The photography in the architectural journey: Margaret Michaelis and the GATEPAC. Greece and the URSS
DOI:
https://doi.org/10.26754/ojs_zarch/zarch.201319388Keywords:
Photography, journey, Margaret Michaelis, place, architectureAbstract
The search for the essence of places visited, has been a constant in many of the architects who started journeys, either of pleasure or of studies. This special attention to the place, as the example of famous Aalto’s journey to Spain in 1951, not was born after the second world war and not was exclusive of the architects of that period. Through the pictures of some journeys of GATEPAC’s East group, mainly takes from the reporter Margaret Michaelis and realized before spanish civil war, we observe that –at least the ‘modern’ catalans– claimed an architecture integrated into the landscape and therefore away from the Modern Movement postulates that, as we know, understood the place like a simple background where they must be cut architectures-objects.This article aims to analyze the role of photography in the journeys, through some examples of architects and photographers of modernity, who did not hesitate to rely on the power of images as carriers of the characteristic values of those landscapes traveled and on their facility of infinite reproduction as work material.
Downloads
References
AA.VV. AC La revista del GATEPAC 1931-1937, Catálogo de la exposición, Madrid, MNCARS, 2008
AA.VV. Alberto Sartoris. 1901-1998. La concepción poética de la arquitectura, Catálogo de la exposición, Valencia, IVAM, 2000
AA.VV. Construir la revolución. Arte y Arquitectura en Rusia 1915-1935, Catálogo de la exposición, Barcelona, Fundación La Caixa / Turner, 2011
AA.VV. El G.A.T.E.P.A.C. y su tiempo. Política, cultura y arquitectura de los años treinta. Actas del V Congreso DOCOMOMO Ibérico, Barcelona, Fundación DOCOMOMO Ibérico, 2006
AA.VV. Giuseppe Pagano. Vocabulario de Imágenes, Valencia, Lampreave y Milán, 2009
AA.VV. Idas y Caos. Aspectos de las vanguardias fotográficas en España, Catálogo de la exposición, Madrid, Ministerio de Cultura, 1984
AA.VV. José Manuel Aizpurúa fotógrafo. La mirada moderna, Catálogo de la exposición, Madrid, MNCARS, 2004
AA.VV. Las revistas de arquitectura (1900-1975): crónicas, manifiestos, propaganda. Actas del VIII Congreso Internacional, Pamplona, T6 Ediciones, 2012
AA.VV. Photographie et architecture moderne. La collection Alberto Sartoris. Colection archives de la construction moderne EPFL-ENAC, Lausanne, Presses polytecniques et universitaires romandes, 2003
AA.VV. Viajes en la transición de la arquitectura española hacia la modernidad. Actas del VII Congreso Internacional, Pamplona, T6 Ediciones, 2010
AC Publicación del GATEPAC, Edición facsímil, Colección Arquithemas nº 15, Barcelona, Fundacion Caja de Arquitectos, 2005
BARTHES, Roland. La cámara lúcida. Nota sobre la fotografía, 9ª Ed., Paidós, Barcelona, 2004
BENJAMIN, Walter. Sobre la fotografía, Pre-Textos, Valencia, 2004
BERGER, John; BLOMBERG, Sven; FOX, Chris, DIBB, Michael y HOLLIS, Richard. Modos de ver, Gustavo Gili, Barcelona, 1974
COLOMINA, Beatriz. Privacidad y publicidad. La arquitectura moderna como medio de comunicación de masas; ed. en castellano, Murcia, Colegio de Arquitectos de Murcia, 2010
COLOMINA, Beatriz. “Unbreathed air”, en RISSELADA, Max & VEN DER HEUVEL, Dirk (Eds.). Alison & Peter Smithson-from the House of the Future to a house of today, Rotterdam, 010 Publishers, 2004
COLÓN, Luis Carlos. Las vanguardias artísticas y la enseñanza en la Rusia de los años 20, Valladolid, Universidad de Valladolid, 2002
ENNIS, Helen. Margaret Michaelis. Love, loss and photography, Camberra, National Gallery of Australia, 2005
FERNÁNDEZ VILLALOBOS, Nieves. Utopías domésticas. La casa del futuro de Alison y Peter Smithson, Barcelona, Fundación Caja de Arquitectos, 2012
GALASSI, Peter. Henri Cartier-Bresson. El siglo Moderno, Catálogo de la exposición, Madrid, MoMA y La Fábrica Editorial, 2010
GRESLERI, Giuliano. Le Corbusier, viaggio in Oriente. Gli inediti di Charles-Edouard Jeanneret fotografo e scrittore, París, Marsilio Editori y Fundacion Le Corbusier, 1984
LAHUERTA, Juan José. Decir Anti es Decir Pro. Escenas de la vanguardia en España, Teruel, Museo de Teruel, 1999
LAHUERTA, Juan José; MENDELSON, Jordana. Margaret Michaelis: fotografía, vanguardia y política en la Barcelona de la República, Catálogo de la exposición, Valencia, IVAM-CCCB, 1998
LE CORBUSIER. Aircraft, London, Studio Publications, 1935; ed. en castellano, Madrid, Abada Editores, 2003
LE CORBUSIER. L’Atelier de la recherche patiente, París, Éditions Vincent Fréal, 1960
LÓPEZ RIVERA, Javier. El proyecto de construcción de la imagen de la arquitectura moderna. 1925-1939. Andalucía. Margaret Michaelis, Tesis doctoral, Universidad de Sevilla, 2012, (Inédita)
MAZZA, Bárbara. Le Corbusier e la fotografía. La vérité blanche, Florencia, Firenze University Press, 2002
MEDINA MURÚA, José Ángel. José Manuel Aizpurúa y Joaquín Labayen, col. Arquitectos Guipuzcoanos, San Sebastián, Colegio de Arquitectos Vasco-Navarro, 2011
MENDELSON, Jordana. “Architecture, Photography and (Gendered) Modernities in 1930’s Barcelona”, en Modernism/Modernity, Volumen 10, nº 1, Baltimore, The Johns Hopkins University Press, 2003, pp. 141-164
MOHOLY-NAGY, Sibyl. Moholy-Nagy, Experiment in Totality, 2ª ed., Cambridge and London, 1969
MORENO MANSILLA, Luis. Apuntes de viaje al interior del tiempo, Barcelona, Fundación Caja de Arquitectos, 2002
NARANJO, Joan. Les avantguardes fotografiques a Espanya 1925-1945, Catálogo de la exposición, Barcelona, Fundación La Caixa, 1997
SANZ ESQUIDE, José Ángel. Real Club Náutico de San Sebastián, 1928-1929, Col. Archivos de Arquitectura nº 3, Almería, Colegio de Arquitectos de Almería, 1995
SONTAG, Susan. Sobre la fotografía, Edhasa, Barcelona, 1981
SOUGEZ, Marie-Loup; GARCÍA FELGUERA, Mª de los Santos; PEREZ GALLARDO, Helena; VEGA, Carmelo. Historia general de la Fotografía, Ediciones Cátedra, Madrid, 2007