Poetry and cinema
From the time-image to the poetic icon
DOI:
https://doi.org/10.26754/ojs_tropelias/tropelias.2022375995Keywords:
poetry, lyric, theory of literature, theory of cinema, cognitive science, time-image, poetic iconicityAbstract
The aim of the present work is to establish an analogy between the lyric mode of literature and a non-narrative filmic mode. For that purpose, the image-time from Gilles Deleuze’s theory of cinema will be related to the characterization of lyric according to the theory of literature: specifically, its temporality, density of significance and ambiguity. This comparative will take a cognitive turn, as the Buckland’s cognitive theory of cinema will be compared to the cognitive-literary notion of the deictic projection, as well as the mirror neurons, and the creation of the poetic icon (Freeman, 2011a) in cinema will be hypothesized. Finally, this theoretical comparative will be put into practice through the analysis of Terrence Malik’s movie The Tree of Life (2011), which will be explained according to its lyrical characteristics.
Downloads
References
Agamben, G. (1999). “El lenguaje y la muerte. Un seminario sobre el lugar de la negatividad. Séptima jornada”. En Cabo Aseguinolaza, F. (ed.) (1999), Teorías sobre la lírica. Madrid: Arco/Libros.
Álvarez Asiain, E. (2011). “De Bergson a Deleuze: la ontología de la imagen fílmica”. Eikasia, 41, 93-112.
Bermúdez, V. (2013). “Prospecciones cognitivas de la percepción en la poesía de Lorand Gaspar”. En Gamoneda, A. y Bermúdez, V. (eds.), Inscriptions littéraires de la science. Actes du Colloque ILICIA, Salamanca, juillet 2013, 39-52.
Buckland, W. (2004). The Cognitive Semiotics of Film. Cambridge: Cambridge University Press.
Combe, D. (1992). Les genres littéraires. París : Hacchette.
Damásio, A. (2010). Self Comes to Mind. New York: Pantheon Books.
Deleuze, G. (1984). La imagen-movimiento. Estudios sobre cine 1. Barcelona, Buenos Aires: Paidós.
____________ (1987). La imagen-tiempo. Estudios sobre cine 2. Barcelona, Buenos Aires: Paidós.
De Sermet, J. (1996). L’adresse lyrique. En Rabaté, D. (ed.) (1996), Figures du sujet lyrique. París, PUF.
Fauconnier, G. y Turner, M. (2002). The Way We Think: Conceptual Blending and the Mind’s Hidden Complexities. New York: Basic Books.
Freeman, M. H. (2007). “Poetic Iconicity”. En Chłopicki, W, Pawelec, A. and Pokojska, A. (2007), Cognition in Language: Volume in Honour of Professor Elzbieta Tabakowska, Annual Review of Cognitive Linguistics (472-501). Krakow: Tertium.
____________ (2008). “Revisiting/Revisioning the Icon through Metaphor”. Poetics Today, 29, 2, 353-370.
____________ (2009). “Minding: Feeling, Form, and Meaning in the Creation of Poetic Iconicity”. En Brône y Vandaele (ed.) (2009), Cognitive Poetics: Goals, Gains and Gaps (169 – 96). Berlin: Mouton de Gruyter.
____________ (2011a). “The Aesthetics of Human Experience: Minding, Metaphor, and Icon in Poetic Expression”. Poetics Today, 32, 4, 717-752.
____________ (2011b). “The Role of Metaphor in Poetic Iconicity”. En Fludernik, M. (ed.), Beyond Cognitive Metaphor Theory: Perspectives on Literary Metaphor (158-175). New York: Routledge.
Ingarden, R. (1973). The cognition of the literary work of art. Evanston: Northwestern University Press.
Miall, D. S. (2009). “Neuroaesthetics of Literary Reading”. En Skov, M., Vartanian, O., Martindale, C., Berleant, A. (eds.) (2009), Neuroaesthetics (233-47). New York: Routledge, 233-47.
Oomen, U. (1999). “Sobre algunos elementos de la comunicación poética”. En Mayoral, J. A. (ed.) (1999), Pragmática de la comunicación literaria (137-150). Madrid: Arco/Libros.
Pozuelo Yvancos, J. M. (1999). “Pragmática, poesía y metapoesía en ‘El poeta’ de Vicente Aleixandre”. En Cabo Aseguinolaza, F. (ed.) (1999), Teorías sobre la lírica (177-201). Madrid: Arco/Libros.
____________________ (2009). Poéticas de poetas: Teoría, crítica y poesía. Madrid: Biblioteca Nueva.
Scotto, C. (2019). “El lenguaje verbal también es icónico: correspondencias transmodales y simbolismo sonoro”. En Scotto, C., Rodríguez, F. G., Audisio, I. (eds.). (2019). Los signos del cuerpo: Enfoques multimodales de la mente y el lenguaje. Buenos Aires: Teseo.
Speer, N. K. et al. (2009). “Reading stories activates neural representations of visual and motor experiences”. Psychological science, 20 (8), 989–99.
Stockwell, P. (2002). Cognitive poetics: An introduction. Hoboken: Routledge
Tsur, R. (1992). Toward a Theory of Cognitive Poetics, Amsterdam: North-Holland Elsevier Science Publishing.
______ (2012). Playing by Ear and the Tip of the Tongue: Precategorial information in poetry. Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Mario Alonso González
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Los artículos enviados a la revista Tropelías deben ser originales e inéditos, no publicados previamente en cualquier soporte. Únicamente se aceptará material publicado total o parcialmente con anterioridad, o que esté en proceso de evaluación en otra revista, si se hace constar la causa de tal duplicación y se facilita la fuente donde ha aparecido dicho artículo.
Las imágenes que se incluyan en los artículos estarán libres de derechos de reproducción y, en caso contrario, los autores deberán presentar los permisos para su publicación y asumir los pagos derivados de ello.
Los artículos y reseñas publicados en la revista Tropelías pueden ser incluidos en repositorios temáticos o institucionales desde el momento de su publicación, sin modificación alguna e indicando claramente su procedencia.
Accepted 2021-12-26
Published 2022-01-03