Gloves, knives and heretical saints: the limits of self in the poetry of Luis Antonio de Villena
DOI:
https://doi.org/10.26754/ojs_tropelias/tropelias.200312-145817Keywords:
Luis Antonio de Villena, espiritualismAbstract
This essay explores the coherence of discourse and style in the poetry of Luis Antonio de Villena, something evident despite its diversity and scope. Through changes of tone and genre, the poet evokes the temporary and trascendental quality of human experience. This goal is achieved by constantly using some marks of style and discursive strategies: understanding culture as a substitute for human eternity, pain as the other side of beauty or pleasure and, finally, the creation and destruction of myths. Villena's approach defines that everything that is worth to translate into poetry has to be transformed by imagination, Following this strategy, his works show an unredeemable will to turn life into literature, and in this last stage the author of Asuntos de delirio takes a step further in what is known as social poetry, ending up in by proposing a pagan spiritualism, a new kind of belief or ideology, a symptom of metaphysical anxiety and rebellion.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Martín Rodríguez-Gaona
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Los artículos enviados a la revista Tropelías deben ser originales e inéditos, no publicados previamente en cualquier soporte. Únicamente se aceptará material publicado total o parcialmente con anterioridad, o que esté en proceso de evaluación en otra revista, si se hace constar la causa de tal duplicación y se facilita la fuente donde ha aparecido dicho artículo.
Las imágenes que se incluyan en los artículos estarán libres de derechos de reproducción y, en caso contrario, los autores deberán presentar los permisos para su publicación y asumir los pagos derivados de ello.
Los artículos y reseñas publicados en la revista Tropelías pueden ser incluidos en repositorios temáticos o institucionales desde el momento de su publicación, sin modificación alguna e indicando claramente su procedencia.