Imitatio, intertextuality and culture. About "De cartón piedra" by Joan Manuel Serrat and "A la sombra de un león" by Joaquín Sabina. A study of Comparative Literature
DOI:
https://doi.org/10.26754/ojs_tropelias/tropelias.2024419681Keywords:
Comparative literature, Intertextuality, Joaquín Sabina, Joan Manuel SerratAbstract
This work deals with the cultural and intertextual relationships between two songs, one by Joan Manuel Serrat and the other by Joaquín Sabina. It is based on the assumptions about literary creation that advocate that originality can only occur within a tradition and the comparative analysis of the texts focuses on the similarities and differences of the common elements and symbols contained in both songs and the relationship of these with tradition and culture, demonstrating that these are decisive in both the creation and reception processes.
Downloads
References
ALBALADEJO, Tomás (1996). «A propósito del receptor en el arte de lenguaje: de Retórica a Literatura», Salina. Revista de lletres, 10, pp. 226-229.
––––––– (2000). «Retórica en sociedad: entre la literatura y la acción política en el arte de lenguaje», en Elena DE MIGUEL, Marina FERNÁNDEZ LAGUNILLA, Flavia CARTONI (eds.). Sobre el lenguaje. Miradas plurales y singulares. Madrid: Arrecife – Universidad Autónoma de Madrid – Istituto Italiano di Cultura, pp. 87-99.
––––––– (2016). «Cultural Rhetoric. Foundations and Perspectives», Res Rhetorica, 3 (1), pp. 17-29, https://resrhetorica.com/index.php/RR/article/view/2016-1-2.
BAJTIN, Mikhail (1982). Estética de la creación verbal. México: Siglo XXI.
––––––– (1986). «La palabra en Dostoievski», en Problemas de la poética de Dostoievski. México: Fondo de Cultura Económica, pp. 253-375.
BLOOM, Harold (1991). La angustia de las influencias. Caracas: Monte Ávila.
BOAS, Franz (1964). Cuestiones fundamentales de antropología cultural (The mind of primitive man). Buenos Aires: Solar/Hachette.
CHICO RICO, Francisco (2017). «El espacio del arte de lenguaje en la Institutio oratoria de Quintiliano», Actio Nova. Revista de Teoría de la Literatura y Literatura Comparada, 1, pp. 1-26, https://revistas.uam.es/index.php/actionova/article/view/8669.
DERRIDA, Jacques (1975). La dissemination. Paris: Seuil.
EVEN-ZOHAR, Itamar (1990). «Polysystem Theory», Poetics Today, 11 (1), pp. 9-26. https://m.tau.ac.il/~itamarez/works/papers/trabajos/EZ-teoria-polisistemas.pdf.
ECO, Umberto (1999). «Sul concetto di influenza: Borges e Eco», en María José CALVO MONTORO y Rocco CAPOZZI (coords.). Relaciones literarias entre Jorge Luis Borges y Umberto Eco. Castilla La Mancha: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Castilla La Mancha, pp. 279-292.
FERNÁNDEZ RODRÍGUEZ, Amelia y NAVARRO ROMERO, Rosa (2018). «Hacia una Retórica Cultural del humor», Actio Nova. Revista de Teoría de la Literatura y Literatura Comparada, Número extraordinario 2 (Retórica del humor: perspectivas desde la Retórica Cultural), pp. 188-210, https://revistas.uam.es/index.php/actionova/article/view/10504/10669.
GEERZT, Clifford (1983). La interpretación de las culturas. Barcelona: Gedisa.
GENETTE, Gérard (1989). Palimsepstos. La literatura en segundo grado. Madrid: Taurus.
GÓMEZ ALONSO, Juan Carlos (2017). «Intertextualidad, intediscursividad y Retórica Cultural», Tropelías. Revista de Teoría de la Literatura y Literatura Comparada, Número extraordinario 1 (Homenaje a José Enrique Martínez Fernández), pp. 107-115. https://papiro.unizar.es/ojs/index.php/tropelias/article/view/2104.
