The photography in the architectural journey: Margaret Michaelis and the GATEPAC. Greece and the URSS

Authors

  • Javier López Rivera Universidad de Sevilla

DOI:

https://doi.org/10.26754/ojs_zarch/zarch.201319388

Keywords:

Photography, journey, Margaret Michaelis, place, architecture

Abstract

The search for the essence of places visited, has been a constant in many of the architects who started journeys, either of pleasure or of studies. This special attention to the place, as the example of famous Aalto’s journey to Spain in 1951, not was born after the second world war and not was exclusive of the architects of that period. Through the pictures of some journeys of GATEPAC’s East group, mainly takes from the reporter Margaret Michaelis and realized before spanish civil war, we observe that –at least the ‘modern’ catalans– claimed an architecture integrated into the landscape and therefore away from the Modern Movement postulates that, as we know, understood the place like a simple background where they must be cut architectures-objects.This article aims to analyze the role of photography in the journeys, through some examples of architects and photographers of modernity, who did not hesitate to rely on the power of images as carriers of the characteristic values of those landscapes traveled and on their facility of infinite reproduction as work material.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Javier López Rivera, Universidad de Sevilla

Javier López Rivera (Sevilla, 1991). Arquitecto, Máster en Proyectos Integrados de Arquitectura. Fundación Antonio Camuñas (Madrid, 1991). Doctor Arquitecto (Sevilla, 2012). Profesor Asociado (Acreditado Titular) de Expresión Gráfica, Proyectos y Proyecto Fin de Carrera desde 2004. Profesor visitante y conferenciante en Nancy, Piacenza, Milán, Bolzano o Shanghai. Junto con Ramón Pico forma el estudio ACTA en 1993, con el que ha obtenido numerosos reconocimientos a su obra construida, entre los que destacan: Premio FAD 2003 de Espacio Público y Finalista en otras tres ocasiones y categorías; Premio de la Opinión en la 3ª Bienal Europea del Paisaje; Finalista en la VII Bienal de Arquitectura Española; Mención Especial y Finalista de la Fundación Camuñas; Finalista Premio Andalucía de Arquitectura y Seleccionado para la muestra JAE. Su producción arquitectónica e investigadora ha sido publicada en revistas y congresos nacionales e internacionales. Centra su investigación –plasmada en su tesis– sobre las relaciones entre Arquitectura y Fotografía en la España de pre-guerra. La docencia, la investigación y la práctica profesional se entrecruzan a diario en su camino, practicando en todas ellas reflexiones sobre el hombre, sus lugares de vida, las circunstancias socioeconómicas del hábitat, y sobre aquellos valores que van más allá del mero hecho patrimonial.

References

AA.VV. AC La revista del GATEPAC 1931-1937, Catálogo de la exposición, Madrid, MNCARS, 2008

AA.VV. Alberto Sartoris. 1901-1998. La concepción poética de la arquitectura, Catálogo de la exposición, Valencia, IVAM, 2000

AA.VV. Construir la revolución. Arte y Arquitectura en Rusia 1915-1935, Catálogo de la exposición, Barcelona, Fundación La Caixa / Turner, 2011

AA.VV. El G.A.T.E.P.A.C. y su tiempo. Política, cultura y arquitectura de los años treinta. Actas del V Congreso DOCOMOMO Ibérico, Barcelona, Fundación DOCOMOMO Ibérico, 2006

AA.VV. Giuseppe Pagano. Vocabulario de Imágenes, Valencia, Lampreave y Milán, 2009

AA.VV. Idas y Caos. Aspectos de las vanguardias fotográficas en España, Catálogo de la exposición, Madrid, Ministerio de Cultura, 1984

AA.VV. José Manuel Aizpurúa fotógrafo. La mirada moderna, Catálogo de la exposición, Madrid, MNCARS, 2004

AA.VV. Las revistas de arquitectura (1900-1975): crónicas, manifiestos, propaganda. Actas del VIII Congreso Internacional, Pamplona, T6 Ediciones, 2012

AA.VV. Photographie et architecture moderne. La collection Alberto Sartoris. Colection archives de la construction moderne EPFL-ENAC, Lausanne, Presses polytecniques et universitaires romandes, 2003

AA.VV. Viajes en la transición de la arquitectura española hacia la modernidad. Actas del VII Congreso Internacional, Pamplona, T6 Ediciones, 2010

AC Publicación del GATEPAC, Edición facsímil, Colección Arquithemas nº 15, Barcelona, Fundacion Caja de Arquitectos, 2005

