Influence and Dialogue in the Richardson-Goethe and Scott-Manzoni Binomials
Keywords:
Anxiety of Influence, Dialogue, Epistolary novel, Historical novel, Comparative LiteratureAbstract
This article focuses on the concept of Anxiety of Influence by Harold Bloom. First of all, it will be explained the centrality of the dialogue and retrieving authorial intentions within Bloom’s proposal. Secondly, as of the concept of Anxiety of Influence it will be exposed the importance of dialogue in two binomials of authors: the Richardson-Goethe pair (through their novels Pamela and Die Leiden des jungen Werthers) and the Scott-Manzoni pair (through their novels Ivanhoe and I promessi sposi).
Downloads
References
BLOOM, Harold (1991). La angustia de las influencias [Traducción de Francisco Rivera]. Caracas: Monte Avila Editores.
BLOOM, Harold (2009). El canon occidental [Traducción de Damián Alou]. Barcelona: Anagrama.
FORSTER, E. M. (1990). Aspectos de la novela [Traducción de Guillermo Lorenzo]. Madrid: Editorial Debate.
GALVÁN, Fernando y PÉREZ GIL, María del Mar (2013). “Introducción” en Richardson, Samuel. Pamela. Madrid: Cátedra.
GOETHE (2008). Werther [Traducción de José Valor]. Madrid: Edaf.
GOETHE, Johann W. (2014). Los sufrimientos del joven Werther [Traducción de Nicolás Gelormini]. Buenos Aires: Losada.
GOETHE, Johann Wolfgang (2017). Die Leiden des jungen Werthers. München: dtv Verlagsgesellschaft mbH & Co. KG.
GUELICH, Ernestine D. (1948). "The Relationship Between Goethe's "Werther" and Samuel Richardson's Novels". ETD Collection for Fordham University. AAI10993068.
https://research.library.fordham.edu/dissertations/AAI10993068
GUILLÉN, Claudio (1985). Entre lo uno y lo diverso. Introducción a la literatura comparada. Barcelona: Editorial Crítica.
KUNDERA, Milan (2012). El arte de la novela. Barcelona: Tusquets.
LUKÁCS, Georg (1966). La novela histórica. México: Ediciones Era.
LUKÁCS, Georg (1968). Goethe y su época. Barcelona: Ediciones Grijalbo.
MANZONI, Alessandro (2011). Alegato contra la novela histórica [Traducción de Marta Pino Moreno]. Segovia: La uÑa RoTa.
MANZONI, Alessandro (2014). I promessi sposi. Project Gutenberg, April 6, 2014, https://www.gutenberg.org/cache/epub/45334/pg45334-images.html#Page_314
MUÑIZ, Mª Nieves (2020). “Introducción” en Manzoni, Alessandro. Los novios. Madrid: Cátedra.
PRAZ, Mario (1976). La literatura inglesa. Del Romanticismo al siglo XX. Buenos Aires: Losada.
REST, Jaime (1978). “Estudio preliminar” en Scott, Walter. Ivanhoe. Buenos Aires: Centro Editor de América Latina.
RICHARDSON, Samuel (2004). Pamela, or Virtue Rewarded. Project Gutenberg, July 1, 2004, https://www.gutenberg.org/cache/epub/6124/pg6124-images.html#link2H_4_0005
SALMERÓN, Miguel (2016). “Introducción” en Von Goethe, Johann Wolfgang. Los años de aprendizajes de Wilhelm Meister. Madrid: Cátedra.
SCOTT, Walter (2008). Ivanhoe. Project Gutenberg, June 25, 2008, https://www.gutenberg.org/cache/epub/82/pg82-images.html
SEWARD, Anna (1788). Variety: A collection of essays. London: T. Cadell.
SKINNER, Quentin (2007). “Significado y comprensión en la historia de las ideas” en Bocardo Crespo, Enrique (Ed.) El giro contextual. Cinco ensayos de Quentin Skinner, y seis comentarios. Madrid: Tecnos.
VALLEJOS, Oscar (2010). “El lenguaje de la fuerza: en torno a Harold Bloom” en Crolla, Adriana y Vallejos, Oscar (Comps.). Estudios comparados de la literatura actual: indagaciones desde género, canon, educación. Santa Fe: Universidad Nacional del Litoral.
VEDDA, Miguel (2015). Leer a Goethe. Buenos Aires: Quadrata.
WELSCHEN, Fabricio (2022). “Joyce decimonónico: el monólogo interior en la literatura del siglo XIX a la luz del Ulises”. Revista De Culturas Y Literaturas Comparadas, (13). Recuperado a partir de https://revistas.unc.edu.ar/index.php/CultyLit/article/view/39663
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Fabricio Welschen
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Los artículos enviados a la revista Tropelías deben ser originales e inéditos, no publicados previamente en cualquier soporte. Únicamente se aceptará material publicado total o parcialmente con anterioridad, o que esté en proceso de evaluación en otra revista, si se hace constar la causa de tal duplicación y se facilita la fuente donde ha aparecido dicho artículo.
Las imágenes que se incluyan en los artículos estarán libres de derechos de reproducción y, en caso contrario, los autores deberán presentar los permisos para su publicación y asumir los pagos derivados de ello.
Los artículos y reseñas publicados en la revista Tropelías pueden ser incluidos en repositorios temáticos o institucionales desde el momento de su publicación, sin modificación alguna e indicando claramente su procedencia.
Accepted 2024-02-03
Published 2024-07-09