Quality Assessment in Day Care Centers in Cantabria: A Program for at-risk Children and Adolescents
DOI:
https://doi.org/10.26754/ojs_ais/accionesinvestigsoc.20254611368Keywords:
Day Care Centers for Children, social risk, child welfare system, prevention, quality assessmentAbstract
Background: Day Care Centers for Children and Adolescents (CDIA) are a resource widely used by Social Services to support at-risk families, promote children’s well-being and keep them in their family context. The aim of this study was to delve into these programs by means of a quality assessment project. Methods: For this purpose, 357 participants involved in one of the 16 Day Care Centers in Cantabria (Spain) were interviewed using an adaptation of the ARQUA system (Pérez-García, 2019), including children, adolescents, families and practitioners. Results: The results highlighted great satisfaction with the service, especially regarding the positive impact perceived in children and families derived from a relationship-based intervention delivered in a safe space. Discussion: Moreover, opportunities and potential areas for improvement are discussed regarding these services, which can be considered useful and effective in preventing risk factors for families and children.
Display downloads
References
Amorós, P., Byrne, S., Mateos, A., Vaquero, E., y Mundet, A. (2016). “Learning together, growing with family”: The implementation and evaluation of a family support programme. Psychosocial Intervention, 25(2), 87-93. https://doi.org/10.1016/j.psi.2016.02.002 DOI: https://doi.org/10.1016/j.psi.2016.02.002
Arruabarrena, I. y De Paúl, J. (2012). Early intervention programs for children and families: Theoretical and empirical bases supporting their social and economic efficiency. Psychosocial Intervention, 21, 117-127. https://dx.doi.org/10.5093/in2012a18 DOI: https://doi.org/10.5093/in2012a18
Besada Agra, L., y Puñal Romarís, M. E. (2012). Intervención en familias con menores en situación de riesgo. En Fernández Tilve, M. D. y Suárez Sandomingo, J. M. (Eds.), Menores en crisis: propuestas en intervención y medidas reeducativas (pp. 171-210). Universidad de Santiago de Compostela.
Capella, S., y Navarro-Pérez, J. J. (2020). Prevención de riesgo psicosocial en adolescentes: el rol de los Centros de Día de Menores en España. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 19(1), 1-22. https://doi.org/10.11600/rlcsnj.19.1.4293 DOI: https://doi.org/10.11600/rlcsnj.19.1.4293
Collins, T. M., Rizzini, I., y Mayhew, A. (2021). Fostering global dialogue: Conceptualisations of children’s rights to participation and protection. Children & Society, 35(2), 295-310. https://doi.org/10.1111/chso.12437 DOI: https://doi.org/10.1111/chso.12437
Cónsola, M., Pàmies, J., y Bertran, M. (2018). L’acció transformadora del centre obert: Aproximació a la percepció socials en situacions de menors en risc. Educació Social. Revista d’Intervenció Socioeducativa, 70, 98-119. https://doi.org/10.34810/EducacioSocialn70id342324
De Paúl, J., Arruabarrena, I., e Indias, S. (2015). Implantación piloto de dos programas basados en la evidencia (SafeCare e Incredible Years) en los Servicios de Protección Infantil de Gipuzkoa (España). Psychosocial Intervention 24, 105-120. https://doi.org/10.1016/j.psi.2015.07.001 DOI: https://doi.org/10.1016/j.psi.2015.07.001
Del Valle, J. F., Bravo, A., Martínez, M., y Santos, I. (2012). Estándares de calidad en acogimiento residencial EQUAR. Ministerio de Sanidad, Servicios Sociales e Igualdad.
Del Valle, J. F. y Bravo, A. (2007). SERAR: Sistema de Evaluación y Registro en Acogimiento Residencial. Asociación Nieru.
FEDAIA (2006). Definició de Centre Obert amb criteris de qualitat. Educació social. Revista d’intervenció socioeducativa, 32, 118-141.
Fernández Sánchez, J., Salas Martínez, M. D., y Palma García, M. de las O. (2023). Revisión del EQUAR (Estándares de Calidad en Acogimiento Residencial) como guía para la actuación profesional. Alternativas. Cuadernos De Trabajo Social, 30(1), 29-52. https://doi.org/10.14198/ALTERN.21647 DOI: https://doi.org/10.14198/ALTERN.21647
Ferrero, P. (2012). Los Centros de Día de Atención a la Infancia en la Comunidad Valenciana. Quaderns de Ciències Socials, 23, 33-59.
