Knowledge and perception of young students in Social Work about young people under guardianship
Keywords:
young people in exile, social work, training, societyAbstract
There is currently an increase in the number of young people who find themselves in a situation of legal emancipation without social autonomy after leaving the child protection system at the age of majority. This group is socially disadvantaged and prone to social exclusion. Social work is key to intervene and change this reality, but more knowledge and training on this group is needed. The aim of this study is to identify the degree of knowledge and perception of students of the Degree in Social Work about the situation of young extuted. Material and methods: the present research is carried out from a descriptive and observational approach with the intention of approaching the knowledge of young ex-custodians from other young future professionals of their social intervention. A mixed methodology is used with surveys and a focus group with the participation of 250 students of the Degree in Social Work at the University of Malaga. Results: the perceived lack of knowledge that the young participants have of those who, at the same age, come from life experiences related to migration and lack of protection. It has been possible to identify training and guidance needs and strategies that can still be implemented within the framework of academic training. Discussion: the need to include and deepen the study and intervention of young people formerly under guardianship in order to improve their social inclusion and their relationship with other young university students has been identified.
Downloads
References
Adame, M. T. y Salvà, F. (2010). Abandono escolar prematuro y transición a la vida activa en una economía turística: el caso de Baleares. Revista de Educación, 351, 185-210.
Bendit, R. y Hahn-Bleibtreu, M. (2008). Youth transitions: processes of social inclusion and patterns of vulnerability in a globalized world. Budrich: Leverkusen- Opladen.
Blancas Avilés, R. y Belén, G. (2010). Estrategias de intervención social con jóvenes inmigrantes extutelados por el Servicio de Protección de Menores, Documentos de trabajo social: Revista de trabajo y acción social, 47, 134-143.
Bravo Arteaga, A. y Fernández Del Valle, J. (2003). Las redes de apoyo social de los adolescentes acogidos en residencias de protección. Un análisis comparativo con población normativa. Psichothema, 15 (1), 136-141.
Bravo Arteaga, A. y Santos-González, I. (2017). Menores extranjeros no acompañados en España: necesidades y modelos de intervención. Psychosocial Intervention, 26 (1), 55-62.
Broad, B. (2005). Improving the health and well-being of young people leaving care. Dorset: Rusell House Publishing.
Consejo General del Trabajo Social (2021). Código Deontológico. ISBN 978-84-09-21762-5
Dimitrinka, G. y García-Viñolo, M. (2023). La formación del profesorado de español para inmigrantes en todos los contextos educativos. Onomázein, 60. 167-188.
Dixon, J. (2007). Obstacles to participation in education, employment and training for young people leaving care. Social Work & Social Sciences Review, 13 (2), 18-34.
Dixon, J. y Stein, M. (2005). Leaving Care, Throughcare and Aftercare in Scotland, London: Jessica Kingsley.
Dworsky, A. (2005). The economic self-sufficiency of Wisconsin’s former foster youth. Children and Youth Services Review, 27, 1085–1118.
EAPN. (2022). El estado de la pobreza. Seguimiento de los indicadores de la Agencia UE 2030. 2015-2022. La población pobre, 157-174.
Fernández Del Valle J., López, M., Montserrat, C. y Bravo Arteaga, A. (2007). Evaluación de resultados de la medida de acogimiento familiar en España. Madrid: Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales Melendro, M. (dir.) (2007). Estrategias educativas con adolescentes y jóvenes en dificultad social. Madrid: UNED.
Fernández, B. (2006). Inmigración e integración. Revista Española del tercer sector, 4, 273-275.
Formichella, M. y London, S. (2013). Empleabilidad, educación y equidad social. Revista de Estudios Sociales, 47, 79-91.
García-Domingo, M. y Sotomayor-Morales, E. (2017). El rol del profesional del Trabajo Social en una coyuntura de crisis: oportunidades de la adaptación a un contexto cambiante. Trabajo Social Global – Global Social Work. Revista de Investigaciones en Intervención social, 7 (12), 47-68.
García, E. (2017). Extranjeros sospechosos, condenados y excondenados: Un mosaico de exclusión. Revista electrónica de ciencia penal y criminología, (19), 15.
Gimeno, C. (2013). Expectativas de acogida en el imaginario de los menores que migran solos. Revista electrónica de Investigación y Docencia (REID), 142-158.
Gómez, J. D, Aguerri, J. C, Gimeno, C. (2021). Representaciones mediáticas de los menores que migran solos: Los MENA en la prensa española. Comunicar: Revista Científica de Comunicación y Educación, 66, 95-105.
Goyette, M. (2010). El tránsito a la vida adulta de los jóvenes atendidos desde los Servicios Sociales. Pedagogía Social, 17.
