Time as experience in teaching History. Notes from Early Childhood Education

Authors

  • Alcira Aguilera Morales Universidad Pedagógica Nacional https://orcid.org/0000-0002-3167-1777
  • Angie Marcela Aguilera Triana Universidad Pedagógica Nacional de Bogotá

DOI:

https://doi.org/10.26754/ojs_clio/clio.2019458649

Keywords:

Teaching history, Didactics of History, time

Abstract

This article collects results of the research carried out on the State of the art on the teaching of history in early childhood education, which includes a bibliographic review of what circulates between the years 2006-2016 in the city of Bogotá. In it interested to know the perspectives, problems and advances that are located in the training of the child educator, in what is taught to boys and girls on the temporal aspects associated with the initiation of historical thought. Here we will only present one of the categories found, which refers to the choices about what to teach in early childhood education with regard to history. In this aspect three issues were found that allow to generate bets on the teaching of history and historical thought in the initial ages: the experience of time in the teaching of history; the approach of objects as historical pretexts; and, the understanding of time without referring to the historical content.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguilera, A. & González, M. (2009). La Didáctica de las Ciencias Sociales para la Educación Infantil. Bogotá: Universidad Pedagógica Nacional de Colombia.

Bardavio, M. & González, P. (2008). La Arqueología y la Prehistoria como eje en un proyecto integrado de comprensión del territorio. El ejemplo del campo de aprendizaje de La Noguera. En R. Ávila, A. Cruz y M. Díez (Eds.), Didáctica de las Ciencias Sociales, Currículo Escolar y Formación del Profesorado. La Didáctica de las Ciencias Sociales en los nuevos Planes de Estudio (pp. 473-483). Jaén: AUPDCS.

Barrenetxea, I. (2008). La historia en el aula de primaria. En R. Ávila, A. Cruz y M. Díez (Eds.), Didáctica de las Ciencias Sociales, currículo escolar y formación del profesorado. La Didáctica de las Ciencias Sociales en los nuevos planes de estudio (379-390). Jaén: AUPDCS

Cuenca, J. M.ª (2008). La enseñanza y el aprendizaje de las Ciencias Sociales en Educación Infantil. En R. Ávila, A. Cruz, y M. Díez (Eds.), Didáctica de las Ciencias Sociales, Currículo Escolar y Formación del Profesorado. La Didáctica de las Ciencias Sociales en los nuevos Planes de Estudio (289-312). Jaén: AUPDCS.

Díaz, D. (2012). Jugando con la Historia en educación primaria. Revista Clío, 38, 10.

Elías, N. (2010). Sobre el Tiempo. México: FCE.

Éthier, M. Demers, S. & Lefrancois, D. (2010). Las investigaciones en didáctica sobre el desarrollo del pensamiento histórico en la enseñanza primaria. Una panorámica de la literatura publicada en francés e inglés desde el año 1990. Enseñanza de las ciencias sociales: revista de investigación, 9, 61-73.

Gómez Aguado, G. (2012). El uso de la imagen en la enseñanza de la historia. En X. Rodríguez, A. Toriz & M. Acevedo (Comps), Memorias Tercer Encuentro Nacional de Docencia, Difusión y Enseñanza de la Historia y Primer Encuentro Internacional de la Enseñanza de la Historia (pp. 410- 421). México: Universidad Pedagógica Nacional de México.

Molina, S. (2011). El uso de la genealogía para la enseñanza de la Historia en los niveles educativos iniciales. Proyecto Clío (CLIO.History and History teaching), 37, 1-19.

Molina Montoya, N. (2005). ¿Qué es el estado del arte? Ciencia y tecnología para la salud visual y ocular, 5, 73-75. https://doi.org/10.19052/sv.1666

Pagès, J. & Santisteban, A. (2010). La enseñanza y el aprendizaje del tiempo histórico en la educación primaria. Revista Cad. Cedes, Campinas, vol. 30, n. 82, 281-309.

Pérez, E., Baeza, V. & Miralles, P. (2008). El rincón de los tiempos. Un palacio en el aula de educación infantil. Revista Iberoamericana de Educación, 48, 1-10.

Prats, J. & Santacana, J. (2011). ¿Por qué y para qué enseñar historia? En Enseñanza y aprendizaje de la Historia en la Educación Básica. Teoría y práctica curricular de la Educación Básica (pp. 18-64). México: SEP.

Rodríguez Frutos, J. & Campuzano, A. (1989). Enseñar Historia, Nuevas propuestas. México: Fontamara.

Torres, M. y Abad, J. (2006). “Mi mano es un reloj de arena”. Revista Aula de Infantil, 30, 7- 17.

Trepat, C. & Comes, P. (2006). El tiempo y el espacio en la didáctica de las Ciencias Sociales. Barcelona: Graó.

Velásquez, W. (2016). El desarrollo de la Temporalidad y el Tiempo Histórico en la Escuela: Una experiencia Formativa en Educación Infantil. Trabajo de grado, para optar por el título profesional de Licenciada en Educación Infantil. Colombia. Universidad Pedagógica Nacional.

Published

2019-12-20

How to Cite

Aguilera Morales, A., & Aguilera Triana, A. M. (2019). Time as experience in teaching History. Notes from Early Childhood Education. Clio. History and History Teaching, (45), 219–235. https://doi.org/10.26754/ojs_clio/clio.2019458649