido/AnuarioCEIPAZ2009-2010.pdf (consultado el 31 de marzo de 2016).

MILLAN N (2011). Coherencia para el desarrollo en un mundo globalizado: más allá de las políticas de ayuda. Los casos de Suecia y España. Revista Sistema 220:139-161.

MILLÁN N (2012). Transnacionalización del desarrollo y coherencia de políticas. Un análisis de los casos de España y Suecia. Tesis doctoral. Madrid: Facultad de Ciencias Políticas y Sociología, Universidad Complutense de Madrid.

NACIONES UNIDAS (2015). Transformar Nuestro Mundo: la Agenda 2030 para el Desarrollo Sostenible, A/RES/70/1. Naciones Unidas. http://www.un.org/es/comun/docs/?symbol=A/RES/70/1 (consultado el 31 de marzo de 2016).

OPENINGPARLIAMENT.ORG (2012). Declaración sobre la transparencia parlamentaria. http://openingparliament.s3.amazonaws.com/docs/declaration/1.0/spanish.pdf (consultado el 31 de marzo de 2016).

ORGANIZACIÓN MUNDIAL DE LA SALUD (2016). Obesidad y sobrepeso. Nota descriptiva núm. 311 (junio). http://www.who.int/mediacentre/factsheets/fs311/es/(consultado el 28 de junio de 2016).

OXFAM (2015). Riqueza: tenerlo todo y querer más. https://www.oxfam.org/sites/www.oxfam.org/files/file_attachments/ib-wealth-having-all-wanting-more-190115-es.pdf (consultado el 31 de marzo de 2016).

PÉREZ J (2015). La política española de internacionalización de la empresa. Un análisis desde la coherencia de políticas para el desarrollo. Revista 2015 y más 7. http://unmundosalvadorsoler.org/ciecode/publicacion.aspx?pubid=6 (consultado el 31 de marzo de 2016).

PÉREZ J, SEGOVIA M (2016). El papel de un Parlamento nacional en el desarrollo internacional: análisis de la X Legislatura en España. http://www.realinstitutoelcano.org/wps/portal/web/rielcano_es/contenido?WCM_GLOBAL_CONTEXT=/elcano/elcano_es/zonas_es/ari26-2016-perez-segovia-papel-parlamento-nacional-desarrollo-internacional-analisis-10-Legislatura-espana (consultado el 31 de marzo de 2016).

PICCIOTO R (2004). Institutional Approach to Policy Coherence for Development. Policy Coherence and Development Evaluation: Concepts, Issues and Possible Approaches. París: OECD Policy Workshop.

SÁNCHEZ DE DIOS M (2002). Las Cortes: el Congreso de los Diputados y el Senado. En: Román P (coord.). Sistema Político Español. Madrid McGraw Hill.

UNIÓN EUROPEA (2007). Tratado de Lisboa por el que se modifican el Tratado de la Unión Europea y el Tratado constitutivo de la Comunidad Europea, firmado en Lisboa el 13 de diciembre de 2007 [2007/C 306/01]. Luxemburgo: Oficina de Publicaciones de La Unión Europea.

VALLÉS JM (2004). Ciencia Política: Una introducción. Barcelona: Ariel

Published

2017-05-05

How to Cite

Pérez-González, J., & Segovia-Moreno, M. (2017). The capacity of the Spanish Parliament to promote a Policy Coherence for Development approach to the policy making processes. Iberoamerican Journal of Development Studies, 6(1), 128–163. https://doi.org/10.26754/ojs_ried/ijds.229

Issue

Section

Special Issue