Metaliterature in Central America: "Cuaderno de Tokio", by Horacio Castellanos Moya

Authors

  • Cristopher Montero Corrales Universidad Técnica Nacional

DOI:

https://doi.org/10.26754/ojs_tropelias/tropelias.2022386781

Keywords:

Central american literature, salvadoran literature, metaliterature, Horacio Castellanos Moya, Cuaderno de Tokio

Abstract

This article it's dedicated to the study of the metaliterary phenomenon in Central America during the XXI century, from the book Cuaderno de Tokio (2015), written by Horacio Castellanos-Moya. This narrative book constitutes a literature proposal where it explores the processes and problematics of "I", an I established as a writer-character, who reflects and gives testimony of the problems and processes of the creation and literary field. This allows us to inquire not only on the metaliterary core themes proposed by José A. Pérez Bowi but also inquire in the notions of a writer and literature that established this phenomenon in Central America. 

 

Key words

Central American literature, salvadoran literature, metaliterature, Horacio Castellanos Moya, Cuaderno de Tokio

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bibliografía

Adorno, T. y M. Horkheimer (2004). Dialéctica del iluminismo. Recuperado de https://www.marxists.org/espanol/adorno/1944-il.htm [Consulta 13 may. 2021].

Alberca M. (2007). El pacto ambiguo. de la novela autobiográfica a la autoficción. Madrid: Biblioteca Nueva.

Alegría, C. (1982). Álbum Familiar. San José: EDUCA.

Butler, J. (2012). Dar cuenta de sí mismo. Buenos Aires: Amorrortu.

_______(2016). Los sentidos del sujeto. Barcelona: Herder Editorial.

Cabezas, O. (2007). La montaña es algo más que una inmensa estepa verde. Managua: Ediciones Anamá.

Camarero, J. (2004). Metaliteratura. Estructuras formales literarias. Barcelona: Antropos.

Castellanos Moya, H. (2015). Cuaderno de Tokio. Santiago: Editorial Hueders.

_______(2019). Envejece un perro tras los cristales. Barcelona: Penguim Random House Grupo Editorial.

_______(1989). La diáspora. San Salvador: UCA Editores.

Eagleton, T. (2013). Marxismo y crítica literaria. Buenos Aires: Paidós.

Ferrero, G. (2013). Autoficciones líricas, (Una vez más, el enigma enunciativo). Revista del CIFFYH, Racial. Volumen (4), N.º 4, 68-81. Recuperado de https://revistas.unc.edu.ar/index.php/recial/issue/view/717

Lipovetsky G. (2002). La era del vacío, Ensayo sobre el individualismo contemporáneo. Barcelona: Editorial Anagrama.

Minois, G. (2015). Historia de la risa y de la burla, del renacimiento a nuestros días. (J. Barsh, tr.). México: Ficticia.

Pérez Bowie, J. A. (1994). Sobre lírica y autorreferencia (algunos ejemplos de la poesía española contemporánea). Semiótica y modernidad: actas del V Congreso Internacional de la Asociación Española de Semiótica, La Coruña, 3-5 de diciembre de 1992. Vol. 2. 237-248.

Quesada-Gómez, C. (2009). La metanovela hispanomericana en el último tercio del siglo XX. Madrid: Arco/Libros.

Quintana, E. (1985). Bananos. Managua: Editorial Nueva Nicaragua.

Rodríguez Cascante, F. (2006). La poesía costarricense contemporánea y el campo discursivo conversacional. Káñina, 30(2). Recuperado a partir de https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/kanina/article/view/4628

Wallner Ortíz, A. (2012). El arte de ficcionar. La novela contemporánea en Centroamérica. Madrid: Iberoamérica.

Published

2022-07-07

How to Cite

Montero Corrales, C. (2022). Metaliterature in Central America: "Cuaderno de Tokio", by Horacio Castellanos Moya. Tropelías: Review of Literary Theory and Comparative Literature, (38), 339–354. https://doi.org/10.26754/ojs_tropelias/tropelias.2022386781

Issue

Section

Papers
Received 2022-03-04
Accepted 2022-03-06
Published 2022-07-07