An (im)possible World Literature
Emergence of the Other in "Blasted" and "Attempts on her life"
DOI:
https://doi.org/10.26754/ojs_tropelias/tropelias.2022375915Keywords:
Comparative Literature, Blasted, Attempts on her life, Otherness, OrientalismAbstract
This article pretends to approach the debate about the possibility (or the impossibility) of a world literature by examining two key plays of British contemporary dramaturgy: Blasted, by Sarah Kane, and Attempts on her life, by Martin Crimp. The article will be especially focused on the emergence of otherness in the plays, on their relationship with Occident as an identity and discourse, as well as on the problematics that arise from the notion of representation in a globalized world crafted by multinational capitalism. It will be shown that both plays permit to think about a mundane world literature from Occident, a literature that assumes its own position to engage a critical project that considers the challenges and the tensions posited by our contemporary global space. Thus, we would like to indicate other instances of specific contribution to the debates that surround Comparative Literature as a discipline.
Downloads
References
AHMED, S. (2014): The Cultural Politics of Emotion. Edinburgh: Edinburgh University Press.
ASHCROFT, B.; GRIFFITHS, G.; i TIFFIN, H. (1998c): “El imperio contraescribe: introducción a la teoría y la práctica del postcolonialismo”, dins VEGA, M.J.; i CARBONELL, N. La literatura comparada: principios y métodos. Madrid: Gredos.
AUGE, M. (2000): Los “no lugares”. Espacios del anonimato. Una antropología de la sobremodernidad. Barcelona: Gedisa.
BASSNETT, S. (1998a): “¿Qué significa literatura comparada hoy?” dins ROMERO LÓPEZ, D. (comp.): Orientaciones en literatura comparada. Madrid: Arco/Libros.
BAUDRILLARD, J. (1978b): Cultura y simulacro. Barcelona: Kairós.
CARNEVALI, D. (2013): “Teatre per a un món on el mateix teatre ha mort? Crisi del drama i interpretació de la realitat: Attempts on her life, de Martin Crimp”, a Estudis escènics: quaderns de l’Institut del Teatre [en línia], n.39-40.
CHAITIN, G. (1998d): “Otredad. La literatura comparada y la diferencia” dins VEGA, M.J.; i CARBONELL, N. La literatura comparada: principios y métodos. Madrid: Gredos.
CRIMP, M. (2007): Attemps on her life. London: Faber and Faber.
DEBORD, G. (1999): La sociedad del espectáculo. Valencia: Pre-Textos.
DERRIDA, J. (1995): Espectros de Marx. El estado de la deuda, el trabajo del duelo y la nueva Internacional. Madrid: Editorial Trotta.
FOKKEMA, D.W. (1989): “La literatura comparada i el nou paradigma”, a Els Marges, n.40, pp. 5-18.
GNISCI, A. (1998e): “La literatura comparada como disciplina de descolonización”, dins VEGA, M.J.; i CARBONELL, N. La literatura comparada: principios y métodos. Madrid: Gredos.
JAMESON, F. (1991b): El posmodernismo o la lógica cultural del capitalismo avanzado. Barcelona: Paidós.
JAMESON, F. (2011): “La literatura del Tercer Mundo en la era del capitalismo multinacional”, a Revista de Humanidades, n.23, pp. 163-193.
JAUSS, H-R. (2001a): “Cambio de paradigma en la ciencia literaria”, dins RALL, D. (comp): En busca del texto. Teoría de la recepción literaria. México D.F.: UNAM.
KANE, S. (2001c): “Blasted”, dins Complete plays. London: Bloomsbury Methuen Drama.
LUCKHURST, M. (2003b): “Political Point-Scoring: Martin Crimp's Attempts on her Life”, a Contemporary Theatre Review, vol.13 (1), pp. 47-60.
MANDEL, E. (1975): Late Capitalism. Norfolk: NLB.
MCHALE, B. (1992): Constructing postmodernism. New York: Routledge.
OWENS, C. (2001d): “El impulso alegórico: contribuciones a una teoría de la posmodernidad”, dins WALLIS, B. (comp.).: Arte después de la modernidad. Nuevos planteamientos en torno a la representación. Madrid: Akal.
SAID, E.W. (1991): “Introducció” dins Orientalisme. Vic: Eumo.
SAID, E.W. (1983): The World, the Text and the Critic. Cambridge, Massachussetts: Harvard University Press.
SAUNDERS, J. (2018): “From Potency to Impotency: Sarah Kane’s Play Blasted as a National Narrative”, a, Midwest Quarterly: A Journal of Contemporary Thought, vol.59 (2), pp.145-162.
SIERZ, A. (2001b): In-Yer-Face Theatre. British Drama Today. London: Faber and Faber.
SZONDI, P. (1988): Teoria del drama modern (1880-1950). Barcelona: Institut del Teatre.
WELLEK, R. (1998b): “La crisis de la literatura comparada”, dins VEGA, M.J.; i CARBONELL, N. La literatura comparada: principios y métodos. Madrid: Gredos.
WELLEK, R; i WARREN, A. (1966): Teoría literaria. Madrid: Gredos.
ZIMMERMANN, H. (2003a): “Images of Woman in Martin Crimp’s Attempts On Her Life”, a European Journal of English Studies, vol.7 (1), pp.69-85.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 David Aguilar
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Los artículos enviados a la revista Tropelías deben ser originales e inéditos, no publicados previamente en cualquier soporte. Únicamente se aceptará material publicado total o parcialmente con anterioridad, o que esté en proceso de evaluación en otra revista, si se hace constar la causa de tal duplicación y se facilita la fuente donde ha aparecido dicho artículo.
Las imágenes que se incluyan en los artículos estarán libres de derechos de reproducción y, en caso contrario, los autores deberán presentar los permisos para su publicación y asumir los pagos derivados de ello.
Los artículos y reseñas publicados en la revista Tropelías pueden ser incluidos en repositorios temáticos o institucionales desde el momento de su publicación, sin modificación alguna e indicando claramente su procedencia.
Accepted 2021-10-14
Published 2022-01-03