Melancholy, Women and the film Solas
A Cavellian Essay
DOI:
https://doi.org/10.26754/ojs_arif/a.rif.201924128Abstract
This paper connects Benito Zambrano's film Solas (1999) with the melodrama of the unknown woman genre or family of films proposed by Cavell (2009). To achieve this aim, the Cavellian associative "method" will be first introduced and then the most characteristic traits of said genre and the image of the woman it depicts will be described, particularly the self-knowledge of the female lead character, her relationship with the male world, her emancipation from it through the voice she conquers. The rest of the paper consists of a reading proposal of Zambrano's film within a Cavellian framework albeit highlighting melancholy as a cultural myth (Bartra 2001), the woman's relationship to the victim's sacrifice (Girard 2007) and the conquest of a voice as an appropriation of the symbolic order, which is key to self-understanding (Cavell 2002b). It is finally suggested that the Cavellian genre may "learn" something from Solas in all the above said orders.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Los autores que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos: los autores conservan los derechos de autor y garantizan a la revista el derecho de ser la primera publicación del trabajo al igual que licenciado bajo una Creative Commons Reconocimiento-No Comercial-Sin Obra Derivada 4.0 (CC BY-NC-ND) que permite a otros compartir el trabajo con un reconocimiento de la autoría del trabajo y la publicación inicial en esta revista. Los autores pueden establecer por separado acuerdos adicionales para la distribución no exclusiva de la versión de la obra publicada en la revista (por ejemplo, situarlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro), con un reconocimiento de su publicación inicial en esta revista.