Juan Larrea and Eugenio F. Granell in front of "Guernica". Two interpretations from the republican exile
DOI:
https://doi.org/10.26754/ojs_tropelias/tropelias.202074764Keywords:
critical ekphrasis, clairvoyance, imaginative cognitio, surrealism, apocalypse, myth, poetry, paintingAbstract
This paper presents a comparative analysis of the studies of Juan Larrea and Eugenio F. Granell on Picasso's Guernica. Despite the personal psychological projections and divergent aesthetic transits of the two authors, the analyzed works present analogous hermeneutical keys: the common experience of the American exile —tinged with nostalgia, frustration and hope—; the militant use of the painting, perceptible in the historical-symbolic and mythical interpretation of the painting, and the apocalyptic and, however, hopeful and utopian vision. The essays carried out by those authors on the Picassian painting not only constitute critical-literary ekphrasis in the aforementioned paths, but also literary ekphrasis, verbal tables, in which the imaginative cognition of both authors is manifested with their own profiles, facing the enigmas and silences of Guernica.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 M.ª Ángeles Rodríguez Fontela
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Los artículos enviados a la revista Tropelías deben ser originales e inéditos, no publicados previamente en cualquier soporte. Únicamente se aceptará material publicado total o parcialmente con anterioridad, o que esté en proceso de evaluación en otra revista, si se hace constar la causa de tal duplicación y se facilita la fuente donde ha aparecido dicho artículo.
Las imágenes que se incluyan en los artículos estarán libres de derechos de reproducción y, en caso contrario, los autores deberán presentar los permisos para su publicación y asumir los pagos derivados de ello.
Los artículos y reseñas publicados en la revista Tropelías pueden ser incluidos en repositorios temáticos o institucionales desde el momento de su publicación, sin modificación alguna e indicando claramente su procedencia.