Exhaustions of the non-object = Beckett
A hermeneutic reading of Deleuze's "L'épuisé"
DOI:
https://doi.org/10.26754/ojs_tropelias/tropelias.20244210048Keywords:
exhausted, Gilles Deleuze, object = x, Samuel Beckett, becomingAbstract
In this article we analyse the text of L'épuisé, by Gilles Deleuze, from hermeneutics. We start from his definition of the figure of the "exhausted" as something that destabilizes the hegemonic logic of the structures of language, and we generate a rhizomatic dialogue between this figure and Deleuze’s thinking by summoning several of the publications and reflections of his entire career. The reflection on language, on literature and art as spaces of détournement and on some bases of post-structuralism finally give way to the analysis of four filmed works by Samuel Beckett, which help to put into practice the theories formulated by Deleuze in the whereas they rub against them from their singularity, and from their own formulas of language exhaustion.
Downloads
References
"Creer, no en otro mundo sino en el vínculo del hombre con el mundo, en el amor o en la vida, creer en ello como en lo imposible, lo impensable, que sin embargo no puede sino ser pensado: 'posible, o me ahogo'. Solo esta creencia hace de lo impensado la potencia propia del pensamiento, por el absurdo, en virtud del absurdo."
Deleuze, Gilles, La imagen-tiempo
"–Murphy, la vida entera es figura y fondo.
–Un vagar en busca del hogar –dijo Murphy–. Nada más"
Beckett, Samuel, Murphy
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Laia Badal Casas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Los artículos enviados a la revista Tropelías deben ser originales e inéditos, no publicados previamente en cualquier soporte. Únicamente se aceptará material publicado total o parcialmente con anterioridad, o que esté en proceso de evaluación en otra revista, si se hace constar la causa de tal duplicación y se facilita la fuente donde ha aparecido dicho artículo.
Las imágenes que se incluyan en los artículos estarán libres de derechos de reproducción y, en caso contrario, los autores deberán presentar los permisos para su publicación y asumir los pagos derivados de ello.
Los artículos y reseñas publicados en la revista Tropelías pueden ser incluidos en repositorios temáticos o institucionales desde el momento de su publicación, sin modificación alguna e indicando claramente su procedencia.
Accepted 2024-06-03
Published 2024-07-09