García-Andrés, A., Bergantiños Franco, N., y Amurrio Vélez, A. (2024). La intervención con hijos e hijas en contextos de violencia de género: visiones profesionales sobre la protección y participación infantil en España. Alternativas. Cuadernos de Trabajo Social, 31(1), 28-50. https://doi.org/10.14198/ALTERN.24078 DOI: https://doi.org/10.14198/ALTERN.24078
García-Mínguez, J., y Sánchez-Ramos, J. M. (2010). Centros de día de atención a menores: competencias del educador social como figura de referencia. Revista Historia de la educación Latinoamericana, 15, 125-146.
Gobierno de Cantabria. (2011). Resolución por la que se aprueba el “Proyecto Marco de Centros de Día para la Atención a la Infancia y Adolescencia en Riesgo de Desprotección y Desprotección Moderada”. Instituto Cántabro de Servicios Sociales. Boletín Oficial de Cantabria (BOC), núm. 73, de 14 de abril de 2011. https://www.serviciossocialescantabria.org/uploads/normativa/Resolucion%20Proyecto%20Marco%20Centros%20de%20Dia%20de%20infancia%20adolescencia.pdf
Hidalgo, V., Jiménez, L., Grimaldi, V., Ayala-Nunes, L., y López-Verdugo, I. (2018). The effectiveness of a child day-care program in child welfare services. Children and Youth Services Review, 89, 145-151. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2018.04.026 DOI: https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2018.04.026
Hidalgo, V., Rodríguez-Ruiz, B., Bacete, F. J. G., Martínez-González, R. A., López-Verdugo, I., y Jiménez, L. (2023). The Evaluation of Family Support Programmes in Spain. An Analysis of their Quality Standards. Psicología Educativa, 29(1), 35-43. https://doi.org/10.5093/psed2023a9 DOI: https://doi.org/10.5093/psed2023a9
Jiménez, A. (2016). Propuesta de un sistema de indicadores para la intervención socioeducativa y la gestión en los Centros de Día de Menores en la Comunidad Valenciana [Tesis doctoral]. Universitat de Valencia. http://hdl.handle.net/10550/52815
Ley 8/2010, de 23 de diciembre, de garantía de derechos y atención a la infancia y la adolescencia en Cantabria. (BOE, núm. 19, 22 de enero de 2011). https://www.boe.es/buscar/doc.php?id=BOE-A-2011-1141
Ley 26/2015, de 28 de julio, de modificación del sistema de protección a la infancia y a la adolescencia. (BOE, núm. 180, 29 de julio de 2015). https://www.boe.es/buscar/doc.php?id=BOE-A-2015-8470
Ley Orgánica 1/1996, de 15 de enero, de Protección Jurídica del Menor, de modificación del Código Civil y de la Ley de Enjuiciamiento Civil. (BOE, núm. 15, 17 de enero de 1996). https://www.boe.es/buscar/doc.php?id=BOE-A-1996-1069
Ley Orgánica 5/2000, de 12 de enero, reguladora de la responsabilidad penal de los menores. (BOE, núm. 11, de 13 de enero de 2000). https://www.boe.es/eli/es/lo/2000/01/12/5/con
Ley Orgánica 8/2015, de 22 de julio, de modificación del sistema de protección a la infancia y a la adolescencia. (BOE, núm. 175, 23 de julio de 2015). https://www.boe.es/buscar/doc.php?id=BOE-A-2015-8222
Ley Orgánica 8/2021, de 4 de junio, de protección integral a la infancia y la adolescencia frente a la violencia. (BOE, núm. 134, 5 de junio de 2021). https://www.boe.es/buscar/doc.php?id=BOE-A-2021-9347
Ministerio de Sanidad, Servicios Sociales e Igualdad. (2013). Catálogo de Referencia de Servicios Sociales. Informes, estudios e Investigación. Gobierno de España. https://www.dsca.gob.es/sites/default/files/derechossociales/CatalogoServiciosSociales.pdf
Molina, A., Palacios, J., y Jiménez-Morago, J. (2019). Do more severe incidents lead to more drastic decisions? A study pf professional child protection decision making in Spain. Children and Youth Services Review, 107, 104547. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2019.104547 DOI: https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2019.104547
Navarro-Pérez, J. J., Tarín-Cayuela, M., Carroll, A., y Capella-Castillo, S. (2023). Implicación y afectividad en el ejercicio profesional del Trabajo Social y la Educación Social. Research in Education and Learning Innovation Archives, 31, 50-65. http://dx.doi.org/10.7203/realia.31.27097 DOI: https://doi.org/10.7203/realia.31.27097
