Feminine Spaces in Anglophone Digital Narrative
DOI:
https://doi.org/10.26754/ojs_tropelias/tropelias.202399692Keywords:
Digital literature, Electronic literature, women, narrative, canonAbstract
Digital or electronic literature is a theoretical and creative field that, in the 1990s, began to establish itself in prominent United States universities. It developed at the start of the new millennium in the Anglo-Saxon academy and expanded to other continents, gaining ground not only in higher education institutions but also among users of new social networks. Given that this is a recently created field, we can consider that the mistakes of major literary studies, such as the neglect of female writers and the amplification of male authors over female ones, have been overcome. However, as noted by the prominent theorist N. K. Hayles, in digital literature, it remains necessary to study and bring visibility to works written by women. Therefore, the objective of this work is to shed light on the role of women in Anglophone digital narrative by presenting some of their contributions. This is intended to demonstrate the need for literary theory to continue creating study spaces in this field and to establish a canon where female writers are prominently featured. To achieve this purpose, the primary contributions made by four writers who have shaped digital narrative are presented, highlighting their significant contributions.
Downloads
References
Álvarez Umbarila, Juan. “’BREATHE’: la triangulación espacial de las experiencias literarias cotidianas en la literatura ambiental y la lectura en teléfonos móviles”. Perífrasis. Revista De Literatura, Teoría y Crítica, vol. 13, n.º 26, mayo de 2022, pp. 123-41, doi:10.25025/perifrasis202213.26.07.
"Australian Network for Art and Technology." ANAT, https://www.anat.org.au/#home-main. Acceso 30 de septiembre de 2023.
Campàs Montaner, Joan. Aprender a leer y escribir en la Galaxia Internet. Universidad Oberta de Catalunya, 2010.
Criado Pérez, Caroline. La mujer invisible. Descubre cómo los datos configuran un mundo hecho por y para los hombres. Traducido por Aurora Echevarría Pérez, Planeta, 2020.
De Gregorio Robledo, Yolanda. “Las relaciones maternofiliales en la narrativa digital de Christine Wilks”. Cuerpos en los márgenes: discursos culturales sobre género e identidad. Trea, 2024 (en prensa).
Electronic Literature Directory. directory.eliterature.org/. Último acceso 12 septiembre 2023.
Ensslin, Astrid. Canonizing Hypertext. Explorations and Constructions. Continuum International Publishing Group, 2007.
---. “Respiratory Narrative Multimodality and Cybernetic Corporeality in “Physio-Cybertext”. New Perspectives on Narrative and Multimodality, editado por Ruth Page. Routledge, 2010, pp. 155-165.
Escandell-Montiel, Daniel. “La Escritura Digital Tiene Nombre De Mujer.” The Conversation, 13 octubre 2022, https://theconversation.com/la-escritura-digital-tiene-nombre-de-mujer-190955. Acceso 14 enero 2023.
Fisher, Caitlin. These Waves of Girls. 2001, www.yorku.ca/caitlin/waves/ navigate.html. Último acceso 20 agosto 2023.
Gretel. “Inanimate Alice”. Gretel, gretel.cat/recomendaciones-lij-digital/ inanimate-alice/?lang=es. Último acceso 23 febrero 2020.
Hayles, N. Katherine. My Mother Was a Computer. Digital Subjects and Literary Texts. University of Chicago Press, 2005.
Koskimaa, Raine. “These Waves of Memories. A Hyperfiction by Caitlin Fisher”. Dichtung- digital, marzo 2004, www.dichtung-digital.org/2004/3-Koskimaa.htm. Último acceso 10 mayo 2018.
Placeblog. "Placing: Linda Carroli's Blog". https://placing.wordpress.com/linda-carroli/. Acceso 29 septiembre 2023.
Pressman, Jessica. “Contexts of Digital Literature Criticism: Feminist, Queer, Materialist”, Hyperrhiz: New Media Cultures, editado por Anne Karhio y Álvaro Seiça, no. 20, 2019, doi:10.20415/hyp/020.ex01. Último acceso 23 julio 2023.
Pullinger, Kate. “Brathe”. Kate Pullinger, 2019, https://www.katepullinger.com/breathe/. Acceso 12 agosto 2023.
---. “Breath and Conditional Text”. Ambient Literature Project. UWE Bristol, Bath Spa University, University of Bromingham, 2018, https://research.ambientlit.com/index.php/2018/03/21/breathe-and-conditional-text/. Acceso 29 septiembre 2023.
Wilks, Christine. “Underbelly.” Hyperrhiz: New Media Cultures, no. 8, 2011, doi:10.20415/ hyp/008.g03. Último acceso 6 agosto 2023.
Zoller, Kathleen. “The Progressive Dinner Party Restored” https://scalar.usc.edu/works/the-progressive-dinner-party-restored/the-progressive-dinner-party-restored. Acceso 26 septiembre 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Yolanda De Gregorio Robledo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Los artículos enviados a la revista Tropelías deben ser originales e inéditos, no publicados previamente en cualquier soporte. Únicamente se aceptará material publicado total o parcialmente con anterioridad, o que esté en proceso de evaluación en otra revista, si se hace constar la causa de tal duplicación y se facilita la fuente donde ha aparecido dicho artículo.
Las imágenes que se incluyan en los artículos estarán libres de derechos de reproducción y, en caso contrario, los autores deberán presentar los permisos para su publicación y asumir los pagos derivados de ello.
Los artículos y reseñas publicados en la revista Tropelías pueden ser incluidos en repositorios temáticos o institucionales desde el momento de su publicación, sin modificación alguna e indicando claramente su procedencia.