Trap aesthetics in the 2010s in Spain

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26754/ojs_tropelias/tropelias.2022375950

Keywords:

Political Interactive Art, Metamusic, Mimesis of Realness, Trap Praxis

Abstract

The rise of the Trap phenomenon in Spain seems to have deconstructed the foundations for textual and audiovisual creation at levels of both form and content. The subversion that the phenomenon exerts on the sociocultural and material conditions of the music industry has a reflection in the literary creation that trap artists commodify nowadays. Accordingly, the main aim of this work us to understand how trap poets create evidence for the conditions of late capitalism and produce a literary discourse based on a series of (1) rhetorical mechanisms and (2) topoi trap that help configure a genre of noteworthy variability, but, in essence, committed to the creation of a virtual, millenial, and Gen-Z community.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adaso, H. (2017). The history of trap music. Recuperado de: https://www.thoughtco.com/history-of-trap-music-2857302 [Accessed 5 August 2021].

Aguilera Martínez, P. (2020). Arte suburbano y poética millennial: el (anti) trap de C. Tangana, Kinder Malo y The Tyets.

Ball, S. (2019). Afrojuice 195: The Other Madrid. Xenozine Music. Recuperado de https://www.xenozine.org/xeno/2019/2/16/afrojuice-the-other-madrid

Bauman, Z. (2002). Modernidad líquida. México: Fondo de Cultura Económica Española.

Castro, E. (2019) El trap. Filosofía Millennial para la crisis en España. Madrid, Errata naturae

Castro, L. (18 de julio de 2021). Afrojuice 195 vuelve a cantarle a sus raíces africanas. El Salto Música. Recuperado de https://www.elsaltodiario.com/musica/entrevista-afrojuice-195-nueva-mixtape

Durkheim, E. (2017). Las formas elementales de la vida religiosa. Ciudad de México: Colofón. Versión original de 1912.

Huntington, S. P. (1996). The Clash of Civilizations? Foreign Affairs, verano de 1993), 22-49.

Jenkins, H., Purushotma, R., Clinton,K., Weigel, M. and Robison, A. (2006). Confronting the Challenges of Participatory Culture: Media Education for the 21st Century’.

Kaluža, J. (2018). Reality of Trap: Trap music and its emancipatory potential. IAFOR Journal of Media, Communication & Film, 5(1), 23-42.

Maldonado, L. (2021). La Zowi: "De joven quieres un macho alfa: luego ves que no es bueno en el sexo ni en la vida”. El Español Cultura. Recuperado de https://www.elespanol.com/cultura/20210419/zowi-joven-quieres-macho-luego-no-bueno/573944282_0.html

Rànciere, J. (2010). Dissensus. On politics and aesthetics, ed. Steven Corcoran. Londres, Continuum International Publishing Group.

Rojek, C. (2001). Celebrity. Londres: Reaktion Books.

Rosen, S. (1981). The economics of superstars. The American Economic Review, 71(5), 845-858.

Rouvroy, A. y Berns, T. (2018). Gobernabilidad algorítmica y perspectivas de emancipación: ¿lo dispar como condición de individuación mediante la relación? Ecuador Debate, 104, 124-147.

Stiegler, B. (2015). La société automatique I. L’avenir du travail. París: Fayard.

Terrasa, M.., Bueno, I., y Galbisu, M. (2021). El estrellato como mitología de la era digital: hiperculturalidad y "El mal querer" de Rosalía. Revista ICONO 14. Revista científica de Comunicación y Tecnologías emergentes, 19(2), 388-410.

Torres, C. (2021). La Zowi: "No tenía sentido quedarme en Lavapiés fumando porros en la plaza con mi bolso de Prada". Esquire. Recuperado de https://www.esquire.com/es/actualidad/musica/a35130179/la-zowi-marbella-feminismo-hijo-romeo-entrevista/

Trapero, V. (12 de diciembre de 2018). Afrojuice 195: “Hemos hecho historia como pioneros de un género musical a nivel nacional”. Beatburguer. Recuperado de https://beatburguer.com/afrojuice-195-ya-hemos-hecho-historia-como-pioneros-de-un-genero-musical-a-nivel-nacional/

Till, R. (2010). The Personality Cult of Prince: Purple Rain, Sex and the Sacred, and the Implicit Religion Surrounding a Popular Icon. Implicit Religion, 13(2), 141-159.

Vallendor, M. (2020). Trap: No lo entenderías. La resignificación del Trap en Argentina.

Vera, A. (2020). El pharmakon artístico. En R. Filinich y S. Toro, De la farmacología a la organología. Diálogos en torno al pensamiento de Bernard Stiegler. Universidad de Valparaíso, Chile.

Zizek, S. (2004). ¿Lucha de clases o posmodernismo? Sí, por favor. En Judith Butler, E. Laclau y S. Žižek, Contingencia, hegemonía, universalidad. Diálogos contemporáneos de la izquierda. Buenos Aires: FCE, pp. 95-140.

Published

2022-01-03

How to Cite

Ollero Gavín, A. (2022). Trap aesthetics in the 2010s in Spain. Tropelías: Review of Literary Theory and Comparative Literature, (37), 180–194. https://doi.org/10.26754/ojs_tropelias/tropelias.2022375950

Issue

Section

Papers
Received 2021-09-25
Accepted 2021-10-25
Published 2022-01-03