Narrativity, myths and legends in the Spanish folk metal song. Saurom: Minstrels of sound epic fantasy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26754/ojs_tropelias/tropelias.2024419747

Keywords:

narration, song, narrativity, folk metal, epic fantasy

Abstract

This essay studies how folk metal songs tell a story through the analysis of the songs of the Spanish group Saurom. For that purpose, we will use a multidisciplinary perspective based in the study of the following items: first, relation between folk metal and our myths, legends and popular culture; second, the definition and evolution of folk metal as musical genre and its relation with literary genre of epic fantasy; third, the unique style of Saurom, which they call ‘juglar metal’ (minstrel metal). The narratological analysis proposed in this essay classifies Saurom’ songs according to their material narrative: songs which adapt literary works (discernible material) and songs which collect legends and elements from popular culture through architextual links (non-discernible material).

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arguedas, José María (1991). ¿Qué es el folklore? Lima: Centro Nacional de Información Cultural.

Attebery, Brian. (1992). Strategies of Fantasy. Bloomington / Indianapolis: Indiana University Press.

Badía Fumaz, Rocío (2022). “La poesía en la canción popular actual: hacia un modelo sistemático para su representación”. Pasavento: Revista de Estudios Hispánicos, 10(2): 339-358. https://doi.org/10.37536/preh.2022.10.2.1672

Barthes, Roland. (1982). “The Reality Effect”. En Todorov, T. (ed.) French Literary Theory Today: A Reader. Cambridge: Cambridge University Press, 11-17.

Bermúdez, N. (2011). “La architextualidad en el cine”. AdVersuS, 7 (21): 190-209.

Blumenberg, Hans. (2003). Trabajo sobre el mito. Barcelona: Ediciones Paidós Ibérica.

Bribitzer-Stull, Matthew (2015). Understanding the Leitmotif. Cambridge: Cambridge University Press.

Burke, Peter (2006). ¿Qué es la cultura popular? Barcelona: Ediciones Paidós Ibérica.

Carral, Aurora Mabel (2016). “El derrotero de un nuevo espectador de la democratización a la socialización del arte”, en García, Silvia Susana y Belén, Paola Sabrina (eds.) Fundamentos estéticos: reflexiones en torno a la batalla del arte. La Plata: Editorial de la Universidad Nacional de La Plata, pp. 126-136. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/131819 [13/05/2023]

Carrasco, Alma (2016). “Discos conceptuales: el más allá de la música”. Letras, 4: 65-69. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/52581 [19/05/2023]

Castro Balbuena, Antonio (2023). “Hacia una definición multimodal de la fantasía épica contemporánea”. Signa, 32: 309-334. https://doi.org/10.5944/signa.vol32.2023.32688

Díaz Gónzalez de Viana, Luis (2003). “La aldea fantasma: Problemas en el estudio del folklore y la cultura popular contemporáneos”. Revista de Dialectología y Tradiciones Populares, 58(1): 29-46. https://digital.csic.es/bitstream/10261/13090/1/20090514122904383.pdf

Díaz González de Viana, Luis (2008). “Amantes que se desvanecen en el tiempo: la memoria etnográfica o la compleja significación de las leyendas”. Revista de Antropología Social, 17: 141-164. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=83813159007

Doležel, Lubomir (1988). “Mimesis and Possible Worlds”. Poetics Today, 9 (3): 475-496.

Genette, Gerard. (1989). Palimpsestos. Madrid: Taurus.

González, Agustina (2023). “Urutaú, el ave “fantasma” que está en peligro de extinción”. Billiken. https://billiken.lat/interesante/urutau-el-ave-fantasma-que-esta-en-peligro-de-extincion/ [21/05/2023]

Hernández Ruza, Julia (2016). “¿Realmente se suben 60 mil canciones al día a Spotify?”. Industria Musical. https://industriamusical.com/realmente-se-suben-60-mil-canciones-al-dia-a-spotify/ [27/05/2023]

Hofmann, Alexander (2020). “Viking, Pagan or Folk? Distinguishing Possibilities for Metal Sub-Genres”. Bašćinski glasi: Ethnomusicological yearbook of Southern Croatia, 15(1): 73-91. https://hrcak.srce.hr/251320 [15/05/2023]

Hutcheon, Lisa (2013). A Theory of Adaptation: Second Edition. Oxfordshire: Routledge.

