"Giselle": reality as uncanny fact at Akram Khan's ballet
DOI:
https://doi.org/10.26754/ojs_tropelias/tropelias.2020344211Keywords:
ballet, uncanny, Théophile Gautier, Sigmund Freud, Akram Khan, Jules-Henri Vernoy de Saint-Georges, reality, fantasy, Romanticism, feminism, exploitation, industry, statusAbstract
Giselle was first performed in Paris in 1841. A German legend inspired the love triangle story of the libretto: young female dancers who died before marrying are turned into ghost ballerinas.
In 2016 a new choreography by Akram Khan is released. The framework is also a love triangle but Khan manages to disturb the audience not just because of the hard mise-en-scène and music arrangements but also by letting them to identify themselves with the performance. Romanticism allowed the audiences at 1841 to escape from their lives far from identifying with what they were watching while, contemporary audiences of this Giselle, react by the portrayed injustice of the argument. What should have been hidden comes to light and the uncanny feeling is revealed according to Freud theories (Das Unheimliche, 1919).
The article will develop paralelisms between Freud theories and Akram Khan's choreography coupled with the guideline of Gautier's libretto.
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 María López Villarquide

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Los artículos enviados a la revista Tropelías deben ser originales e inéditos, no publicados previamente en cualquier soporte. Únicamente se aceptará material publicado total o parcialmente con anterioridad, o que esté en proceso de evaluación en otra revista, si se hace constar la causa de tal duplicación y se facilita la fuente donde ha aparecido dicho artículo.
Las imágenes que se incluyan en los artículos estarán libres de derechos de reproducción y, en caso contrario, los autores deberán presentar los permisos para su publicación y asumir los pagos derivados de ello.
Los artículos y reseñas publicados en la revista Tropelías pueden ser incluidos en repositorios temáticos o institucionales desde el momento de su publicación, sin modificación alguna e indicando claramente su procedencia.