Jackson, S. (2007) Careleavers, exclusion and access to higher education’ In D.Abrams, J.Christian and D. Gordon (eds) Multidisciplinary
Handbook of Social Exclusion. Chichester: Wiley, 116-31.
Martínez, I.; Muyor, J. y López, R. (2021) “La emancipación de los jóvenes desde los centros de protección de menores: La visión profesional”. OBETS. Revista de Ciencias Sociales, 16(2): 393-416. https://doi.org/10.14198/OBETS2021.16.2.11
Montserrat Boada, C. y Casas Aznar, F. (2010) Educación y jóvenes extutelados: revisión de la literatura científica española. Educación XXI: Revista de la Facultad de Educación, 13 (2), 95-116.
Naccarato, T., Brophy, M. y Courtney, M. E. (2010). Employment outcomes of foster youth: The results from the Midwest Evaluation of the Adult Functioning of Foster Youth. Children and Youth Services Review, 32 (4), 551-559.
Ortega, J. (2019). Menores migrantes: Necesidades educativas y laborales detectadas a través de un estudio cualitativo. Revista de Estudios Socioeducativos, nº7, pp. 55-70
Paolini, G. (2013). Youth Social Exclusion and Lessons from Youth Work. Bruselas: EACEA/Comisión Europea. Recuperado de http://eacea.ec.europa.eu/youth/tools/documents/social_exclusion_and_youth_work.
Parrilla Latas, A., Gallego Vega, C. y Moriña Díez, A. (2010). El complicado tránsito a la vida activa de jóvenes en riesgo de exclusión: una perspectiva biográfica. Revista de Educación, 351, 211-233.
Perazzo Aragonés, C. y Zuppiroli, J. (2018). Los más solos. Save de Children. España.
Pinto, G. Incarnato, M y Miranda, A. (2012). Transición: del sistema de protección a la autonomía. De Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia. Consultado el 13 de abril de 2017. Sitio Web: http://www.unicef.org/argentina/spanish/Ponencias_14-10.pdf
Quiroga, V. (Coord.), & Chagas Lemos, E. (Coord.). (2021). Empuje y audacia: Migración transfronteriza de adolescentes y jóvenes no acompañados/as. Siglo XXI de España Editores.
Quiroga, V., Chagas, E., Palacín, C., & Arranz, M. (2023). La migración de menores no acompañados/as en Cataluña (España): evolución y modelos de protección. Alternativas. Cuadernos De Trabajo Social, 30(2), 276–303. https://doi.org/10.14198/ALTERN.23027
Rodríguez Gómez, R. (2006). La integración social y laboral de jóvenes que han estado tutelados y tuteladas por la Junta de Andalucía y han cumplido la mayoría de edad. Revista de Estudios de Juventud, 74, 251-277.
Ruiz-Mosquera, A.C., Palma-García, M., y González, C. (2019). Jóvenes inmigrantes extutelados. El tránsito a la vida adulta de los menores extranjeros no acompañados en el caso español. Revista Internacional de Políticas de Bienestar y Trabajo Social International Welfare Policies and Social Work Journal, 12, 31-52.
Silva, L. y Montserrat, C. (2014). Jóvenes que Estuvieron en el Sistema de Protección Social a La Infancia. Reflexiones a partir de una Investigación Realizada en Girona, España.
Unicef (2009). Ni ilegales ni invisibles. Realidad jurídica y social de los Menores Extranjeros en España. Informe 2009 Disponible en:
https://www.unicef.es/sites/unicef.es/files/informe_infancia_inmigrante_UNICEF_CGAE_2009.pdf.
Unicef (2021). Canarias: niños y niñas migrantes en una de las rutas más peligrosas del mundo. Hacia una política de contingencia con enfoque de derechos de la infancia. https://www.unicef.es/sites/unicef.es/files/recursos/informe-menores-migrantes/informe-canarias-infancia-migrante.pdf
Velasco, M. (2020). Menas bajo la desprotección, enfoque desde el Trabajo Social. Universidad de Valladolid. Recuperado de https://uvadoc.uva.es/bitstream/handle/10324/42683/TFG-G4214.pdf?sequence=1&isAllowed=y.
Zamora, S. y Ferrer, V. (2013). Los jóvenes extutelados y su proceso de transición hacía la autonomía: una investigación polifónica para la mejora. Universidad de Barcelona.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 IRENE SOLEDAD ESTRADA MORENO, ANA CRISTINA RUIZ MOSQUERA, MARIA DE LAS OLAS PALMA GARCÍA
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors publishing in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right to be the first publication of the work as well as licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 license that allows others to share the work with an acknowledgement of authorship and initial publication in this journal.
- Authors may separately establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (e.g., placing it in an institutional repository or publishing it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to disseminate their papers electronically (e.g., in institutional repositories or on their own website) before and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and higher citation of published papers (see The Effect of Open Access).
Accepted 2024-03-19