The Private, the Public and Comfort in the Spanish Social Novel of the Late 1950s
Entre visillos (Carmen Martín Gaite, 1958) and La piqueta (Antonio Ferres, 1959)
DOI:
https://doi.org/10.26754/ojs_tropelias/tropelias.20241010556Keywords:
housing, domestic space, comfort, Spanish social novel, Carmen Martín Gaite, Antonio FerresAbstract
From 1944 through the 1960s, ideas about the function of domestic space in Spain underwent a radical transformation. The opening up of Spain to international diplomatic and economic relationships forced architects and urban planners to be increasingly aware of the immense gap between traditional Spanish housing rooted in the nineteenth century, and the modern apartment high-rises that began to dot the urban landscape. This short article reflects on some of the tensions between various discourses of ‘comfort’ and domestic space in two Spanish novels of the late 1950s: Entre visillos (1958) by Carmen Martín Gaite and La piqueta (1959) by Antonio Ferres. After a brief overview of the central role that José Luis Arrese (Falangist architect named Spain’s Minister of Housing in 1957) had on housing policy and the subsequent privatization of the housing market as well as Beatriz Colomina’s argument in Privacidad y publicidad: La arquitectura como medio de comunicación de masas (2010) about the porosity of the public and the private in modern architecture in the twentieth century, this article considers ‘comfort’ as a key inflection point in the two novels analyzed here that both expose the logic and domestic practices of the Francoist ‘Catholic home.’
Downloads
References
ARRESE, José Luis. “La obra falangista de la vivienda. Discurso pronunciado en Málaga al inaugurar el primer grupo de viviendas protegidas. Málaga, 5 de mayo, 1940”, en Arrese: Treinta años de política, vol. I. Editorial Nacional, 1966.
BELLVER, Catherine G. “Gendered Spaces: Boundaries and Border Crossings in Entre visillos”, en Carmen Martín Gaite: cuento de nunca acabar/Never-Ending Story, Kathleen Glenn y Lisette Rolón-Collazo (eds.). Society of Spanish and Spanish-American Studies, 2003, 33-49.
BÉRTOLO, Constantino. “Una memoria activa: Antonio Ferres y el realismo social”, Lateral: Revista de Cultura, 130, 2005, 14-5.
BOURDIEU, Pierre. La distinción. Criterio y bases sociales del gusto. Taurus, 1988.
CHUECA GOITIA, Fernando; Luis GUTIÉRREZ SOTO, Francisco Javier SÁEZ DE OÍZA y Luis MOYA BLANCO. “El Ministerio del Aire (Madrid). Sesiones de Crítica de Arquitectura”, Revista Nacional de Arquitectura, 112, 1951, 28-43.
COLOMINA, Beatriz. La domesticidad en guerra, Beatriz Preciado (trad.). MIT Press, 2007.
———. Privacidad y publicidad: La arquitectura como medio de comunicación d masas. Murcia: CENDEAC, 2010.
CRUZ-C¬ÁMARA, Nuria. “‘Chicas raras’ en dos novelas de Carmen Martín Gaite y Carmen Laforet”, Hispanófila, 139, 2003, 97-110.
DE MIGUEL, Carlos. “Número Recopilación de ‘25 Años de la Revista Nacional de Arquitectura y de la Revista Arquitectura, julio 1948-Diciembre 1972.’” Revista Arquitectura, vols. 169-170, 1973, pp. 17-18.
DEL ARCO BLANCO, Miguel Ángel, y Gloria ROMÁN RUIZ. “‘La casa cae sola’: Infravivienda, hambre y enfermedad durante el franquismo”, En De la chabola al barrio social: Arquitecturas, políticas de vivienda y actitudes sociales en la Europa del Sur (1920-1980), Daniel Lanero Táboas (ed.). Editorial Comares, 2020, 75-94.
FERNÁNDEZ-CEBRIÁN, Ana. “Domesticidad e imaginarios del consumo en el cine español: El inquilino (1957), La vida por delante (1958) y El pisito (1959)”, Revista Hispánica Moderna, 69.1, 2016, 37-54.
———. Fables of Development: Capitalism and Social Imaginaries in Spain (1950-1967). Liverpool University Press, 2023.
FERRES, Antonio. La piqueta. Destino, 1959.
FRIEDMAN, Alice T. American Glamour and the Evolution of Modern Architecture. Yale University Press, 2010.
LANERO TÁBOAS, Daniel y Miguel Anxo RODRÍGUEZ GONZÁLEZ. “Introducción. Las políticas de vivienda en el sur de Europa: Higienismo, vanguardia arquitectónica y programas de segmentación social”, En De la chabola al barrio social: Arquitecturas, políticas de vivienda y actitudes sociales en la Europa del Sur (1920-1980), Daniel Lanero Táboas (ed.). Editorial Comares, 2020, 3-29.
LARSON, Susa, ed. Comfort and Domestic Space in Modern Spain. University of Toronto Press, 2024.
LARSON, Susan y Carlos SAMBRICIO. “Who and What Was José Antonio Nieves Conde Criticizing in the Film El inquilino (1957)?”, en Architecture and the Urban in Spanish Film. Susan Larsonn (ed.). Intellect Books, 2021, 208-22.
MARTÍN GAITE, Carmen. Entre visillos. Destino, 1958.
———. Usos amorosos de la posguerra española. Anagrama, 2023.
OFER, Inbal. “Spatial Crisis and the Experimental Production of Urban Space in Franco’s Spain: The History of Madrid’s Poblados Dirigidos”, en Journal of Urban History, 50.1, 2023, 61-77. https://doi.org/10.1177/00961442231164179
RODRÍGUEZ MARTÍN, Nuria. La publicidad y el nacimiento de la sociedad de consumo. España, 1900-1936. Catarata, 2021.
RYBCZYNSKI, Witold. La casa: Historia de una idea, Fernando Santos Fontenla (trad.). Nerea, 1986.
SAMBRICIO, Carlos. “Política de vivienda en el franquismo: 1936-1949,” en Temporánea: Revista de Historia de la Arquitectura, 2020, 153-83.
———. La vivienda en Madrid en la década de los años 50. El Plan de Urgencia Social. Ministerio de Fomento, 1999.
SANZ VILLANUEVA, Santos. Tendencias de la novela española actual (1950-1970). Cuadernos para el Diálogo, 1972.
SORIANO-MOLLÁ, Dolores Thion; María Ángeles ENCINAR y Luis BELTRÁN ALMERÍA, (eds). La ciudad del sol. Antonio Ferres, la ciudad y el realismo social. Gadir, 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Susan Larson
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Los artículos enviados a la revista Tropelías deben ser originales e inéditos, no publicados previamente en cualquier soporte. Únicamente se aceptará material publicado total o parcialmente con anterioridad, o que esté en proceso de evaluación en otra revista, si se hace constar la causa de tal duplicación y se facilita la fuente donde ha aparecido dicho artículo.
Las imágenes que se incluyan en los artículos estarán libres de derechos de reproducción y, en caso contrario, los autores deberán presentar los permisos para su publicación y asumir los pagos derivados de ello.
Los artículos y reseñas publicados en la revista Tropelías pueden ser incluidos en repositorios temáticos o institucionales desde el momento de su publicación, sin modificación alguna e indicando claramente su procedencia.