A cognitive integration of rationalist and idealist theories on poetic genesis and some of its main concepts: inspiration, unconscious, ecstasy, muses and physis

Authors

  • Benito García-Valero Universidad de Alicante

DOI:

https://doi.org/10.26754/ojs_tropelias/tropelias.2022386907

Keywords:

Cognitive poetics, embodied cognition, classical poetics, body/mind dualism, epiphany

Abstract

The origin of poetry and of poetic texts has been controversial since ancient times. The ancient Western literary theory distinguished two big groups of thesis to explain poetic activity: idealism, in line with the Platonic tradition, and rationalism, in line with Aristotle’s thought. The former explains poetry by resorting to divine revelation, epiphany, and ecstasy, or, in the non-religious accounts, poetry is understood as an expression of the poet’s inner world. The latter explains poetry as the result of natural gifts and talents in the human being, which creates the best poems only after a process of conscious elaboration. In the idealist tradition the body plays a fundamental role, whereas the mind is the main protagonist for rational theories. This paper combines both traditions under cognitive perspectives, and applies a concept of consciousness as a continuum between body and mind processes, or between conscious and unconscious processes, in an attempt to synthetize two aspects of the human being (body and mind) since both have equal importance in poetic activity.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABRAMO, F., GAMBINO, R. y PULVIRENTI, G. (2017): “Cognitive Literary Anthropology and Neurohermeneutics. A Theoretical Proposal”, en Enthymema, XVIII, 1-20.

ARISTÓTELES/ HORACIO (2003): Artes poéticas, ed. Aníbal González. Madrid: Visor.

AULLÓN DE HARO, P. (2021): Teoría de la Literatura (Fundamentos). Madrid: Instituto Juan Andrés de Comparatística y Globalización.

BURGOS, J. (1982): Pour une poétique de l’imaginaire. Paris: Éditions du Seuil.

CICERÓN (2002): Sobre el orador, ed. José Javier Iso. Madrid: Gredos.

CHICO RICO, F. (2007): “Edgar A. Poe (1809-1849): entre la crítica judicial y la crítica romántica norteamericana”, en Garrido, M.A., Frechilla Díaz, E. (eds.), Teoría/crítica: homenaje a la profesora Carmen Bobes Naves. Madrid: Instituto de Lengua Española, 148-161.

COLM HOGAN, P. (2003): The Mind and Its Stories. Narrative Universals and Human Emotion. Cambridge: University Press.

CROCE, B. (2021): Estética como ciencia de la expresión y lingüística general, ed. de P. Aullón de Haro y J. García Gabaldón. Madrid: Instituto Juan Andrés de Comparatística y Globalización.

DAMASIO, A. (2000): Sentir lo que sucede. Cuerpo y emoción en la fábrica de la consciencia, trad. ing. Pierre Jacomet. Santiago de Chile: Andrés Bello.

DURAND, G. (1981): Las estructuras antropológicas de lo imaginario. Introducción a la arquetipología general, vers. Mauro Armiño. Madrid: Taurus.

FRY, P. H. (2012): Theory of Literature. New Haven: Yale University Press.

FUHRMANN, M. (2011): Aristóteles-Horacio-‘Longino’. Una introducción, trad. al. Alfonso Silván . Madrid: Dykinson.

GAMBINO, R. y PULVIRENTI, G. (2018): Storie Menti Mondi. Un approccio neuroermeneutico alla letteratura. Milán: Mimesis.

GAMONEDA, A. (2015): “Resistencia y flexibilidad de la analogía. Modelos científicos, cognición y metáfora”, en Gamoneda, A. (ed.), Espectro de la analogía. Literatura & Ciencia. Madrid: Abada, 93-175.

GAMONEDA, A. (2017): Del animal poema. Olvido García-Valdés y la poética de lo vivo. Oviedo: KRK.

GAMONEDA, A. (2018): “Eureka y epifanía. Diluciones cognitivas y poéticas”, en Gamoneda, A., González, F. (eds.), Idea súbita. Ensayos sobre epifanía creativa. Madrid: Abada, 45-74.

GAMONEDA, A. (2021): “Magia versus poesía. Estrategias y procesos cognitivos”, en Gamoneda, A., Salgado Ivanich, C. (eds.), Paisajes cognitivos de la poesía. Salamanca: Delirio, 13-30.

GARCÍA BERRIO, A. (1977). Formación de la teoría literaria moderna: la tópica horaciana en Europa, vol. 1. Madrid: Cupsa.

GARCÍA BERRIO, A. (1998): Forma interior: La creación poética de Claudio Rodríguez. Málaga: Ayuntamiento de Málaga.

GIL, L. (1967): Los antiguos y la “inspiración” poética. Madrid: Guadarrama.

KEPNER, J.I. (1987): Body Process. A Gestalt Approach to Working With The Body in Psycotherapy. Nueva York: Gestalt Institute of Cleveland Press.

LANGER, S.K. (1953): Feeling and Form. A Theory of Art, Nueva York, Charles Scribner’s Sons.

NÚÑEZ RAMOS, R. (2014): El pensamiento narrativo. Aspectos cognitivos del relato. Oviedo: Universidad de Oviedo.

PLATÓN (2010): “Ion”, en Diálogos, trad. Emilio Lledó. Madrid: Gredos.

POE, E.A. (2006): “Método de composición”, en E.A. Poe, Ensayos, trad. ing. Margarita Costa. Buenos Aires: Claridad, 203-213.

SANTA TERESA DE JESÚS (1861): La vida de la Santa Madre Teresa de Jesús, y algunas de las mercedes que Dios le hizo, escritas por ella misma. Madrid: M. Rivadeneyra.

VALMIKI (2010). Ramaiana, vers. sáns. A. Sattar, trad. ingl. R. Frías. Gerona: Atalanta.

VAUDEVILLE, Ch. (1963): “Rāmāyaṇa Studies I. The Krauñca-Vadha Episode in the Vālmīki Rāmāyaṇa”, en Journal of the American Oriental Society, 83, Nro. 3, 327-335.

Published

2022-07-07

How to Cite

García-Valero, B. (2022). A cognitive integration of rationalist and idealist theories on poetic genesis and some of its main concepts: inspiration, unconscious, ecstasy, muses and physis. Tropelías: Review of Literary Theory and Comparative Literature, (38), 63–77. https://doi.org/10.26754/ojs_tropelias/tropelias.2022386907

Issue

Section

Dossier
Received 2022-04-26
Accepted 2022-05-04
Published 2022-07-07