The Shared Montage in "The Year of the Discovery" (2020)
DOI:
https://doi.org/10.26754/ojs_tropelias/tropelias.20241010781Keywords:
Luis López Carrasco, Montage, Split Screen, Cartagena, Spanish Industrial Reconversion, Inoperative Community, PartageAbstract
The proposal of the feature film by Luis López Carrasco, The Year of the Discovery (2020) —winner of the Goya for Best Editing and Documentary— has joined the genre of peninsular experimental documentary with a unique reflection on the history of labor struggle in the late 20th century. The creativity in its editing proposal has elevated this hybrid film to a cult status in the Spanish national territory. López Carrasco portrays the protests against factory closures in Cartagena during the 90s by exploring boundaries, division, and distribution through editing, halfway between fiction and non-fiction. In this essay, I argue that the editing, which I have termed shared, develops a complex reflection on the community through its formal exploration. Specifically, the use of the split screen engages with the concept of “partage” by the French philosopher Jean-Luc Nancy. It materializes, through the aesthetics of its audiovisual universe, the fragmentation that characterizes the ontology of being-in-common as outlined by Nancy in his essay The Inoperative Community ([1983] 2001). This article reflects on how exploring the boundaries of the documentary genre through split screen unfolds dynamics of incompleteness that result in a counter-hegemonic and counter-teleological proposal. Ultimately, my cultural analysis shows that The Year of the Discovery not only challenges the political-economic imaginary that underpins the transition from late Francoism to democracy but also reveals the shared, fragile, and finite condition of social experience.
Downloads
References
AJA, Jaime, Hernández, José y SÁNCHEZ, Eduardo. (2021). “La precariedad juvenil: un fenómeno estructural”, en Vidas Low Cost. Ser joven entre dos crisis, Javier Pueyo (coord..). Catarata, 77-122.
ARAGÓN, Jabi. (2021). “Contracampo”, Libre pensamiento, 106, 120-1.
BARTOLOMÉ, Cecilia y BARTOLOMÉ, José Juan. (1979-1980). Después de...: No se os puede dejar solos y Atado y bien atado. Producciones Cinematográficas Ales S.A.
CALABUIG, Tino, y CONDOR, Miguel Ángel. (1975). La ciudad es nuestra. Federación Regional de AA.VV. de Madrid. https://archivodelatransicion.es/documentales/archivo-documentales-documentales-de-la-transicion.
COLECTIVO de Cine de Madrid (1976) Vitoria. www.colectivodecinede-madrid.com.
———. (1975). Amnistía y libertad. www.colectivodecinede-madrid.com.
———. (1977). Hasta siempre en la libertad. www.colectivodecinede-madrid.com.
DÍAZ Morlán, Pablo; ESCUDERO GUTIÉRREZ, Antonio y SÁEZ GARCÍA, Miguel Ángel. (2008). “El desmantelamiento de la siderurgia integral del Mediterráneo español (1977-1984)”, Revista de Historia Industrial, 38, 161-88.
GALLEGO, Javier. (2021). “El año del descubrimiento: la peli de la clase obrera”, Carne Cruda, 15 de febrero.
https://www.eldiario.es/carnecruda/programas/ano-descubrimiento-peli-clase-obrera_132_7221249.html.
GONZÁLEZ DE ANDRÉS, Enrique. (2011). “La lucha contra el cierre de Altos Hornos del Mediterráneo de Sagunto (Valencia)”, Espacio, Tiempo, y Forma. Serie V, Historia Contemporánea, 23, 201-20.
GONZÁLEZ PÉREZ, Héctor y VEGA GARCÍA, Rubén. (2022) “¡A la huelga! Conflictos laborales y marcos políticos en España. Del Tardofranquismo a la Democracia”, Sociología del Trabajo, 100, 69-87.
IBARRA BASTIDA, José. (2016). Cartagena en llamas. La crisis industrial de 1992. Corbalán.
JORDÀ, Joaquím. (1980). Numax presenta.... Asamblea de Trabajadores de Numax.
———. (2005). Veinte años no es nada. Ovideo.
LÓPEZ, Isidro y RODRÍGUEZ, Emmanuel. (2010). Fin de ciclo. Financiarización, territorio y sociedad de propietarios en la onda larga del capitalismo hispano (1959–2010). Traficantes de sueños.
LÓPEZ CARRASCO, Luis. (2020). El año del descubrimiento. Lacima Producciones, Cromagnon Producciones, Magnética Creative Lab, Alina Film.
———. (2013). El futuro. Ion de Sosa Filmproduktion, Elamedia Estudios, Encanta Films.
———. (2017). Aliens. Ion de Sosa Filmproduktion.
———. (2020). “Pasado continuo. Formas cinematográficas para reconstruir el pasado reciente”, Cine y cultura popular en los 90. España-Latinoamérica, Manuel Palacio y Vicente Rodríguez (eds.). Peter Lang, 195-215.
MARTÍNEZ-CELORRIO, Xavier. (2021). “Ascensor social y contramovilidad descendente entre los jóvenes millennials en España”, en Vidas Low Cost. Ser joven entre dos crisis, Javier Pueyo (coord..). Catarata, 27-76.
MURCIA, Oriol. (2010). Setenta y dos horas. Démodé Produccions SCCL y Soul Productions SL.
NANCY, Jean-Luc. (2001). La comunidad desobrada, Pablo Perera (trad.). Arena Libros.
———. (2013). La partición de las voces, Jordi Masso (trad.). Avarigani Editores.
PORTABELLA, Pere. (1977). Informe general. Pere Portabella.
RANCIÈRE, Jacques. (2009). El reparto de lo sensible: estética y política, Cristóbal Durán (trad.). LOM Ediciones.
ROSA, Hartmut. (2016). Alienación y aceleración: hacia una teoría crítica de la temporalidad en la modernidad tardía. Katz Editores.
RUBIO LÓPEZ, Cristina. (2023). “La toma de la palabra. Una contrahistoria de la Transición de Numax presenta… (1980) de Joaquim Jordà a El año del descubrimiento (2020) de Luis López Carrasco”, Visual Review. International Visual Culture Review, 15.3, 1–11.
SANZ LÓPEZ, Julio. (2019). 1992: El año de España en el mundo. Diss., Universidad Complutense de Madrid.
VIOTA, Paulino. (1977). Con uñas y dientes. Piquío Films, Góndola Producciones Cinematográficas.
YÁÑEZ, Manu. (2020). “Entrevista a Luis López Carrasco, director de El año del descubrimiento”. Otros Cines Europa, http://www.otroscineseuropa.com/entrevista-a-luis-lopez-carrasco-director-de-el-ano-del-descubrimiento/.
ZEGRÍ, Orsini y PEÑA, Falconetti. (2008). Autonomía obrera. Espai en Blanc.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Priscila Calatayud Fernández
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Los artículos enviados a la revista Tropelías deben ser originales e inéditos, no publicados previamente en cualquier soporte. Únicamente se aceptará material publicado total o parcialmente con anterioridad, o que esté en proceso de evaluación en otra revista, si se hace constar la causa de tal duplicación y se facilita la fuente donde ha aparecido dicho artículo.
Las imágenes que se incluyan en los artículos estarán libres de derechos de reproducción y, en caso contrario, los autores deberán presentar los permisos para su publicación y asumir los pagos derivados de ello.
Los artículos y reseñas publicados en la revista Tropelías pueden ser incluidos en repositorios temáticos o institucionales desde el momento de su publicación, sin modificación alguna e indicando claramente su procedencia.