The kingdom of insects as a social and political projection in "The cricket" by Carlos Muñiz and "Fate of a cockroch" by Tawfiq al-Hakim

Authors

  • Adel Mohamed Mohamed Nasr University of Al-Azhar

DOI:

https://doi.org/10.26754/ojs_tropelias/tropelias.2021365213

Keywords:

Carlos Muñiz, The cricket, Tawfīq al-Ḥakīm, Fate of a cockroach, Social projection, Political projection

Abstract

The purpose of this paper is to analyze comparatively the common interest of Carlos Muñiz and Tawfīq Al-Ḥakīm in criticizing the authoritarianism of the political regime that affected the social and political life of their respective countries. The protagonist in both works is compared to the insect (cricket-cockroach) due to his mediocrity, since no one pays attention to both man and insect, despite their repeated screams. This strategy of resorting to the kingdom of insects to project its criticisms towards the political and social dimensions has been a camouflage device to escape the censoring apparatus of the dictatorial regime.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aḥmad Al-ʻArūd (2009): «Riwayat al-Masj wa-masraḥiyat Maṣῑr Ṣurṣār `at-tanazur wal-iltiqa’´ bayn Franz Kafka wa Tawfīq al-Ḥakīm» (La Metamorfosis y El Sino de una cucaracha: las similitudes y la confluencia entre Franz Kafka y Tawfīq al-Ḥakīm), en Ŷarš li-lbuḥūṯ wad-dirasāt, vol. 13, Núm. (2): 213-238.

Asika, Ikechukwu Emmanuel (2020): «We all are cockroaches: absurdist deconstruction of twefik alhakim’s Fate of a cockroach» en Ansu Journal of Language and Literary Studies, Vol. 2, Núm. (1): 170-182.

Cesar Oliva (1978): Cuatro dramaturgos `realistas´ en la escena de hoy: sus contradicciones estéticas. (Carlos Muñiz, Lauro Olmo, Rodríguez Méndez y Martín Recuerda), Murcia, Publicaciones del Departamento de Literatura Española, Universidad de Murcia.

Diego Santos (2013): «Censura y (re)escritura en el teatro de Carlos Muñiz», en Revista chilena de literatura, abril de 2013, Núm. (83): 137-159

Fārūq ʻAbdul-Qādir (2010): Izdihār wa-suqūṭ al-masraḥ al-miṣrī (Florecimiento y caída del teatro egipcio), El Cairo, al-hayʼa al-miṣriyya li-quṣūr aṯ-ṯaqāfa.

Gālī Šukrī (1982): Ṯawrat al-muʻtazil: dirāsa fī adab Tawfīq al-Ḥakīm (Revolución del retraído: estudios en la literatura de Tawfīq al-Ḥakīm), Beirut, Manšurāt dār al-afāq al-ŷadīda.

García Pavón, Francisco (1962): Teatro social en España, 1895-1962, Madrid, Taurus.

Ḥāmid Abū Aḥmad (1988): «Bayna ḥimār al-Ḥakīm wa-ḥimār Jiménez» (Entre el burro de al-Ḥakīm y el burro de Jiménez), en Tawfīq al-Ḥakīm al-adīb, al-mufakkir, al-insān (Tawfīq al-Ḥakīm como literato, pensador y hombre), El Cairo, al-markaz al-qawmy lil-adab: 321-345.

Ḥasan ʻAbūd ʻAlī An-Najīla (2019): «Ŷamaliyāt ar-ramz fil-adab al-masraḥī al-muʻāṣir: Maṣῑr Ṣurṣār unmuzaŷan (Estética del símbolo en el teatro de contemporáneo: El sino de una cucaracha como arquetipo), en Maŷalat lil-buḥūṯ wal-dirasāt, Facultad de las Bellas Artes, Universidad de Babel, Vol. 23, Núm. (26): 11-36.

Ifejirika, Echezona and Obumse, Amechi Chiedu (2015): «Literature and Social Reality: The Relevance of Tewfik Al-Hakim’s Fate of a Cockroach and Ahmed Yerima’s Igatibi. », en Ansu Journal of Language and Literary Studies, Vol. 1, Núm. (2): 421-442.

Ihidero, Victor Osae (2012): Religion, politics and the revolutionary impulse in African-arabic drama. a study of Tewfiq al-Hakim’s the Sultan’s dilemma and the Fate of a cockroach, a thesis of Master, Ahmadu Bello university, Zaria, Nigeria.

Johnson-Davies, Denys (2008): The essential Tawfīq al-Ḥakīm: plays. Fiction. autobiography, Cairo, The American University in Cairo Press.

