A Different Story: Sex and Gender in Colette's Coming-Of-Age Novels
DOI:
https://doi.org/10.26754/ojs_tropelias/tropelias.20254311056Keywords:
Colette, coming-of-age stories, sex, gender, sentimental educationAbstract
Colette’s work charts the human life-course in the feminine, with a recurring focus on adolescence or the period of transition from childhood to adulthood. Whereas the classic patriarchal version of a girl’s accession to womanhood sees this in terms of her initiation into heterosexual love and desire by a more experienced male partner, Colette proposes a very different model of female coming-of-age. In her work, girls achieve their own ‘sentimental education’ by recognising and asserting their own desires, which both encompass and transcend erotic desire. Analysis of a selection of her fiction demonstrates how her coming-of-age stories question the binary model of gender and sexuality that remained hegemonic in and beyond Colette’s own lifetime, and show how her characterisation of girls and boys on the cusp of adulthood refutes culturally embedded models of gendered difference, and invites her readers to question the dominant narrative of heterosexual coming-of-age.
Display downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Diana Holmes

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Los artículos enviados a la revista Tropelías deben ser originales e inéditos, no publicados previamente en cualquier soporte. Únicamente se aceptará material publicado total o parcialmente con anterioridad, o que esté en proceso de evaluación en otra revista, si se hace constar la causa de tal duplicación y se facilita la fuente donde ha aparecido dicho artículo.
Las imágenes que se incluyan en los artículos estarán libres de derechos de reproducción y, en caso contrario, los autores deberán presentar los permisos para su publicación y asumir los pagos derivados de ello.
Los artículos y reseñas publicados en la revista Tropelías pueden ser incluidos en repositorios temáticos o institucionales desde el momento de su publicación, sin modificación alguna e indicando claramente su procedencia.
How to Cite
Accepted 2024-11-27
Published 2025-02-14