Historical characters and controversial pasts: analysis from the perspective of elementary school teachers in Mexico

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26754/ojs_clio/clio.20245010715

Keywords:

violence, historical figures, controversial past, socially acute questions, historical culture, historical consciousness

Abstract

This study explores the perceptions of 100 primary school teachers in Mexico regarding historical figures involved in key national events. Using a mixed-methods approach, data were collected through a questionnaire comprising both open- and closed-ended questions. The findings indicate that these figures were predominantly male and often linked to acts of violence. The article argues that addressing this violence, considered a socially acute question, could transform history teaching, both in the classroom and in the respective programmes. Such an approach would help students to construct nuanced interpretations of the past and present in Sonora, Mexico, and contribute to peacebuilding. The study further advocates for applying this approach to address other forms of violence.

Display downloads

References

Abellán, J. (2023). La enseñanza de la historia desde el interior del conflicto armado en el noroeste de México. Clío & Asociados. La historia enseñada, 36, 1-21. https://doi.org/10.14409/cya.2023.36.e0013 DOI: https://doi.org/10.14409/cya.2023.36.e0013

Berlanga, M. (2015). El espectáculo de la violencia en el México actual: del feminicidio al juvenicidio. Athenea Digital, 15(4), 105-128. https://doi.org/10.5565/rev/athenea.1556 DOI: https://doi.org/10.5565/rev/athenea.1556

Camargo, S., Latapí, P., Estrada, M., Alvarado, M., Domínguez, J. y Cantú, M. (en prensa). Una década de investigación sobre la enseñanza de la historia y la educación histórica en México (2012-2021). La consolidación de un campo de conocimiento. En J. Trujillo (Coord.), Historia e historiografía de la educación en México 2012-2021 (pp. 225-241). Consejo Mexicano de Investigación Educativa.

Carril-Merino, M. T., Llonch, N., de la Calle-Carracedo, M., & Ortega-Cervigón, J. I. (2024). Explorando iconos culturales medievales en Educación Primaria: comparativa en manuales escolares de Cataluña y Castilla y León. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 27(2), 35-50. https://doi.org/10.6018/reifop.601331 DOI: https://doi.org/10.6018/reifop.601331

Castro-Torres, A. y Martínez-Rodríguez, R. (2023). Análisis de íconos históricos-culturales y representaciones sociales desde la perspectiva del profesorado de educación primaria. En J. Domínguez, M. Alvarado y H. Torres (Eds.), La historia: investigación y su enseñanza en tiempos pandémicos (pp. 505-518). Astra ediciones.

Castro-Torres, A. y Martínez-Rodríguez, R. (2025). Enseñar historia en México: percepciones docentes en la Educación Primaria. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 27. https://doi.org/10.24320/redie.2025.27.of.6151 DOI: https://doi.org/10.24320/redie.2025.27.of.6151

Cerri, L. y J. de Oliveira (2010). Jovens diante da história: o nacional e o internacional na América Latina. Práxis Educativa, 5(2), 161-171. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=89415701006 DOI: https://doi.org/10.5212/PraxEduc.v.5i1.161171

Cerri, L., Cuesta, V. y De Oliveira, J. (2014). Conciencia histórica y representaciones de identidad política de jóvenes en el MERCOSUR. Enseñanza de las ciencias sociales: revista de investigación, 13, 3-15. https://www.raco.cat/index.php/EnsenanzaCS/article/view/285715

Counsell, C. (2004). History and Literacy in Y7: Building the Lesson Around the Text. Hodder Murray.

Dragonas, T. y Frangoudaki, A. (2000), Youth and history. Introduction. Journal of Greek studies, 18(2), 229-238. DOI: https://doi.org/10.1353/mgs.2000.0033

Furlán, J., Ochoa, N. y Prieto, M. (en prensa). Introducción. En A. Furlán, M. Prieto y N. Ochoa (Coords.), Estado del conocimiento. “Convivencia, disciplina y violencia en las escuelas 2012-2021”. Congreso Nacional de Investigación Educativa.

García, M. (2003). El cuestionario como instrumento de Investigación/Evaluación. Centro Universitario Santa Ana.

Grever, M. y Adriaansen, R. (2018). Historical Culture: A Concept Revisited. En M. Carretero, M. Berger y M. Grever (Eds.), Palgrave Handbook of Research in Historical Culture and Education (pp. 73-89). Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1057/978-1-137-52908-4_4 DOI: https://doi.org/10.1057/978-1-137-52908-4_4

Instituto Nacional de Estadística, Geografía e Informática. (2023, 11 de septiembre). Encuesta Nacional de Victimización y Percepción sobre Seguridad Pública (ENVIPE) 2023 [Comunicado de prensa]. https://www.inegi.org.mx/contenidos/saladeprensa/boletines/2023/ENVIPE/ENVIPE_23.pdf

Latapí, P. (2014). La investigación sobre enseñanza de la historia en México. Universidad Autónoma de Querétaro.

Latapí, P. (2020a). Categorías presentes en la investigación sobre enseñanza de la historia en México: 2010-2020. En A. Bueno, E. Crema y N. J. Ibagón (Coords), Ensino e aprendizagem histórica. (pp. 21-28). Laboratório de Aprendizagem Histórica.

Latapí, P. (2020b). Cognición y emoción en la narrativa histórica de jóvenes egresados de bachillerato. Sophia austral, 26, 69-87. DOI: https://doi.org/10.4067/S0719-56052020000200069

Latapí, P. (2021). El profesorado queretano ante la inclusión de mujeres en la historia. Nthe, 36, 12-21. https://nthe.mx/detallesrev.php?id=46

Latapí, P. (2023). Formación ciudadana y enseñanza de la historia en México. En J. Domínguez, M. Alvarado y H. Torres (Eds.), La historia: investigación y su enseñanza en tiempos pandémicos (pp. 291-303). Astra Ediciones.

