El cuento de los Hermanos Grimm «El Rey rana o Enrique-el-férreo»: recepción del lectorado infantil y de los enseñantes en España. Propuestas para la enseñanza desde una perspectiva de género.

Authors

  • Elvira Luengo Gascón Universidad de Zaragoza

DOI:

https://doi.org/10.26754/ojs_ondina/ond.201812664

Abstract

In this article, results are shown from the research project carried out in different Spanish schools with respect to reception of the children’s tale, “The Frog Prince”. The collective imagination doesn’t make an impact just on girls, boys, and their teachers, but also university students. The analysis encompasses reader reaction on these three levels, along with stereotypes from a gender perspective and proposals by teachers for a literary education through fairy tales. Does the princess’s reaction constitute an act of submission or one of rebellion? Finally, the personal experience of reading is what builds literary learning
Key Words: «The Frog King or Iron Henry», The Brothers Grimm, literary conversation, didactic proposals with a gender-based perspective.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Elvira Luengo Gascón, Universidad de Zaragoza

Área de Didáctica de la Lengua y la Literatura

Departamento de Didáctica de las Lenguas y las Ciencias Humanas y Sociales.

Facultad de Eucación.

Universidad de Zaragoza. España

 

 

Published

2018-05-20

How to Cite

Luengo Gascón, E. (2018). El cuento de los Hermanos Grimm «El Rey rana o Enrique-el-férreo»: recepción del lectorado infantil y de los enseñantes en España. Propuestas para la enseñanza desde una perspectiva de género. Ondina - Ondine, (1), 228–260. https://doi.org/10.26754/ojs_ondina/ond.201812664

Issue

Section

El cuento tal como se lee en el mundo escolar
Received 2018-04-08
Accepted 2018-04-09
Published 2018-05-20