Liminals
DOI:
https://doi.org/10.26754/ojs_tropelias/tropelias.20241010568Keywords:
limit, liminal, literature-art, plagiarism, literature-scienceAbstract
Those that can be understood as limits of literature are presented in these pages as liminal, that is, as the boundary that separates two spaces, as a border, so they do not prevent but rather give way to the entry and exit of the literary space. Cases of the evolution of scientific texts into literature are presented and also of others from the artistic series that make literary texts their own. Against the requirement of originality of the texts, of not admitting rewriting, of intertextuality extended to pages and pages of copy or plagiarism, several texts are collected in which such a theoretical limit vanishes as such a limit and is shown as liminal.
Downloads
References
ABALLÍ, Ignasi. (2023). correo electrónico del 16 de julio (archivo Túa Blesa).
BENJAMIN, Walter. (1995). Haschisch, trad. Jesús Aguirre, Madrid, Taurus.
BLANCO WHITE, José. (1975). Luisa de Bustamante o la huérfana española en Inglaterra y otras narraciones, Ignacio Prat (ed. e int.). Barcelona: Editorial Labor.
BLESA, Túa. (1990). Scriptor ludens. Ensayo sobre la poesía de Ignacio Prat. Zaragoza: Lola Editorial.
———. (1998). Logofagias. Los trazos del silencio. Zaragoza: Trópica/Anexos de Tropelías.
———. (2001-2003): “Un fraude en toda regla: Historia abreviada de la literatura portátil, 2”, Tropelías. Revista de Teoría de la Literatura y Literatura Comparada, 13-14, 45-58.
———. (2003). “Un fraude en toda regla: Historia abreviada de la literatura portátil, 1”, Homenaje a Gaudioso Giménez, Túa Blesa y María Antonia Martín Zorraquino (eds.). Zaragoza. Institución Fernando el Católico-Dpto. de Lingüística General e Hispánica de la Universidad de Zaragoza, 123-33.
———. (2019a). “El oxímoron X sin X”, Vir bonus dicendi peritus. Homenaje al Profesor Miguel Ángel Garrido Gallardo, Luis Alburquerque-García et al. (coord.). Madrid: Consejo Superior de Investigaciones Científicas, 837-45.
———. (2019b). Maurice Blanchot. La pasión del errar. Barcelona: Universitat de Barcelona.
———. (2023a). “palabras tuyas y palabras de otros, 1”, http://www.enriquevilamatas.com/escritores/escrblesat1.html
———. (2023b). “palabras tuyas y palabras de otros, 2”, http://www.enriquevilamatas.com/escritores/escrblesat2.html
BORGES, Jorge Luis. (1971). Historia de la eternidad. Madrid: Alianza-Emecé.
———. (1972). Ficciones. Barcelona: Círculo de Lectores.
DERRIDA, Jacques. (1992). “This Strange Institution Called Literature”, en Acts of Literature, Derek Attridge (ed.). Nueva York: Routledge.
DERRIDA, Jacques, y Antoine Spire. (2002). Au-delà des apparences. Latresne: Le bord de l’eau.
ELIOT, Thomas Stearns. (2004). El bosque sagrado. José Luis Palomares (ed., int. y nn.), Ignacio Rey Aguado (trad.). Madrid: De Langre.
EQUISOAIN, Roberto. (2015). Úber den Traum/Sobre el sueño. Berlín: Escrito a lápiz.
FERRER LERÍN, Francisco. (2007). El Bestiario de Ferrer Lerín. Barcelona: Círculo de Lectores/Galaxia Gutenberg.
FERRER LERÍN, Francisco. (2013). Hiela sangre. Barcelona: Tusquets.
GAMONEDA, Antonio. (1997). Libro de los venenos. Corrupción y fábula del Libro Sexto de Pedacio Dioscórides y Andrés Laguna, acerca de los venenos mortíferos y de las fieras que arrojan de sí ponzoña.... Madrid: Siruela, 2ª ed.
———. (2004). Esta luz. Poesía reunida (1947-2004), Miguel Casado (epil.). Barcelona: Galaxia Gutenberg/Círculo de Lectores.
LARREA, Juan. (1970). Versión celeste, Gerardo Diego y Luis Felipe Vivanco (próls.), L. F. V., G. D., Carlos Barral y J. L. (trads.). Barcelona: Barral Editores.
LAUTRÉAMONT, Comte de. (1961). Œuvres complètes. París: Librairie José Corti.
NOVALIS. (1996). La enciclopedia (Notas y fragmentos), Fernando Montes (trad.). Madrid: Editorial Fundamentos.
SONTAG, Susan. (1987). “Bajo el signo de Saturno”, Bajo el signo de Saturno, Juan Utrilla Trejo (trad.). Barcelona: Edhasa, 125-53.
STERNE, Laurence. (1903). The Life and Opinions of Tristran Shandy, Gentleman, The Works of Laurence Sterne, I. Londres: Grant Richards.
ULLÁN, José-Miguel. (2008). Ondulaciones. Poesía reunida (1968-2007), Miguel Casado (pról). Barcelona, Galaxia Gutenberg/Círculo de Lectores.
VILA-MATAS, Enrique. (1973). Mujer en el espejo contemplando el paisaje. Barcelona: Tusquets.
———. (2000). Historia abreviada de la literatura portátil. Barcelona: Anagrama.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Túa Blesa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Los artículos enviados a la revista Tropelías deben ser originales e inéditos, no publicados previamente en cualquier soporte. Únicamente se aceptará material publicado total o parcialmente con anterioridad, o que esté en proceso de evaluación en otra revista, si se hace constar la causa de tal duplicación y se facilita la fuente donde ha aparecido dicho artículo.
Las imágenes que se incluyan en los artículos estarán libres de derechos de reproducción y, en caso contrario, los autores deberán presentar los permisos para su publicación y asumir los pagos derivados de ello.
Los artículos y reseñas publicados en la revista Tropelías pueden ser incluidos en repositorios temáticos o institucionales desde el momento de su publicación, sin modificación alguna e indicando claramente su procedencia.