The presence of cinema in Leopoldo María Panero's "Así se fundó Carnaby Street": classification proposal and intermediate limits

Authors

  • Nicolás Mateos Frühbeck Universidad Autónoma de Madrid

DOI:

https://doi.org/10.26754/ojs_tropelias/tropelias.2022375502

Keywords:

Leopoldo María Panero, Novísimos, Así se fundó Carnaby Street, cinema, intermediality

Abstract

This work analyzes the way in which the cinematographic references are manifested in Leopoldo María Panero's poetry book Así se fundó Carnaby Street. This book is often linked to the literary production of the poetic groups known as the "Novísimso" or the "generación del 68", in the middle of the mass media boom and the beginning of the Spanish transition. For such reason, in this article, we try to classify the way in which those film references appear in the poetry book, base on typology and with the help of Rajewsky's theories about intermediality. In addition, as we justify the groups that we consider relevant for our classification, we will analyze some poems through this intermediality.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARELLA VIGAL, Julia (1984). «La poesía de Leopoldo María Panero entre Narciso y Edipo», Estudios humanísticos. Filología, núm. 6, pp. 123-128.

BOU, Enric & PITTARELLO, Elide (2009). «Introducción: las claves de la transición» en (En)claves de la transición, una visión de los novísimos: prosa, poesía, ensayo (eds. Enric Bou & Elide Pittarello, Madrid:

Iberoamericana, pp. 7-38.

BLESA, Túa (2004). «La destruction fut ma Beatrice» en Panero, Leopoldo María, Poesía completa (1970-2000) (ed. de Túa Blesa), Madrid: Visor de Poesía.

BLESA, Túa (2019). Leopoldo Mª Panero, poeta póstumo. Madrid: Visor Libros.

CASTELLET, Josep María (2018). Nueve novísimos poetas españoles. Barcelona: Ediciones Península.

FERRÁN, Jaime María (2016). «La poesía de Leopoldo María Panero y la mitología infantil», Hispanic poetry review, vol. 11, núm. 2, pp. 1-11.

FERRÁN, Jaime María (2017). La ruptura posmoderna. Esteticismo y culturalismo en los poetas novísimos españoles. Sevilla: Renacimiento.

JOVÉ, Jordi (1986). «”Así se fundó Leopoldo María Panero”», Scriptura, núm. 1, pp. 67-76.

LANZ, Juan José (2011). Nuevos y novísimos poetas en la estela del 68. Sevilla: Renacimiento.

LÓPEZ CASTELLANO, Ramón (2019). «Leopoldo María Panero, poeta menor», Revista de Estudios Hispánicos, tomo 53, núm. 3, pp. 899-922.

LUJÁN MARTÍNEZ, Eugenio Ramón (1997). «Presencias clásicas en la poesía de Leopoldo María Panero», Cuadernos de Filología Clásica. Estudios latinos, núm. 13, pp. 165-186.

MISTRORIGO, Alessandro (2009). «“No hay nada, nada más que la boca que dice”: horizonte poético de Leopoldo María Panero», en (En)claves de la transición, una visión de los novísimos: prosa, poesía, ensayo (eds. Enric Bou & Elide Pittarello), Madrid: Iberoamericana, pp. 327-348.

PANERO, Leopoldo María (2004). Poesía completa (1970-2000) (ed. de Túa Blesa). Madrid: Visor de Poesía.

RAJEWSKY, Irina O. (2006). «Intermediality, Intertextuality, and Remediation: A literary Perspective on Intermediality», Intermédialités, núm. 6, pp. 43-64.

RODRÍGUEZ DE ARCE, Ignacio (2009). «Poética de la intertextualidad en Leopoldo María Panero», Ogigia. Revista electrónica de estudios hispánicos, núm. 6, pp. 27-37.

SERRA, Pedro (2011), «Superficies iluminadas: imaginación cartográfica de la poesía transicional española» en Literatura, Espaço, Cartografias (eds. António Apolinário Lourenço & Osvaldo M. Silvestre), Coimbra: Centro de Literatura Portuguesa, pp. 75-104.

SERRA, Pedro (2015), «Por otra transición. Invención y espacialidad en Así se fundó Carnaby Street», POLITEIA: Historia e Sociedade, vol. 15, núm. 1, pp. 157-181.

TALENS, Jenaro (1992), «De poesía y su(b)versión (Reflexiones desde la escritura denotada “Leopoldo María Panero”» en Panero, Leopoldo María, Agujero llamado Nevermore (Selección poética, 1968-1992) (ed. de Jenaro Talens), Madrid: Cátedra.

AVERY, Tex (dir.), JONES, Chuck (dir.), CLAMPETT, Bob (dir.), FRELENG, Fritz (dir.), MCKIMSON, Robert (dir.) (1930), Looney Tunes [Serie de televisión], Warner Bros Animations.

COOPER, Merian C. (dir.) & SHOEDSACK, Ernest B. (dir.) (1933), King Kong [Película], RKO Radio Pictures.

DERAY, Jacques (dir.) (1966), El hombre de Marrakech [Película], Atlantis .

FORD, John (dir.) (1925), Kentucky Pride [Película], Fox Film Corporation.

FORD, John (dir.) (1939), La diligencia [Película], Walter Wanger Productions.

FORD, John (dir.) (1953), El sol siempre brilla en Kentucky [Película], Argosy Pictures.

HAND, David (dir.) (1937), Blancanieves y los siete enanitos [Película], Walt Disney Productions.

HAWKS, Howard (dir.), El Dorado [Película], Paramount Pictures.

GERONIMI, Clyde (dir.), JACKSON, Wilfred (dir.), KINNEY, Jack (dir.), LUSKE, Hamilton (dir.) (1953), Peter Pan [Película], Walt Disney Productions.

LEAN, David (dir.) (1957), El puente sobre el río Kwai [Película] Horizon Pictures.

SHARPSTEEN, Ben (dir.) (1941), Dumbo [Película], Walt Disney Productions.

SALKOW, Sidney (dir.) (1954), Sitting Bull: Casta de guerreros [Película], W. R. Frank Productions/Tele-Voz S. A.

STEVENSON, Robert (dir.) (1964), Mary Poppins [Película], Walt Disney Productions.

VAN DYKE, Woodbridge Strong (dir.) (1932), Tarzán de los monos [Película], Irving Thalberg Productions.

YOURJANSKY, Viktor (dir.) (1959), Los bateleros del Volga [Película], Fides Film/Omnia Pictures Ltd., Regina-Film.

Published

2022-01-03

How to Cite

Mateos Frühbeck, N. (2022). The presence of cinema in Leopoldo María Panero’s "Así se fundó Carnaby Street": classification proposal and intermediate limits. Tropelías: Review of Literary Theory and Comparative Literature, (37), 133–147. https://doi.org/10.26754/ojs_tropelias/tropelias.2022375502

Issue

Section

Papers
Received 2021-05-30
Accepted 2021-12-26
Published 2022-01-03