Lamacchia, María Claudia (2012). «Difusión digital de la música independiente: alcances y limitaciones». Avatares de la Comunicación y la Cultura, 4: 1-14. https://publicaciones.sociales.uba.ar/index.php/avatares/article/view/4769 [17/05/2023]

Lauriño, Manuel (2006). Andalucía de leyenda. Córdoba: Almuzara.

Leeming, David A. (2014). The World of Myth. An Anthology. Nueva York: Oxford University Press.

Marjenin, Peter A. (2014). The metal folk: The Impact of Music and Culture on Folk Metal and The Music of Korpiklaani. Tesis de maestría. Universidad de Kent State.

Martí Pérez, Josep (1999). “La tradición evocada: folklore y folklorismo”. En Gómez Pellón, Eloy; Díaz Viana, Luis; Martí, Josep, & Azurmendi, Mikel (eds.) Tradición oral. Santander: Editorial Universidad de Cantabria, 81-107. http://hdl.handle.net/10261/38658

Martín Baños, Pedro (2006). “Los juglares de gesta. Desmontando algunos tópicos”. Per Abbat: boletín filológico de actualización académica y didáctica, 1: 99-102. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2161750

McHale, Brian (2005). “Narrative in poetry”, en Herman, David, Jahn, Manfred & Ryan, Marie-Laure (eds.) Routledge Encyclopedia of Narrative Theory. Nueva York: Routledge, pp. 356-358.

Meng Xue, Melanie (2022). “Folklore”. En Kurtz, Lester (ed.) Encyclopedia of Violence, Peace and Conflict. Ámsterdam: Elsevier.

Meyer, Stephen C. (2012). “’Leitmotif’”: On the Application of a Word to Film Music». Journal of Film Music, 5 (1-2): 99-106. doi:10.1558/jfm.v5i1-2.99

Morote Magán, P. (2005). “Las leyendas y su valor didáctico”. Actas del XL Congreso AEP 400 años de Don Quijote: pasado y perspectivas de futuro, 391-403.

Neilson, Tai (2015). “Where Myth and Metal Collide. Finnish Folk Metal”. En Wilson, Scott A. (ed.) Music at the Extremes. North Carolina: McFarland Publishers, pp.: 129-142.

O’Neill, Patrick (2005). “Narrative structure”, en Herman, David, Jahn, Manfred & Ryan, Marie-Laure (eds.) Routledge Encyclopedia of Narrative Theory. Nueva York: Routledge, pp. 366-370.

Phelan, James, Booth, Wayne, C. (2005). “Narrative techniques”, Herman, David, Jahn, Manfred & Ryan, Marie-Laure (eds.) Routledge Encyclopedia of Narrative Theory. Nueva York: Routledge, pp. 370-375.

Prince, Gerald (2005). “Narrativity”, en Herman, David, Jahn, Manfred & Ryan, Marie-Laure (eds.) Routledge Encyclopedia of Narrative Theory. Nueva York: Routledge, pp. 387-388.

Real Academia Española (s.f.). Canción. En Diccionario de la lengua española. https://dle.rae.es/canci%C3%B3n?m=form [29/05/2023]

Rossell, Antoni (1996). “La música de los trovadores”. Cuadernos de Sección Música, 8: 53-100. https://core.ac.uk/download/pdf/11502353.pdf

Ryan, Marie-Laure (2006). Avatars of Story. Minneapolis: Minnesota University Press.

Ryan, Marie-Laure (2005). “Mode”, en Herman, David, Jahn, Manfred & Ryan, Marie-Laure (eds.) Routledge Encyclopedia of Narrative Theory. Nueva York: Routledge, pp. 315-316.