Pastor, E. (2021). Políticas sociales de protección a las familias en dificultad en tiempos de pandemia. Áreas. Revista Internacional de Ciencias Sociales, 42, 171-182. https://doi.org/10.6018/areas.467221 DOI: https://doi.org/10.6018/areas.467221
Pérez-García, S. (2019). Desarrollo y aplicación de un instrumento para la evaluación de la calidad de programas de acogimiento residencial. [Tesis doctoral]. Universidad de Oviedo. http://hdl.handle.net/10651/54024
Pérez-García, S., Águila-Otero, A., González-García, C., Santos, I., y Del Valle, J. F. (2019). No one ever asked us. Young people’s evaluation of their residential child care facilities in three different programs. Psicothema, 31(3), 319-326. https://doi.org/10.7334/psicothema2019.129 DOI: https://doi.org/10.7334/psicothema2019.129
Ramírez-Plata, R. L., Hurel Samaniego, M. N. y Ramón Merchán, M. E. (2024). Las medidas de protección al niño, niña y adolescente en el ámbito de la violencia intrafamiliar, desde la perspectiva del derecho de familia. Polo del Conocimiento, 9(3), 1652-1670. https://doi.org/10.23857/pc.v9i3.6735
Rueda-Aguilar, E. (2021). Competencias para realizar una labor socioeducativa de calidad con menores. Educació social. Revista d’Intervenció Socioeducativa, 77, 101-123. https://doi.org/10.34810/EducacioSocialn77id379714
Sánchez-Ramos, J. (2011). Un recurso de integración social para niños/as, adolescentes y familias en situación de riesgo: los Centros de Día de Atención a Menores [Tesis doctoral]. Universidad de Granada. http://hdl.handle.net/10481/17598
Sánchez-Sandoval, Y., López-Verdugo, I., Mielgo, F., y Gómez-Ortiz, O. (2024). Evaluation of the Treatment Programme for Families with Children in Andalusia: An analysis of the impact on the children. Child & Family Social Work, 29(4), 909-919. https://doi.org/10.1111/cfs.13142 DOI: https://doi.org/10.1111/cfs.13142
Sarasa-Camacho, H., y Robles-Abadía, M. (2025). “No funcionó y es una pérdida para todos”: Análisis de los factores que inciden en las rupturas de los procesos de acogimiento familiar en la Comunidad Foral de Navarra. Acciones e Investigaciones Sociales, 46. DOI: https://doi.org/10.26754/ojs_ais/accionesinvestigsoc.20254611114
Sisamón, R. M. (2012). El análisis “DAFO” aplicado a la intervención en casos de personas en situación de exclusión social. Documentos de Trabajo Social, 51, 469-486.
Tarín-Cayuela, M. (2022). Las necesidades de formación de las educadoras y los educadores sociales en el ámbito de la infancia y la adolescencia vulnerable. Research in Education and Learning Innovation Archives, 29, 13-26. https://doi.org/10.7203/realia.29.24008 DOI: https://doi.org/10.7203/realia.29.24008
Toros, K. (2021). A systematic review of children’s participation in child protection decision-making: Tokenistic presence or not? Children & Society, 35(3), 395-411. https://doi.org/10.1111/chso.12418 DOI: https://doi.org/10.1111/chso.12418
Yagüe, J. F. F. (2009). El centro de día como espacio de intervención en medio abierto con menores infractores. Intervención Psicoeducativa en la Desadaptación Social: IPSE-ds, 2, 63-79.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Jaime Burón , Laura García-Alba, Iriana Santos-González, Julio Rodríguez-Suárez, Amaia Bravo

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors publishing in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right to be the first publication of the work as well as licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 license that allows others to share the work with an acknowledgement of authorship and initial publication in this journal.
- Authors may separately establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (e.g., placing it in an institutional repository or publishing it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to disseminate their papers electronically (e.g., in institutional repositories or on their own website) before and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and higher citation of published papers (see The Effect of Open Access).
How to Cite
Accepted 2025-03-03
Published 2025-03-28