GONZÁLEZ GARCÍA, Juan Luis (2006). «Por amor al arte. Notas sobre la agalmatofilia y la Imitatio Creatoris, de Platón a Winckelmann», Anales de Historia del Arte, 16, pp. 131-15.
HARRIS, Marvin (2007). Teorías sobre la cultura en la era posmoderna. Barcelona: Crítica.
JIMÉNEZ, Mauro (2015). «En torno al desarrollo de la semiótica literaria y el concepto de cultura», Dialogía. Revista de Lingüistica, Literatura y Cultura, 9, pp. 208-229.
KRISTEVA, Julia (1967). «Bakhtine, le mot, le dialogue el le roman», Critique, 239, pp. 438-65.
LOTMAN, Iuri (1996). La Semiosfera I. Semiótica de la cultura y del texto. Madrid: Cátedra-Universidad de Valencia.
MARTÍN CEREZO, Iván (2017). «La Retórica Cultural y los discursos en las obras literarias: El mercader de Venecia de William Shakespeare», ActioNova. Revista de Teoría de la Literatura y Literatura Comparada, 1, pp. 114-136. https://revistas.uam.es/index.php/actionova/article/view/8574/9174
MARTÍN JIMÉNEZ, Alfonso (2015). «La imitación y el plagio en el Clasicismo y los conceptos contemporáneos de intertextualidad e hipertextualidad», Dialogía. Revista de Lingüistica, Literatura y Cultura, 9, pp. 58-100.
MARTÍNEZ FERNÁNDEZ, José Enrique (2001). La intertextualidad literaria. Madrid: Cátedra.
NEYRET, Juan Pablo (2002a). «Catorce versos dicen que es Sabina: Canción y poesía en “Ciento volando”», Espéculo. Revista de Estudios Literarios, 20. http://webs.ucm.es/info/especulo/numero20/sabina.html
––––––– (2002b), «Serrat y Sabina: cada tema con su loco», Espéculo. Revista de estudios literarios, 21. http://www.ucm.es/info/especulo/numero21/serratsa.html
––––––– (2004). «Polvo enamorado. Quevedo y el Barroco español en la poética de Joaquín Sabina», Espéculo. Revista de estudios literarios, 27. http://www.ucm.es/info/especulo/numero27/polvoen.html
OVIDIO (1997). Metamorfosis, edición de Consuelo Álvarez y Rosa M. Iglesias. Madrid: Cátedra.
RODRÍGUEZ PEQUEÑO, Javier (2020). «Ficcionalidad e interdiscursividad: el arte de lenguaje en Joaquín Sabina», Piedras Lunares, 4, pp. 97-113.
SALDAÑA, Alfredo (2013). La huella en el margen. Zaragoza: Mira editores.
UTRERA TORREMOCHA, María Victoria (1994). «La mujer romántica en la cosmovisión estética de Gustavo A. Bécquer», en Cinta CANTERÍA (coord.). La mujer en los siglos XVIII y XIX. Cádiz: Universidad de Cádiz, pp. 629-637.
VERDERY, Katherine (1994). «Ethnic Groups and Boundaries: Past and Future», en Hans VERMEULEN y Cora GOVERS (eds.). The Anthropology of Ethnicity: Beyond Ethnic Groups and Boundaries. Amsterdam: Het Spinhuis, pp. 33–58.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 José María Rodríguez Santos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Los artículos enviados a la revista Tropelías deben ser originales e inéditos, no publicados previamente en cualquier soporte. Únicamente se aceptará material publicado total o parcialmente con anterioridad, o que esté en proceso de evaluación en otra revista, si se hace constar la causa de tal duplicación y se facilita la fuente donde ha aparecido dicho artículo.
Las imágenes que se incluyan en los artículos estarán libres de derechos de reproducción y, en caso contrario, los autores deberán presentar los permisos para su publicación y asumir los pagos derivados de ello.
Los artículos y reseñas publicados en la revista Tropelías pueden ser incluidos en repositorios temáticos o institucionales desde el momento de su publicación, sin modificación alguna e indicando claramente su procedencia.
Accepted 2023-10-22
Published 2024-01-19