Gombrowicz, Borges, and the Trap of a Cartographic Cosmos
DOI:
https://doi.org/10.26754/ojs_tropelias/tropelias.20241010778Keywords:
Witold Gombrowicz, Jorge Luis Borges, Cosmos, Literary cartography, Marginality, Buenos Aires, Poland, ExileAbstract
In his novel Cosmos (1965), Witold Gombrowicz describes the compulsive creation of an inassimilable cartography: an idiosyncratic ‘map’ that grows spontaneously from the narrator’s gaze, enveloping him in a shifting, unstable structure that subtly guides his actions. This essay argues that Gombrowicz, after over 20 years in Buenos Aires, writes Cosmos, in part, as a complex response to Jorge Luis Borges and his role as the foremost writer in Argentina. It proposes that Gombrowicz uses his novel to explore his ideas about the generative possibilities of cultural marginality in both Argentina and Poland while responding to one of Borges’s most famous stories: “Death and the Compass” (1942).
Downloads
References
BERRESSEM, Hanjo. “Witold Gombrowicz: Cosmos The Case of the Hanged Sparrow”. The Polish Review, 36.2, 1991, 145-59.
BORGES, Jorge Luis. “La muerte y la brújula”. Obras completas, vol. 1. Sudamericana, 2011, 797-806.
———. “El escritor argentino y la tradición” Obras completas, vol.1. Sudamericana, 2011, 550-7.
BORINSKY, Alicia. “Jorge Luis Borges (1899-1986)”. A Companion to Crime Fiction, Charles J. Rzepka y Lee Horsley (eds.). Wiley Blackwell, 2010, 462-74.
———. One-way Tickets: Writers and the Culture of Exile. Trinity UP, 2011.
CZERWIŃSKI, Edward y Bronisława KARST. “‘Berging’ Gombrowicz: A Reappraisal of ‘Form-Fastening”. The Polish Review, 23.4, 1978, 50-7.
DAPÍA, Silvia. “‘Living in Another Language’: Witold Gombrowicz's Argentinean Experience”. Polish American Studies, 71.2, 2014, 79-89.
DE TABOADA, Javier. Europeos en Latinoamérica. Iberoamericana Editorial Vervuert, 2017.
GARCÍA, Germán. Gombrowicz: El estilo y la heráldica. ATUEL, 1992.
GASPARINI, Pablo. El exilio procaz: Gombrowicz por la Argentina. Beatriz Viterbo Editora, 2007.
GASYNA, George Z. Polish, Hybrid, and Otherwise: Exilic Discourse in Joseph Conrad and Witold Gombrowicz. Bloomsbury Publishing, 2011.
GOMBROWICZ, Rita. Gombrowicz en Argentina: 1939-1963. El cuenco de plata, 2008.
GOMBROWICZ, Witold. A Kind of Testament. Calder & Boyars, 1973.
———. Cosmos. Seix Barral, 1969.
———. Diario. El cuenco de plata, 2017.
———. Kronos. El cuenco de plata, 2020.
———. Trans-Atlántico. Seix Barral, 2004.
HOCHMAN, Nicolás. Incomodar con estilo: El exilio de Gombrowicz en Argentina. Dobra Robota, 2018.
IRWIN, John. The Mystery to a Solution: Poe, Borges and the Analytic Detective Story. The Johns Hopkins UP, 1994.
JARZĘBSKI, Jerzy. “Kronos and Literature”, The Polish Review, 60.2, 2015, 83-92.
LUTSKY, Klara. “‘I Know What I Am Not’: The Problem of the Marginal Self in Gombrowicz’s Novels”. The Polish Review, 60.2, 2015, 21-8.
MANDOLESSI, Silvana. Una literatura abyecta: Gombrowicz en la tradición argentina. Brill, 2012.
PIGLIA, Ricardo. “¿Existe la novela argentina?”. Las cartas de Gombrowicz, José Tcherkaski (ed.). Siglo Veintiuno de Argentina Editores, 2004.
SAER, Juan José. “La perspectiva exterior”. Las cartas de Gombrowicz, José Tcherkaski (ed.). Siglo Veintiuno de Argentina Editores, 2004.
SUGIERA, Malgorzata. “Witold Gombrowicz’s World Without God”, Renascence, 47.3/4, 1995, 229-41.
THOMPSON, Ewa. Witold Gombrowicz. Twayne Publishers, 1979.
WAISMAN, Sergio. “De la ciudad futura a la ciudad ausente: la textualización de Buenos Aires”. Ciberletras, 9, 2003.
https://www.lehman.cuny.edu/ciberletras/documents/ISSUE9.pdf
ZIAREK, Ewa Płonowska. The Rhetoric of Failure: Deconstruction of Skepticism, Reinvention of Modernism. SUNY Press, 1996.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Max Ubelaker Andrade
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Los artículos enviados a la revista Tropelías deben ser originales e inéditos, no publicados previamente en cualquier soporte. Únicamente se aceptará material publicado total o parcialmente con anterioridad, o que esté en proceso de evaluación en otra revista, si se hace constar la causa de tal duplicación y se facilita la fuente donde ha aparecido dicho artículo.
Las imágenes que se incluyan en los artículos estarán libres de derechos de reproducción y, en caso contrario, los autores deberán presentar los permisos para su publicación y asumir los pagos derivados de ello.
Los artículos y reseñas publicados en la revista Tropelías pueden ser incluidos en repositorios temáticos o institucionales desde el momento de su publicación, sin modificación alguna e indicando claramente su procedencia.