Non-spficif forms
Sergio Blanco's "La ira de Narciso"
DOI:
https://doi.org/10.26754/ojs_tropelias/tropelias.2022386404Keywords:
Narrative theater, Nonspecific ways, Sergio BlancoAbstract
In this paper I will analyze how in the piece La ira de Narciso (2016) by the Franco-Uruguayan writer Sergio Blanco there is a theatrical construction structured from the narrative and from the presence of the Brechtian theater as part of those unspecific forms (Pedrosa et al., 2018) the contemporary, thought from the self-fiction and that bifurcation of criticism and theory within the same piece, of the author’s life, with the life of the character and death, that is, of that intersection between the gesture and the deletions that the text presents as a draft, configuring a performative text (Kingler, 2008) in its structural and thematic hybridity, unfolding between the new aesthetics and the literary reinvention linked to the convulsive times of excess visibility and spectacularizing of the private.
Downloads
References
Agamben, G. (2001). Medios sin fin: notas sobre política (Trad. A. Gimeno Cuspinera). Valencia: Pre-textos.
Arfuch, L. (2007). El espacio biográfico: dilemas de la subjetividad contemporánea. Buenos Aires: Fondo de Cultura Académica.
______. (2013). Memoria y autobiografía: exploraciones en los límites. Buenos Aires: Fondo de Cultura Académica.
Auster, P. (2003). El libro de las ilusiones. (Trad. B. Gómez). Barcelona: Anagrama.
Benjamin, W. (1987). Que é o teatro épico? Um estudo sobre Brecht. Obras escolhidas: magia e técnica. Arte e política. São Paulo: Editora brasilense.
Bolaño, R. (2004). 2666. Barcelona: Anagrama.
Blanco, S. (2016). La ira de narciso.
_____. La autoficción: una ingeniería del yo. https://es.scribd.com/document/405411421/Autoficcio-an-de-Sergio-Blanco
Cortázar, J. (1994). Continuidad de los parques. Final del juego: cuentos completos. México: Alfaguara.
Didi-Huberman, G. (2008). Cuando las imágenes toman posición: el ojo de la historia, 1. (Trad. I. Bértolo). Madrid: A. Machado Libros.
Klinger, D. (2008) Escrita de si como performance. Revista Brasileira de Literatura Comparada, (12), 11-30.
Lima, R. (2019) Sergio Blanco (1971-2015): o suicídio como ato poético. Criação & Crítica, (23), 135-160.
Pedrosa, C., Klinger, D., Wolff, J. y Cámara, M. (Ed.). (2018). Indicionário do contemporâneo. Belo Horizonte: Editora UFMG.
Szondi, P. (2001). Teoria do drama moderno [1880-1950]. (Trad. L. Rêpa). São Paulo: Cosac & Naify.
_____. (2004). Ensaio sobre o trágico. Rio de Janeiro: Zahar.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Daniela Rebeca Campos Atienzo
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Los artículos enviados a la revista Tropelías deben ser originales e inéditos, no publicados previamente en cualquier soporte. Únicamente se aceptará material publicado total o parcialmente con anterioridad, o que esté en proceso de evaluación en otra revista, si se hace constar la causa de tal duplicación y se facilita la fuente donde ha aparecido dicho artículo.
Las imágenes que se incluyan en los artículos estarán libres de derechos de reproducción y, en caso contrario, los autores deberán presentar los permisos para su publicación y asumir los pagos derivados de ello.
Los artículos y reseñas publicados en la revista Tropelías pueden ser incluidos en repositorios temáticos o institucionales desde el momento de su publicación, sin modificación alguna e indicando claramente su procedencia.
Accepted 2022-02-28
Published 2022-07-07