Reporters of history: gamification within the framework of an interdisciplinary project in a multigrade classroom of primary school
DOI:
https://doi.org/10.26754/ojs_clio/clio.2022487223Keywords:
projects, collaboration, cultures in the Middle Age, Didactics, Methodologies, Teaching-learning Social ScienciesAbstract
This article describes the development of a collaborative project shared both by school and university. In this case, between the University of Vic and the Pompeu Fabra School of Salt. In this project the main role is played by the students of the third cycle of primary school of the Pompeu Fabra School of Salt (Gironès) and a group of thirteen students of the University of Vic enrolled in the subject Didactics of Social Sciences, from the double degree in Early Childhood and Primary Education Teacher in English. This collaboration has been structured around the participation of the primary school group in the interdisciplinary project "Reporters of History".
Downloads
References
Alliaud A. y Antelo E. (2009). Iniciarse a la docencia. Los gajes del oficio de enseñar. Profesorado, Revista de currículum y formación del profesorado, 13 (1). https://revistaseug.ugr.es/index.php/profesorado/article/view/20579
Álvarez-Rosa et alii (2017). El desarrollo de la competencia digital en la universidad un caso de estudio con Kahoot!.REDINE (Ed.). (2017). Book of abstracts CIVINEDU 2017. 1st International Virtual Conference on Educational Research and Innovation. Eindhoven, Adaya Press
Ametller, J.; Codina, F. (coord.) (2017). La mejora de la formación inicial de docentes. Reflexiones y propuestas. Barcelona, Programa de mejora e innovación en la formación inicial de maestros. Colección Documentos MIF, 4. https://mif.cat/wp-content/uploads/2017/01/ModeloFormativoES.pdf
Callarisa, J. y Guinó, M. (2022). Aprensenyar, una experiència col·laborativa universitat i escola. Dentro Grimalt-Álvaro, C., Holgado, J., Marqués, L., Palau, R., Valls, C., Hernández-Escolano C., Llibre d'actes FIET2021: La investigació i la innovació en Tecnologia Educativa a l'era digital. (pp. 46-56). http://llibres.urv.cat/index.php/purv/catalog/view/486/507/1129-2
Corchuelo, C. (2018). Gamificación en Educación Superior: Experiencia innovadora para motivar estudiantes y dinamizar contenidos en el aula. Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 63, 29-41. https://www.edutec.es/revista/index.php/edutec-e/article/view/927/pdf
De la Calle, Mercedes. (2016). Aprendizaje basado en proyectos (ABP): posibilidades y perspectivas en ciencias sociales. Iber. Didáctica de las Ciencias Sociales, 82, 7-12. https://redined.educacion.gob.es/xmlui/handle/11162/189876
Díaz, J y Troyano, Y (2017). El potencial de la gamificación aplicado al ámbito educativo El potencial de la gamificación aplicado al ámbito educativo. En III Jornadas de Innovación Docente. Innovación Educativa: respuesta en tiempos de incertidumbre Sevilla, España: Universidad de Sevilla. Facultad de Ciencias de la Educación. https://idus.us.es/xmlui/handle/11441/59067
Domingo, L. y Boix,R. (2019). Escuela graduada y escuela multigrado: una dicotomía a superar en el siglo XXI, Cuadernos de Pedagogía, 496, 84-89. https://redined.educacion.gob.es/xmlui/handle/11162/188585
Duran, D. (2016). Aprensenyar. Evidències i implicacions educatives d’aprendre ensenyant. Cuadernos de Educación, 73. Horsori
Duran, D. (2018). Aprenentatge entre iguals. Aprenentatge entre docents. https://grupsderecerca.uab.cat/grai/content/aprenentatge-entre-professors
Escudero, J.M. (2009). Las competencias profesionales y la formación universitaria: posibilidades y riesgos Sips - revista interuniversitaria de pedagogía social, 16, 65-82. https://www.redalyc.org/pdf/1350/135012677005.pdf
García, C.T. (2016). Mujeres e historia. Cuestionando la invisibilidad y tornándose visibles. Procesos Históricos, 29, 36-44. https://www.redalyc.org/pdf/200/20044209009.pdf
García-Casaus, F., Cara-Muñoz, J.F., Martínez-Sánchez, J.A. y Cara-Muñoz, M.M. La gamificación en el aula como herramienta motivadora en el proceso de enseñanza-aprendizaje, Logía, educación física y deporte, 1 (2), 43-52.
