Fantasy Literature and Lyric Discourse. Characterisation and Analysis of Current Spanish Fantasy Poetry

Authors

  • María Ema Llorente Instituto de Investigación en Humanidades y Ciencias Sociales (UAEM)

DOI:

https://doi.org/10.26754/ojs_tropelias/tropelias.2019313075

Keywords:

Literary genre, fiction, external reference, figurative language, enunciation.

Abstract

This paper supports the possibility of including lyric poetry within the manifestations of the fantastic, which is usually limited or confined to the narrative genre. For this purpose, a review of the assumptions supported in the main existing theoretical studies on this subject is carried out first. Also, the definition of fantasy as a literary genre provided by such studies as well as their arguments for its exclusion - the eminently subjective or emotional character of lyric poetry, its lack of external references and its unfitness for fiction or for a fictional approach, as well as its indirect and figurative language - are questioned. Following this review, some features - both thematic and formal - that can be used to characterise the lyric-fantastic discourse are proposed and specific cases of recent Spanish poetry that could fall within this definition are analysed.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bibliografía citada
ALAZRAKI, J. (2001): «¿Qué es lo neofantástico?», en J. ALAZRAKI et alii, Teorías de lo fantástico. Madrid, Arco/Libros.
ALAZRAKI, J. t alii (2001): Teorías de lo fantástico. Madrid, Arco/Libros.
ALBALADEJO, T. (1992): Semántica de la narración: la ficción realista. Madrid, Taurus.
BARRENECHEA, A. Ma. (1972): «Ensayo de una tipología de la literatura fantástica. A propósito de la literatura hispanoamericana», en Textos hispanoamericanos. De Sarmiento a Sarduy. Caracas, Monte Ávila, 1978, pp. 87-103.
BELEVAN, H. (1977): Antología del cuento fantástico peruano. Lima, Publicaciones de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos.
BESSIÈRE, I. (1974): «El relato fantástico: forma mixta de caso y adivinanza», en J. ALAZRAKI et alii, Teorías de lo fantástico. Madrid, Arco/Libros, 2001, pp. 83-104.
BIOY CASARES, A., BORGES, J. L, y OCAMPO, S., eds. (1940): Antología de la literatura fantástica. Buenos Aires, Sudamericana.
BORGES, J. L. (1985): Literatura fantástica. Madrid, Siruela.
(2017): Libro de sueños. Barcelona, Debolsillo.
CAILLOIS, R. (1965): Au coeur du fantastique. París, Gallimard.
——— (1966): Imágenes. Imágenes. Barcelona, Edhasa, 1970.
——— (1967): Antología del cuento fantástico. Buenos Aires, Sudamericana.
CAMPRA, R. (1981): «Lo fantástico: Una isotopía de la transgresión», en J. ALAZRAKI et alli, Teorías de lo fantástico. Madrid, Arco/Libros, 2001, pp. 153-191.
CANO BALLESTA, J., ed. (2001): Poesía española reciente (1980-2000). Madrid, Cátedra.
CASTEX, P. G. (1951): Le conte fantastique en France de Nodier à Maupassant. París, José Corti.
COMBE, D. (1999): «La referencia desdoblada: El sujeto lírico entre la ficción y la autobiografía», en Fernando CABO ASEGUINOLAZA, comp., Teorías sobre la lírica. Madrid, Arco/Libros.
CORREYERO, I. (1998): Feroces. Radicales, marginales y heterodoxos en la última poesía española. Barcelona, DVD.
DE CUENCA, L. A. (1993): El hacha y la rosa. Sevilla, Renacimiento.
——— (2003): La caja de plata. España, FCE de España.
DE VILLENA, L. A., comp. (2003): La lógica de Orfeo. Madrid, Visor.
ENCINAR, A. (1995): «Lo fantástico: una tendencia sobresaliente en el cuento español actual», en Derek FLITTER, coord. Actas del XII Congreso de la Asociación Internacional de Hispanistas, 21-26 de agosto de 1995, Birmingham, pp. 91-97.
GARCÍA, E. (2003): Horizonte o frontera. Madrid, Hiperión.
——— (2004): No se trata de un juego. Granada, Diputación de Granada.
——— (2005): Una poética del límite. Valencia, Pre-textos.
GARCÍA BERRIO, A. (1988): Introducción a la Poética clasicista (Comentario a las «Tablas Poéticas» de Cascales). Madrid, Taurus.
GARCÍA MARTÍN, J. L. (1992): La poesía figurativa. Crónica parcial de quince años de poesía española. Sevilla, Renacimiento.
