Writing, autography and catastrophe in Mario Bellatin's work
DOI:
https://doi.org/10.26754/ojs_tropelias/tropelias.2022386847Keywords:
Mario Bellain, literature, autobiography, autofiction, subjetc, capitalism, El hombre dineroAbstract
This paper proposes a particular reading of the late work by Mario Bellatin, specially his 2013 novel El hombre dinero. It is the goal of this reading to clarify the ways in which this work reaches and questions one of the keys operating modes of the modern literary experience, one which acts as its empty center: the autopoietic impulse of the subject as opus. Beyond any controversy about the generic status of a particular work as autobiographic, Mario Bellatin’s work explores performatively the ways in which literature (as we experience it in creation and reception since its modern institutionalization), has been and continues to be an active excercise within a self-saying, self-representative tension by a subject historically determined by a particular structure: the duality of the merchandise imposed to it by the capitalist society of value.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Antonio Castillo Ávila
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Los artículos enviados a la revista Tropelías deben ser originales e inéditos, no publicados previamente en cualquier soporte. Únicamente se aceptará material publicado total o parcialmente con anterioridad, o que esté en proceso de evaluación en otra revista, si se hace constar la causa de tal duplicación y se facilita la fuente donde ha aparecido dicho artículo.
Las imágenes que se incluyan en los artículos estarán libres de derechos de reproducción y, en caso contrario, los autores deberán presentar los permisos para su publicación y asumir los pagos derivados de ello.
Los artículos y reseñas publicados en la revista Tropelías pueden ser incluidos en repositorios temáticos o institucionales desde el momento de su publicación, sin modificación alguna e indicando claramente su procedencia.
Accepted 2022-05-23
Published 2022-07-07