Latapí, P. y Pagès, J. (2018). Debates en la historiografía y en las investigaciones sobre enseñanza de la historia en torno a las cogniciones y a las emociones. Clío & Asociados, 27, 108-117. https://doi.org/10.14409/cya.v0i27.7617 DOI: https://doi.org/10.14409/cya.v0i27.7617

Latapí, P. y Rivas, E. (2021). Cultura y conciencia histórica en jóvenes queretanos”, ponencia presentada en el “XII Semiário Nacional de Didática da História”, Ponta Grossa, UEPG, 17 a 19 de febrero de 2021. https://www2.uepg.br/gedhi/wp-content/uploads/sites/128/2022/08/Anais-3as-Jornadas.pdf

Latapí, P. y Rivas, E. (2022). Cultura histórica: escalas. En L. Cerri (Ed.), Cultura histórica, cultura política y enseñanza en nuestra América (pp. 26-44). Editora UEPG. https://www2.uepg.br/gedhi/wp-content/uploads/sites/128/2022/08/Anais-3as-Jornadas.pdf

Martínez-Rodríguez, R., López-Torres, E., Sánchez-Agustí, M. y Miguel-Revilla, D. (2024). Personajes históricos en la Educación Primaria: ¿quiénes y para qué? La visión de los profesores en ejercicio. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 27(2), 19-33. https://doi.org/10.6018/reifop.604501 DOI: https://doi.org/10.6018/reifop.604501

Marolla, J. (2016). La inclusión de las mujeres en la enseñanza de la historia y las ciencias sociales. Estudio colectivo de casos en las aulas chilenas sobre sus posibilidades y limitaciones [Tesis doctoral, Universitat Autònoma de Barcelona]. Repositorio Tesis Doctorals en Xarxa. http://hdl.handle.net/10803/399346

Ordóñez, M. y Cerri, L. (2023). Saber de memoria. Representaciones sociales y cultura histórica respecto a las figuras históricas en jóvenes de México. Historias de la enseñanza de la Historia, 91(23), 11-28.

Ortuño, J., Molina, S., y Maquilón, J. J. (2024). Iconos españoles en la cultura histórica de docentes en formación. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 27(2), 1-18. https://doi.org/10.6018/reifop.602091 DOI: https://doi.org/10.6018/reifop.602091

Pereira, Z. (2011). Los diseños de método mixto en la investigación en educación: Una experiencia concreta. Revista Electrónica Educare, 15(1),15-29. DOI: https://doi.org/10.15359/ree.15-1.2

Pérez, M. (2018). Aproximaciones a la violencia estatal en Sonora: el Estado, el crimen y la ubicación estratégica. En R. Zepeda Gil y S. Aguayo Quezada (Eds.), Construir el estado, construir la paz: Memorias de la Segunda Conferencia sobre Violencia y Paz (pp. 67-102). Colegio de México.

Plá, S. (2012). La enseñanza de la historia en México, o la fabricación del “último mexicano” (1993-2011). Historiografías, 4, 47-61. DOI: https://doi.org/10.26754/ojs_historiografias/hrht.201242480

https://doi.org/10.26754/ojs_historiografias/hrht.201242480 DOI: https://doi.org/10.26754/ojs_historiografias/hrht.201242480

Rivero, R. y Pelegrín, J. (2029). ¿Qué Historia consideran relevante los futuros docentes de Educación Infantil? Cadernos de Pesquisa, 49(172), 96-120. https://zaguan.unizar.es/record/79745

Sánchez Quintanar, A. (2002). Reencuentro con la Historia. Teoría y praxis de su enseñanza en México. Universidad Nacional Autónoma de México. Facultad de Filosofía y Letras.

Sant, E. y Pagès, J. (2015). Enseñar y aprender a participar en política: qué sabemos y qué necesitamos seguir investigando. Revista Educación y Pedagogía, 69(27), 88-99. https://revistas.udea.edu.co/index.php/revistaeyp/article/view/340207/20794993

Secretaría de Educación Pública. (2019). La Nueva Escuela Mexicana: principios y orientaciones pedagógicas. Subsecretaría Educación Media Superior. DOI: https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2019.166.59611

Secretariado Ejecutivo del Sistema Nacional de Seguridad Pública. (2024). Incidencia Delictiva del Fuero Común. Instrumento para el Registro, Clasificación y Reporte de Delitos y las Víctimas. https://www.gob.mx/sesnsp/acciones-y-programas/incidencia-delictiva-del-fuero-comun-nueva-metodologia

Sigüenza, S. (2010). “Se levanta en el mástil mi bandera…” Reflexiones en torno al nacionalismo mexicano. CPU-e, Revista de Investigación Educativa, 11, 2-29.

Trejo, D. (2023). El problema de las concepciones sobre ciudadanía en México y las resistencias al cambio entre los profesores en educación básica. En J. Domínguez, M. Alvarado y H. Torres (Eds.), La historia: investigación y su enseñanza en tiempos pandémicos (pp. 291-303). Astra Ediciones.

Downloads

Published

2024-12-19

How to Cite

Castro Torres, A. G., Latapí Escalante, P., & Martínez Rodríguez, R. (2024). Historical characters and controversial pasts: analysis from the perspective of elementary school teachers in Mexico. Clio. History and History Teaching, 50, 19-41. https://doi.org/10.26754/ojs_clio/clio.20245010715
Received 2024-06-15
Accepted 2024-10-14
Published 2024-12-19

Funding data

Similar Articles

1-10 of 77

You may also start an advanced similarity search for this article.