——— (1999): La generación del 99. Oviedo, Ediciones Nobel.
GARCÍA POSADA, M. (1996): Poesía española. La nueva poesía (1975-1992). Barcelona, Crítica.
GARRIDO GALLARDO, M. A. (1994): «Poesía no es ficción»”, en V. J. BENET y M. L. BURGUESA, eds., Ficcionalidad y escritura. Castelló, Publicacions de la Universitat Jaume I, pp. 29-41.
GENETTE, G. (1979): Introduction à l’architexte. París, Seuil.
GONZÁLEZ CASTRO, F. (1996): Las relaciones insólitas: Literatura fantástica española del siglo XX. Madrid, Pliegos.
HAHN, O. (1978): El cuento fantástico hispanoamericano en el siglo XIX. México, Premiá.
HAMBURGUER, K. (1957): Logique des genres littéraires. París, Seuil.
JAKUBOWSKI, M. (1985-1986): Los mejores relatos de fantasía. Barcelona, Martínez Roca, 3 vols.
KRAWIETZ, A. y LEÓN, F. (2003): La otra joven poesía española. Tarragona, Igitur.
LETRÁN, J. (2005): La poesía postmoderna de Luis Alberto de Cuenca. Sevilla, Renacimiento.
LITVAK, L. (1982): «Lo fantástico en la literatura de fin de siglo», Camp de L’Arpa. abril-mayo, 98-99, pp. 29-35.
LUJÁN ATIENZA, A. L. (2005): Pragmática del discurso lírico. Madrid, Arco/Libros.
MAINER, J. C. y GARCÍA SÁNCHEZ, J., selecs. (1999): El último tercio de siglo (1968-1998). Antología consultada de la poesía española. Madrid, Visor.
MARTÍNEZ BONATI, F. (1960): La estructura de la obra literaria. Barcelona, Seix Barral, 1972.
MARZAL, C. (1996): Los países nocturnos. Barcelona, Tusquets.
——— (2001): Metales pesados. Barcelona, Tusquets.
MASSERON, Ch. (1982): «Le récit fantastique», Practiques, 34.
MERINO, A. (2000): La voz de los relojes. Madrid, Visor.
MIGNOLO, W. (1986): Teoría del texto e interpretación de textos. México, UNAM.
MOLINA, C. A. (1982): «Una misma imaginación bilingüe», Camp de L’Arpa. 100, junio, pp. 27-32.
MORILLAS VENTURA, E., ed. (1991): El relato fantástico en España e Hispanoamérica. Madrid, Siruela.
MUNÁRRIZ, J. (2003): Veinticinco poetas españoles jóvenes. Madrid, Hiperión.
OLIVÁN, L. (2001): Puntos de fuga. Madrid, Visor.
——— (2004): Libro de los elementos. Madrid, Visor.
POZUELO YVANCOS, J. Ma (1991): «Lírica y ficción», en A. GARRIDO DOMÍNGUEZ, Teorías de la ficción literaria. Madrid, Arco Libros, 1997, pp. 241-268.
PROVENCIO, P. (1994): «Las últimas tendencias de la lírica española», Cuadernos Hispanomericanos, 531, septiembre, pp. 31-54.
PRINGLE, D. (1993): Literatura fantástica. Las 100 mejores novelas. Barcelona, Minotauro.
REISZ DE RIVAROLA, S. (1979): «Ficcionalidad, referencia, tipos de ficción literaria», Lexis, vol. III, nº 2, diciembre.
——— (1989): Teoría y análisis del texto literario. Buenos Aires, Hachette.
RISCO, Antonio (1982a): Literatura y fantasía. Madrid, Taurus.
——— (1982b): Literatura y figuración. Madrid, Gredos.
——— (1987): Literatura fantástica de lengua española. Madrid, Taurus.
SIBONY, D. (1991): Entre-deux ou l’origine en partage. París, Seuil.
SILHOL, R. (1990): «Qu’est-ce qu’est le fantastique?», en M. DUPERRAY, ed., Du fantastique en littérature: figures et figurations. Aix-en-Provence, Publications de l’Université de Provence, pp. 25-34.
SMITH, B. (1971): «La poesía como ficción», en Al margen del discurso. Madrid, Visor, 1993.
TODOROV, T. (1970): Introducción a la literatura fantástica. México, Coyoacán, 1994.
VALVERDE, A. (1991): Una oculta razón. Madrid, Visor.
VAX, L. (1960): Arte y literatura fantásticas. Buenos Aires, Eudeba, 1973.
——— (1979). Las obras maestras de la literatura fantástica. Madrid, Taurus, 1980.
YANKE, G. (1996): Los poetas tranquilos: antología de la poesía realista de fin de siglo. Granada, Diputación Provincial de Granada.

Published

2019-02-08

How to Cite

Ema Llorente, M. (2019). Fantasy Literature and Lyric Discourse. Characterisation and Analysis of Current Spanish Fantasy Poetry. Tropelías: Review of Literary Theory and Comparative Literature, 1(31), 297–320. https://doi.org/10.26754/ojs_tropelias/tropelias.2019313075

Issue

Section

Papers
Received 2018-10-08
Accepted 2018-11-08
Published 2019-02-08