Schudson, Michael (1994). “La cultura y la integración de las sociedades nacionales”. Revista Internacional de Ciencias Sociales, 139: 79-100. https://fundacion-rama.com/wp-content/uploads/2023/03/3233.-Balance-actual-de-la-sociologia-I-UNESCO.pdf [15/05/2023]

Serrano, Álex (2021). “Las mejores bandas españolas de heavy metal del siglo XXI”. Esquire. https://www.esquire.com/es/actualidad/musica/a25865356/heavy-metal-mejores-bandas-espanolas/ [18/05/2023]

Shen, Dan (2005). “Story-discourse distinction”, en Herman, David, Jahn, Manfred & Ryan, Marie-Laure (eds.) Routledge Encyclopedia of Narrative Theory. Nueva York: Routledge, pp. 566-567.

Spracklen, Karl (2015). “‘To Holmgard … and Beyond’: Folk metal fantasies and hegemonic white masculinities”. Metal Music Studies, 1(3): 359-377. doi: 10.1386/mms.1.3.359_1

Stableford, Brian (2005). Historical Dictionary of Fantasy Literature. Oxford: The Scarecrow Press.

Valles Calatrava, José Rafael (2002). Diccionario de teoría de la narrativa. Granada: Editorial Alhulia.

Valles Calatrava, José Rafael (2008). Teoría de la narrativa: una perspectiva sistemática. Madrid: Iberoamericana Vervuert.

Vallín, Gema (1994). “Trovador versus juglar: conclusiones de la crítica y documentos”, en María Isabel Toro Pascua (ed.) Actas del III Congreso de la Asociación Hispánica de Literatura Medieval. Salamanca: Asociación Hispánica de Literatura Medieval, pp. 1115-1120.

Villa, E. (1989). “La literatura oral: mito y leyenda”. IADAP: Revista del Instituto Andino de Artes Populares del Convenio Andrés Bello, 12: 37-42.

Walker, Steven F. (2005). “Myth: Theoretical Approaches”, en Herman, David, Jahn, Manfred & Ryan, Marie-Laure (eds.) Routledge Encyclopedia of Narrative Theory. Nueva York: Routledge, pp. 329-330.

Wallach, J., Berger, H. M. & Greene, P. D. (2011). Metal Rules the Globe: Heavy Metal Music Around the World. Londres: Duke University Press.

Wolf, Werner (2005). “Music and narrative” en Herman, David, Jahn, Manfred & Ryan, Marie-Laure (eds.) Routledge Encyclopedia of Narrative Theory. Nueva York: Routledge, pp. 326-327.

Discografía

Saurom (2006). “Dracum Nocte”. En Juglarmetal. Zaluster Producciones.

Saurom (2008). “El monte de las ánimas”. En Once romances desde Al-Ándalus. Zaluster Producciones.

Saurom (2012). “La leyenda de Gambrinus”. En Vida. Zaluster Producciones.

Saurom (2012). “Se acerca el invierno”. En Vida. Zaluster Producciones.

Saurom (2015). “El reino de las hadas”. En Sueños. Maldito Records.

Saurom (2015). “Músico de calle”. En Sueños. Maldito Records.

Saurom (2023a). “El pájaro fantasma (feat. Elizabeth Amoedo de AGAINST MYSELF)”. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=D0gIkkrQ_AQ [28/05/2023]

Saurom (2023b). “El pájaro fantasma”. En El pájaro fantasma. Zaluster Producciones.

Saurom (2023c). “Ojos verdes”. En El pájaro fantasma. Zaluster Producciones.

Saurom (2023d). “Mejor sin ti”. En El pájaro fantasma. Zaluster Producciones.

Saurom Lamderth (2002). “La posada del Poney Pisador”. En Sombras del Este I. Avispa Records.

Published

2024-01-19 — Updated on 2024-01-19

How to Cite

Castro Balbuena, A. (2024). Narrativity, myths and legends in the Spanish folk metal song. Saurom: Minstrels of sound epic fantasy. Tropelías: Review of Literary Theory and Comparative Literature, (41), 55–73. https://doi.org/10.26754/ojs_tropelias/tropelias.2024419747

Issue

Section

Papers
Received 2023-10-13
Accepted 2023-12-27
Published 2024-01-19