BARTHES, Roland. La cámara lúcida. Nota sobre la fotografía, 9ª Ed., Paidós, Barcelona, 2004

BENJAMIN, Walter. Sobre la fotografía, Pre-Textos, Valencia, 2004

BERGER, John; BLOMBERG, Sven; FOX, Chris, DIBB, Michael y HOLLIS, Richard. Modos de ver, Gustavo Gili, Barcelona, 1974

COLOMINA, Beatriz. Privacidad y publicidad. La arquitectura moderna como medio de comunicación de masas; ed. en castellano, Murcia, Colegio de Arquitectos de Murcia, 2010

COLOMINA, Beatriz. “Unbreathed air”, en RISSELADA, Max & VEN DER HEUVEL, Dirk (Eds.). Alison & Peter Smithson-from the House of the Future to a house of today, Rotterdam, 010 Publishers, 2004

COLÓN, Luis Carlos. Las vanguardias artísticas y la enseñanza en la Rusia de los años 20, Valladolid, Universidad de Valladolid, 2002

ENNIS, Helen. Margaret Michaelis. Love, loss and photography, Camberra, National Gallery of Australia, 2005

FERNÁNDEZ VILLALOBOS, Nieves. Utopías domésticas. La casa del futuro de Alison y Peter Smithson, Barcelona, Fundación Caja de Arquitectos, 2012

GALASSI, Peter. Henri Cartier-Bresson. El siglo Moderno, Catálogo de la exposición, Madrid, MoMA y La Fábrica Editorial, 2010

GRESLERI, Giuliano. Le Corbusier, viaggio in Oriente. Gli inediti di Charles-Edouard Jeanneret fotografo e scrittore, París, Marsilio Editori y Fundacion Le Corbusier, 1984

LAHUERTA, Juan José. Decir Anti es Decir Pro. Escenas de la vanguardia en España, Teruel, Museo de Teruel, 1999

LAHUERTA, Juan José; MENDELSON, Jordana. Margaret Michaelis: fotografía, vanguardia y política en la Barcelona de la República, Catálogo de la exposición, Valencia, IVAM-CCCB, 1998

LE CORBUSIER. Aircraft, London, Studio Publications, 1935; ed. en castellano, Madrid, Abada Editores, 2003

LE CORBUSIER. L’Atelier de la recherche patiente, París, Éditions Vincent Fréal, 1960

LÓPEZ RIVERA, Javier. El proyecto de construcción de la imagen de la arquitectura moderna. 1925-1939. Andalucía. Margaret Michaelis, Tesis doctoral, Universidad de Sevilla, 2012, (Inédita)

MAZZA, Bárbara. Le Corbusier e la fotografía. La vérité blanche, Florencia, Firenze University Press, 2002

MEDINA MURÚA, José Ángel. José Manuel Aizpurúa y Joaquín Labayen, col. Arquitectos Guipuzcoanos, San Sebastián, Colegio de Arquitectos Vasco-Navarro, 2011

MENDELSON, Jordana. “Architecture, Photography and (Gendered) Modernities in 1930’s Barcelona”, en Modernism/Modernity, Volumen 10, nº 1, Baltimore, The Johns Hopkins University Press, 2003, pp. 141-164

MOHOLY-NAGY, Sibyl. Moholy-Nagy, Experiment in Totality, 2ª ed., Cambridge and London, 1969

MORENO MANSILLA, Luis. Apuntes de viaje al interior del tiempo, Barcelona, Fundación Caja de Arquitectos, 2002

NARANJO, Joan. Les avantguardes fotografiques a Espanya 1925-1945, Catálogo de la exposición, Barcelona, Fundación La Caixa, 1997

SANZ ESQUIDE, José Ángel. Real Club Náutico de San Sebastián, 1928-1929, Col. Archivos de Arquitectura nº 3, Almería, Colegio de Arquitectos de Almería, 1995

SONTAG, Susan. Sobre la fotografía, Edhasa, Barcelona, 1981

SOUGEZ, Marie-Loup; GARCÍA FELGUERA, Mª de los Santos; PEREZ GALLARDO, Helena; VEGA, Carmelo. Historia general de la Fotografía, Ediciones Cátedra, Madrid, 2007

Published

2013-12-31

How to Cite

López Rivera, J. (2013). The photography in the architectural journey: Margaret Michaelis and the GATEPAC. Greece and the URSS. ZARCH. Journal of Interdisciplinary Studies in Architecture and Urbanism, (1), 244–257. https://doi.org/10.26754/ojs_zarch/zarch.201319388

Issue

Section

Topic papers