Generalitat de Catalunya (2022). Col·legi Pompeu Fabra. https://agora.xtec.cat/col-pompeufabrasalt/
Giroux, H. (1990). Los profesores como intelectuales. Hacía una pedagogía crítica del aprendizaje. Paidós.
Gómez, C y Tenza, S (2015). Un género invisible. Análisis de la presencia de las mujeres en los libros de textos de Historia de 4º de la ESO. Ana María Hernández, A,M; Rosa, C. y de la Montaña, J.L. (coord) Una enseñanza de las ciencias sociales para el futuro: recursos para trabajar la invisibilidad de personas, lugares y temáticas pp. 781-791.
Guinó, M. (30/8/2018). Aprendre entre iguals, docents aprenent en xarxa, Edu21. https://edu21.cat/aprendre-entre-iguals-docents-aprenent-en-xarxa/
Guinó, M (2019). Escola i universitat, aprenentatges compartits. Edu21. https://edu21.cat/escola-i-universitat-aprenentatges-compartits/
(Larmer, J., Mergendoller, J. y Boss, S. 2015). Setting the standard for project based learning. ASCD: Alexandria (US).
Marín, I. (2018). ¿Jugamos?, Paidós Educación.
Martín, I. (2015). It’s a kind of M.A.G.I.C – Part 2 – La xarranca. Actitud lúdica. Jugar una forma de vivir. https://www.immamarin.com/ca/2015/06/its-a-kind-of-m-a-g-i-c-part-2-la-xarranca-actitud-ludica/
Mompó, R,M,. (2021). Gamificación educativa: una propuesta para el aula de inglés en 6º de educación primaria. [Trabajo Final de Grado] Universidad Católica de Valencia. https://riucv.ucv.es/bitstream/handle/20.500.12466/2117/TFG_ROSA_MARIA_MOMPO_firmado.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Nash, M. (1982). Desde la invisibilidad a la presencia de la mujer en la historia corrientes historiográficas y marcos conceptuales de la nueva historia de la mujer. Folguera, F (coord.). Nuevas perspectivas sobre la mujer: actas de las Primeras Jornadas de Investigación Interdisciplinaria, 1, 18-37.
Oliva, H. (2017). La gamificación como estrategia metodológica en el contexto educativo universitario. Realidad y reflexión, 44. https://doi.org/10.5377/ryr.v44i0.3563
Pecore, J.L. (2015) From Kilpatrick’s project method to project-based learning. International Handbook of Progressive Education.
Pérez-López, I y Rivera, E. (2018). Formar docentes, formar personas: análisis de los aprendizajes logrados por estudiantes universitarios desde una experiencia de gamificación. Signo y Pensamiento, 36 (70), 112-129.
Pozuelos, F.J. (2007). Trabajo por proyectos en el aula. Descripción, investigación y experiencias. Morón de la Frontera.
Pujolàs P. i Lago J.R. (Coordinadors) (2011). El programa CA/AC (Cooperar per Aprendre/Aprendre a Cooperar) per ensenyar a aprendre en equip. https://cife-ei-caac.com/wp-content/uploads/2015/06/APRENENTATGE-COOPERATIU.pdf
Sanmartí, N. (2010). Avaluar per aprendre. L’avaluació per a millorar els aprenentatges de l’alumnat en el marc del currículum per competències. https://xtec.gencat.cat/web/.content/alfresco/d/d/workspace/SpacesStore/0024/fc53024f-626e-423b-877a-932148c56075/avaluar_per_aprendre.pdf
Sant, E. y Pagès, J. (2011). ¿Por qué las mujeres son invisibles en la enseñanza de la historia? Revista Historia y memoria, 3, 129-146. Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia.https://revistas.uptc.edu.co/index.php/historia_memoria/ article/view/802
Schön, D. (1998). El profesional reflexivo. Cómo piensan los profesionales cuando actúan. Paidós.
Universidad de Vic- Universidad Central de Catalunya (2022). Grado en Maestro de Educación Infantil / Maestro de Educación Primaria con Mención en Lengua Inglesa. https://www.uvic.cat/es/grado/maestro-de-educacion-infantil--maestro-de-educacion-primaria-con-mencion-en-lengua-inglesa
VVAA (2004). Edad Media : siglos IV-X. Granada: Universidad de Granada
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Joan Callarisa Mas, Margarita Guinó Arias
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright remains the property of authors. Permission to reprint must be obtained from the authors and the contents of JoS cannot be copied for commercial purposes. JoS does, however, reserve the right to future reproduction of articles in hard copy, portable document format (.pdf), or HTML editions of JoS.