Long, Richard (2002): «Philosophical and Psychological Themes in Fate of a Cockroach», in Biodun Jeyifo (Ed.), Modern African Drama, New York, W. W. Norton & Company: 500-505.

M. M. Badawī (1987): «Tawfīq al-Ḥakīm», In Modern Arabic Drama in Egypt, Cambridge, Cambridge University Press: 8-87.

Martínez Núñez, M. Antonia (1987): «La temática socio-política en la producción literaria de Tawfīq al-Ḥakīm ¿indiferencia o preocupación constante? Analetca Malacitana, Málaga, Tomo (10): 319-343.

Maŷīd Ṣāliḥ Bik (2002): Tārīj al-masraḥ ʻabr al-ʻuṣūr (Historia del teatro a lo largo de las épocas), El Cairo, Ad-Dār aṯ-ṯaqāfiyya lin-našr.

Muḥammad As-Sayyid Šūša (1984): 85 šamʻa fi ḥayāt Tawfīq al-Ḥakīm (85 velas en la vida de Tawfīq al-Ḥakīm), El Cairo, Dār al-maʻārif.

Muḥammad Mandūr (2020): Masraḥ Tawfīq al-Ḥakīm (El teatro de Tawfīq al-Ḥakīm), El Cairo, Hindawi Foundation.

Muñiz, Carlos (2005): Teatro escogido, Madrid, Asociación de autores de teatro.

Osāma Fatīm (2017): «Remembering Tawfīq al-Ḥakīm on his 30th death anniversary» en Egypt Today, Cairo, Thu, 27 July 2017, citado en: https://www.egypttoday.com/Article/4/14144/Remembering-Tawfik-al-Hakim-on-his-30th-death-anniversary (último acceso: 20-7-2020)

Ríos Carratalá, Juan Antonio (2006): Prólogo a «El grillo», de Carlos Muñiz, Alicante : Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes, citado en http://www.cervantesvirtual.com/nd/ark:/59851/bmcxp7d9 (último acceso: 20-7-2020).

Ruiz Ramón, Francisco (1975): Historia del teatro español: siglo XIX, Madrid, Cátedra.

Saad Mohamed Saad (2007): «Tawfīq al-Ḥakīm y el régimen político establecido en Egipto tras el movimiento militar de julio de 1952» en Tawfīq al-Ḥakīm El sino de una cucaracha, traducción y estudio de Saad Mohamed Saad, Madrid, Instituto Egipcio de Estudios Islámicos: 123-179.

Sarathi Mandal, Partha (2019): «Statelessness, Politics of Self and Other, Gender Battle, Issue of Species Superiority, International Politics, Marginalized Voices and A Comparative Analysis of al-Ḥakīm’s Egypt and Today’s Egypt in Fate of a Cockroach», International Journal of English Literature and Social Sciences (IJELS), Vol. 4, Issue 1, Jan - Feb, 2019: 181-187.

Sidebottom, Christina M. (2007): An introductory survey of the plays, novels, and stories of tawfiq al-hakim, as translated into English, a thesis of Master, The Ohio State University.

Tawfīq al-Ḥakīm (1988): Maṣῑr Ṣurṣār (El sino de una cucaracha), El Cairo, Dār Miṣr liṭ-ṭibāʻa.

Tawfīq al-Ḥakīm (2007): El sino de una cucaracha, traducción de Saad Mohamed Saad, Madrid, Instituto Egipcio de Estudios Islámicos.

Torres Nebrera, Gregorio (1986): «Construcción y sentido del teatro de Carlos Muñiz», Anuario de estudios filológicos, Universidad de Extremadura, Vol. (9): 295-316.

Ŷurŷ Ṭarabīšī (1968): «Luʻbat al-ḥulm wal-wāqiʻ fī adab Tawfīq al-Ḥakīm: Maṣῑr Ṣurṣār» (Juego del sueño y la realidad en la producción literaria de Tawfīq al-Ḥakīm: El sino de una cucaracha) en Al-Adab, Vol. 16, Núm. (8): 8-10 y 55-57.

Published

2021-08-13 — Updated on 2021-08-14

How to Cite

Nasr, A. M. M. (2021). The kingdom of insects as a social and political projection in "The cricket" by Carlos Muñiz and "Fate of a cockroch" by Tawfiq al-Hakim. Tropelías: Review of Literary Theory and Comparative Literature, (36), 250–267. https://doi.org/10.26754/ojs_tropelias/tropelias.2021365213

Issue

Section

Papers
Received 2021-03-01
Accepted 2021-06-09
Published 2021-08-14