The Wild Vulnerability of Paul B. Preciado in "Dysphoria Mundi"
An example of autotheory as a factual narrative
DOI:
https://doi.org/10.26754/ojs_tropelias/tropelias.20254310958Keywords:
autotheory, politic literature, biopoetics, trans, rhetoricAbstract
Autotheory as a genre serves to encompass all artistic productions (not only literary) that overcome the friction between theory and art through self-representation. This line has a strong presence in postfeminist thought and manifests a revitalization of philosophy, art, and activism from a provocative and reivindicative autotheoretical approach. As a literary genre, it is defined and expanded in the 21st century, but it has illustrious precedents in writings framed in the theoretical paradigm shift of the second half of the 20th century.
Dysphoria Mundi is a fragmentary book that partakes in philosophy and personal diary. Preciado criticizes traditional identity politics and proposes that gender dysphoria is not a mental illness, but a political and aesthetic inadequacy. He suggests a new form of subjectivation that transcends binary categories, advocating for a new language and a revolution in progress.
Display downloads
References
Arfuch, L. (2015). “El «giro afectivo». Emociones, subjetividad y política”, en deSignis, 24: 245-253.
-(2013). “Identidad y narración: devenires autobiográficos”, en Vertex. Revista argentina de psiquiatría, Vol. XXIV, nº18: 127-131.
Brostoff, A. y Fournier, L. (eds.) (2021) Special Issue Autotheory ASAP! Academia, Decolonity and I. ASAP/Journal Volume 6, Number 3: 489-775. DOI: https://doi.org/10.1353/asa.2021.0040
Cavitch, M. (2022). «Everybody’s Autotheory». Modern Language Quarterly, 83 (1): 81–116 DOI: https://doi.org/10.1215/00267929-9475043
Coglitore, R. (2016). «Biopolitica e biopoetica nella pratica autobiografica contemporanea» en P. Maltese y D. Mariscalco (eds.) Vita, politica, rappresentazione. A partire dall'Italian Theory. Verona: Ombre Corte. 153-172.
Cometa, M. (2021). «Per una genealogia della biopoetica. Da Aristotele a Todorov», en Alberto Casadei, F, Nacinovich, A., Torre. A. (eds.) Letteratura e Scienze. Roma: Adi editore. 1-12.
Fernández Folgueiras, Erea (2023). “Literatura política contra radicalidad. Transparencia y despolitización en «Lectura fácil», de Cristina Morales. Castilla”. Estudios De Literatura, (14), 166–194. DOI: https://doi.org/10.24197/cel.14.2023.166-194
Foucault, M (1994). «L’écriture de soi», en Dits et écrits, vol. IV, Seuil, Paris, 415-430.
Fournier, Lauren (2022) Autotheory as Practice in Art, Writing, and Criticism. The MIT Press: Cambridge. DOI: https://doi.org/10.7551/mitpress/13573.001.0001
Leys, R. (2017)., The ascent of affect. A genealogy and critique, University of Chicago Press: Chicago. DOI: https://doi.org/10.7208/chicago/9780226488738.001.0001
Maingueneau, D. (2022). L’ethos en l’analyse du discours, Academia: Louvain.
Preciado, Paul B. (2022). Dysphoria mundo. Barcelona: Anagrama.
-(2020). Yo soy el monstruo que os habla. Informe para una academia de psiconálisistas. Barcelona: Anagrama.
-(2019). Un apartamento en Urano. Crónicas del cruce. Barcelona: Anagrama.
-(2008). Testo yonqui. Espasa: Madrid
Pujante, D. (2022). «La retórica constructivista. Perspectivas teóricas e históricas», en Pujante, D. y J. Alonso Prieto Una retórica constructivista: creación y análisis del discurso social. Castellón: Universitat Jaume I DOI: https://doi.org/10.6035/EstudisFilologics.39
-(2018). «La construcción discursiva de la realidad en el marco de la retórica. La retórica constructivista». Tonos digital: revista de estudios filológicos, 34, 24-55.
Saldaña, Alfredo (2011), «Hacia una crítica de los modelos culturales”, Sociocriticism 26 (1-2), pp. 181-206.
Young, S. (1997) Changing the Wor(l)d. Discourse, Politics, and the Feminist Movement. Routledge.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Javier Alonso Prieto

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Los artículos enviados a la revista Tropelías deben ser originales e inéditos, no publicados previamente en cualquier soporte. Únicamente se aceptará material publicado total o parcialmente con anterioridad, o que esté en proceso de evaluación en otra revista, si se hace constar la causa de tal duplicación y se facilita la fuente donde ha aparecido dicho artículo.
Las imágenes que se incluyan en los artículos estarán libres de derechos de reproducción y, en caso contrario, los autores deberán presentar los permisos para su publicación y asumir los pagos derivados de ello.
Los artículos y reseñas publicados en la revista Tropelías pueden ser incluidos en repositorios temáticos o institucionales desde el momento de su publicación, sin modificación alguna e indicando claramente su procedencia.
How to Cite
Accepted 2024-11-27
Published 2025-02-14