Greek and Roman rewritings in "La virgen cabeza"'s "wretched baroque"
A classical receptions perspective
DOI:
https://doi.org/10.26754/ojs_tropelias/tropelias.2023408723Keywords:
contemporary Argentine literature, Classical reception, Literary aesthetics, Ancient worldAbstract
The novel La virgen cabeza by Gabriela Cabezón Cámara explores the margins of Argentine society in different ways. Not only it depicts a story centered in socially excluded sectors, such as the inhabitants of slums (villas miseria) or the gender-dissident travestis, but also it accomplishes this by creating a language and literary form of its own, called “wretched baroque”. This paper uses the methodology of classical reception to analyze how several rewritings of the literature and culture of ancient Greece and Rome are integrated into the heterogeneous accumulation of discourses that characterizes the narrative universe of the novel.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Guillermo Alberto Aprile
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Los artículos enviados a la revista Tropelías deben ser originales e inéditos, no publicados previamente en cualquier soporte. Únicamente se aceptará material publicado total o parcialmente con anterioridad, o que esté en proceso de evaluación en otra revista, si se hace constar la causa de tal duplicación y se facilita la fuente donde ha aparecido dicho artículo.
Las imágenes que se incluyan en los artículos estarán libres de derechos de reproducción y, en caso contrario, los autores deberán presentar los permisos para su publicación y asumir los pagos derivados de ello.
Los artículos y reseñas publicados en la revista Tropelías pueden ser incluidos en repositorios temáticos o institucionales desde el momento de su publicación, sin modificación alguna e indicando claramente su procedencia.
Accepted 2023-04-21
Published 2023-07-06