Anthropocosmos: a new relationship between matter and spirit through the bachelardian reverie
DOI:
https://doi.org/10.26754/ojs_tropelias/tropelias.2022375455Keywords:
reverie, cosmos, space, imagination, spiritAbstract
Learning to gaze at must be man's first task. Those who do not know how to contemplate can hardly wake up spiritually. The most common objects can be a great meditation center. This is demonstrated by Bachelard in his phenomenology of the imagination where the reverie acts as a transmission bridge between the being of man and the being of the universe through images. When that happens, the inner cosmos intertwines with the outer cosmos, creating an intimate cosmicity, which, together with the principle of verticality, establishes a new anthropocosmos capable of breaking with the pre-existing homogeneous space. This ontological amplification is the product of a participatory mind capable of creating and constructing reality dynamically through imagination.
Downloads
References
Alexandrian, S. (1974), Breton según Breton, Barcelona: Laia.
Bachelard, B. (1948), La terre et les rêveries du repos, Paris: Corti.
Bachelard, G. (1966), Psicoanálisis del fuego, Madrid: Alianza editorial.
Bachelard, G. (1988), Fragments d´une Poétique du Feu, Paris: PUF.
Bachelard, G. (1993), El agua y los sueños, México: FCE.
Bachelard, G. (1994), La tierra y los ensueños de la voluntad, México: FCE.
Bachelard, G. (2011), La poética de la ensoñación, México: FCE.
Bachelard, G. (2012), La poética del espacio, México: FCE.
Bachelard, G. (2012a), El aire y los sueños, México: FCE.
Bachelard, G. (2012b), El derecho a soñar, México: FCE.
Bollnow, O.F. (1969), Hombre y espacio, Barcelona: Labor.
Breton, A. (2001), Manifiestos del surrealismo, Buenos Aires: Argonauta.
Cirlot, V. (2010), Del mito del grial al surrealismo, Madrid: Siruela.
Ginestier, P. (1987), Bachelard, Paris: Bordas.
Guillén, J. (2010), Antología poética, Madrid: Alianza editorial.
Heidegger, M. (1987), De camino al habla, Barcelona: Serbal-Guitard.
Juarroz, R. (2012), Poesía vertical, Madrid: Cátedra.
Jung, C.G. (1983), Los complejos y el inconsciente, Madrid: Alianza editorial.
Magnard, P. (1984), « La magie de l´image, en Gaston Bachelard », en: L´homme du poème et du théorème, Colloque du centenaire, Dijon: EUD.
Maillard, Ch. (1992), La creación por la metáfora, Barcelona: Anthropos.
Merleau-Ponty, M. (2013), El ojo y el espíritu, Madrid: Trotta.
Mujica, H. (2003), La flecha en la niebla, Madrid: Trotta.
Novalis, (2008), Himnos a la noche. Enrique de Ofterdingen, Madrid: Cátedra.
Pau, A. (2010), Novalis. La nostalgia de lo invisible, Madrid: Trotta.
Rosales, L. (2009), Porque la muerte no interrumpe nada, Madrid: Sibila.
Simone Weil, S. (2007), La gravedad y la gracia, Madrid: Trotta.
Wilber, K. (2010), Breve historia de todas las cosas, Barcelona, Kairós.
Wunenburger, J-J. (2012), Gaston Bachelard poétique des images, Paris : Mimesis- L’oeil et l’esprit.
Xirau, J. (1966), La filosofía de Husserl, Buenos Aires, Troquel.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Arturo Martínez Moreno
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Los artículos enviados a la revista Tropelías deben ser originales e inéditos, no publicados previamente en cualquier soporte. Únicamente se aceptará material publicado total o parcialmente con anterioridad, o que esté en proceso de evaluación en otra revista, si se hace constar la causa de tal duplicación y se facilita la fuente donde ha aparecido dicho artículo.
Las imágenes que se incluyan en los artículos estarán libres de derechos de reproducción y, en caso contrario, los autores deberán presentar los permisos para su publicación y asumir los pagos derivados de ello.
Los artículos y reseñas publicados en la revista Tropelías pueden ser incluidos en repositorios temáticos o institucionales desde el momento de su publicación, sin modificación alguna e indicando claramente su procedencia.
Accepted 2021-10-09
Published 2022-01-03