The feminine uncanny
Olimpia and other imaginary ghostly female faces
DOI:
https://doi.org/10.26754/ojs_tropelias/tropelias.2020344360Keywords:
uncanny, feminine, Olimpia, misoginy, Romanticism, dead womanAbstract
Art and the Uncanny are linked in the aesthetic that explores the limits of unconscious desire, there where the sinister feeling is experienced. Although there are various causes that have long ago brought out this disturbing and attractive sensation, women have been undoubtedly one of the issues that has raised it. Its uncanny potential arises as a result of a patriarchal society that has negativized its differential condition from the dominant gender. Thus, since Greek myths like Galatea or Medusa, passing through the famous automatons of Romanticism such as Hoffmann's Olimpia, the image of women along literary and visual arts has been based on sinister fantasies of domination. The present article aims to rescue and analyse these and other misogynist imaginary figures in order to clarify the causes of the feminine uncanny with a gender perspective.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Andrea Abalia Marijuán
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Los artículos enviados a la revista Tropelías deben ser originales e inéditos, no publicados previamente en cualquier soporte. Únicamente se aceptará material publicado total o parcialmente con anterioridad, o que esté en proceso de evaluación en otra revista, si se hace constar la causa de tal duplicación y se facilita la fuente donde ha aparecido dicho artículo.
Las imágenes que se incluyan en los artículos estarán libres de derechos de reproducción y, en caso contrario, los autores deberán presentar los permisos para su publicación y asumir los pagos derivados de ello.
Los artículos y reseñas publicados en la revista Tropelías pueden ser incluidos en repositorios temáticos o institucionales desde el momento de su publicación, sin modificación alguna e indicando claramente su procedencia.
Accepted 2020-07-08
Published 2020-07-17